wijken voor de kuit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pandora
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-01 22:28

Hoi

Sorry dat ik zo maar een vraag stel zonder me vpor te stellen maar ik wil het graag snel weten. als ik meer tijd heb zal ik meer oer mezelf vertelen.
Ik wil graag weten wat wijken voor de kuit precies is, hoe het eruit ziet en welke hulpen je je pony er voor moet geven. En vanaf welk punt (in de bak) je dit het beste kan doen. En hoe leer je het een ponie die het niet kan? Gewoon dezlefde hulpen geven en kijken hoe hij reageerd ofzo?
Thansk a lot alvast!!!
Groetjes Deirdre (mijn pony heet pandora vandaar die naam)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 22:40

hoi, geen oefening die je zonder begeleiding moet gaan doen.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Je kunt het beste van het midden naar de hoefslag wijken.
Dat doe je als volgt.
je rijd de middellijn op <b> stelt hem recht </b> en vraagt ietstje stelling en buiging naar binnen en druk hem met je binnen been naar buiten.
Dit is het heel maar dan ok heel plat gezegd.
Er zijn er een hele zooi die het beter kunnen maar daar hoor ik niet bij.
Groetjes!
PS hoe spreek je jouw naam uit?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 22:48

Wijken voor de kuit is een oefening waarbij het paard zich voorwaarts en zijwaarts verplaatst. Het blijft daarbij recht in het lichaam met slechts een lichte stelling. Het paard kijkt in de richting van waar het komt.
Hoe ziet het er nou concreet uit. Stel je wendt af op de middenlijn. Je komt vanop de rechterhand. Je kan dan je paard laten wijken voor je rechterbeen waardoor je paard naar de hoefslag toegaat. Afhankelijk van hoe sterk zijwaarts je gaat kom je in het midden of eerder op het einde van de hoefslag uit. Wat moet je nu precies doen.
Stel je wil wijken voor de rechterkuit. Weer in het voorbeeld van afwenden op de middenlijn ga je eerst enkele passen rechtdoor op de middenlijn. Je neemt dan een lichte stelling naar rechts (paard mag niet buigen in de hals of in het lichaam), je drukt met je rechterbeen achter de singel en probeert doormiddel van kleine drukjes (niet blijven klemmen met je been) het paard opzij te drijven. Je linkerbeen leg je op de singel. Gaat je paard te veel zijwaarts en te weinig voorwaarts dan gebruik je dat been om hem opnieuw voorwaarts te drijven. Met de buitenteugel (= de linkerteugel) geef je kleine ophoudingen om het paard de weg te wijzen (je schuift immers op naar links). Buitenteugel niet te hard opspannen want dan kan het buitenachterbeen onvoldoende zijwaarts treden.
Het wijken voor de kuit wordt vaak aangeleerd vanop de hoefslag. Stel je rijdt op de linkerhand. Je komt uit de tweede wending en snijdt deze een beetje af. Ondertussen geef je je paard al wat rechterstelling. Je probeert dan de voorhand op de hoefslag te houden en in een hoek van ongeveer 45° de achterhand van de hoefslag te rijden. Het paard gaat zo stapje voor stapje zijwaarts.
Laat iemand anders meekijken om te zien of je paard de achterbenen wel degelijk kruist. Heel wat paarden laten zich gewoon wat scheef wegvallen naar de kant die de ruiter aangeeft zonder werkelijk de achterbenen te kruisen. Je moet al veel ruitergevoel hebben om dat te voelen dus is het handiger als er iemand meekijkt.

Zo, niet eenvoudig om via de computer iets uit te leggen maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 12:53

Ik doe het wat anders dan hierboven beschreven wordt makelijkste is een jong paard het op de volte te leren omdat je misbruik kan maken van het feit dat ze nog wel eens over de buitenschouder willen weglopen van de binnehoefslag terug wijken naar de hoefslag toe hier maak je er dan ook misbruim van dat de paarden graag langs de bakrand willen lopen.

Bij het wijken voor het rechter been belast je je rechterzitbeen knobbel je vraagt alleen stelling en geen buiging.
je rechterbeen gaat achter de singel waarmee je 'm zijwaarts drijft en je linkercontrabeen blijft 'm voorwaarts drijven linker hand gaat een tikkie van de hals zodat je 'm de vrijheid en een uitnodiging geeft die kant op te gaan. zou je die hand op de plaats houden begrens je 'm tegen het zijwaarts gaan.
Let er goed op dat de voorhand voor blijft
gaan

Afbeelding

Afbeelding

hier wat foto's

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:59

effe kanttekening Kim, bij jouw uitleg: ietsje stelling en recht in het lichaam, raadt eens wat laatst op mijn dressuurstaatje geschreven stond bij mijn laatste wedstrijd?: Lengtebuiging ontbreekt. JA, klopt, die ontbrak, omdat ik hetzelfde dacht als jij. En nog iets: je paard wijkt voor het rechterbeen, rechtergedeelte lichaam verzwaren, ja, doe ik ook. Maar mijn rechterbeen ligt altijd nog voor t.o.v. mijn linkerbeen, anders geef ik tegenstrijdige hulpen voor stelling. IMmers, het paard moet gebogen zijn om het rechterbeen, en niet om het linkerbeen.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 14:13

Maar als de achterhand niet goed mee komt, dan kun je je "binnenbeen" iets verder naar achter leggen om de hulp duidelijk door te laten komen... en zo heel veel stelling mag het ook niet zijn hoor.. (en dan loop je ook nog eens de kans dat je paard over de schouder naar buiten valt!)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 14:17

dat scheelt per paard, iones neemt de achterhand zo goed mee en de voorhand moet voor, en niet de achterhand.
Bij Paddy moet ik er wel voor zorgen dat de achterhand mee komt, dus weer been iets meer naar achteren. Maar..... dan wordt ze wel rechter in het lichaam, terwijl er lengtebuiging wordt gevraagd. Maar goed, dat is dan weer voor een latere fase. Eerst maar eens leren opzij te gaan voor het been.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 14:18

Ik denk inderdaad dat het binnenbeen naar achter gaat voor de duidelijkheid en dan met name bij het aanleren... (het gaat ook maar om minimale stukjes naar achter)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 14:52

maar een verder gevorderd paard moet het eigenlijk wel op de juiste hulpen kunnen. het is ook logisch: bij het appuyeren, voorhand naar binnen, travers, keertwending, whatever wordt buiging om het binnenbeen gevraagd, maakt niet uit in wat voor richting het paard gaat. En bij buiging om het binnenbeen vraag je toch hulpen daarvoor, dus buitenbeen naar achteren om de achterhand om het binnenbeen te duwen? Alleen bij wijken zou dat anders zijn, maar dat is niet consequent.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:33

Ik sluit me aan bij Smaxie. Er is geen buiging in het lichaam. Het wijken voor de kuit is immers geen verzamelende oefening. Van het moment dat je in het lichaam gaat buigen moet ie in z'n heup knikken en wordt ie meer verzameld. Dus wat mij betreft ik leg mijn "binnenbeen" meer naar achter dan mijn buitenbeen. Zeker bij het aanleren. Aangezien er geen buiging gevraagd wordt is dit voor het paard wel duidelijk denk ik. Nog iets om over na te denken, je paard plaatst van nature zijn gewicht onder het jouwe, dus als jij naar rechts gaat leunen wil ie onder jou blijven en gaat zelf naar rechts. Wat gebeurt er dan als je bij wijken voor de rechterkuit de rechterzitbeenknobbel belast ???

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:52

als ik m'n rechterzitbeen knobbel belast geef ik de ruimte om links makkelijker weg te komen.

Desiree ik reed nooit met buiging in het lijf daarom houd je je binnebeen ook achter de singel want voor stelling heb je je binnenbeen op de singel nodig.
toch reed ik steeds 5jes met commentaar teveel stelling ik liet 'm wel in het lichaam recht maar niet in de hals.
De laatste 4 proeven waren het 7-ens voor wijken voor het rechterbeen en 8ten voor het linkerbeen door 'm zo recht mogelijk te houden weird he?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 21:42

hey jullie zeggen paard laten kijken waar je uitkomt maar je moet je paard toch recht laten kijkem. zo heb ik het geleerd hoor

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 08:41

Bij het wijken kijkt het paard NIET in de richting waar het naartoe gaat... dat is bij appuyeren zo... Bij wijken vraag je alleen lichte stelling... volgens mij..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Smaxie op 2001-07-12 09:15 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:50

Ik heb altijd geleerd dat het voldoende is als je het oog van je paard net kunt zien. Dat is voldoende stelling voor het wijken. Vrij recht houden dus en geen buiging in het lichaam vragen, daarom kan je binnenbeen ook wat achter de singel liggen. Paard kijkt dus een heel klein beetje naar waar hij vandaan komt.

Appuyeren is een heel ander soort oefening, waar het paard inderdaad kijkt naar de richting waar het heen gaat en gebogen is in zijn lichaam, wat bij wijken dus niet gevraagd wordt.

Groetjes Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:51

Yep, lichte stelling in de hals van de richting af waar je naartoe gaat. Maar kunnen jullie dan eens verklaren waarom er in mijn dressuurstaatje de opmerking stond dat de lengtebuiging ontbrak?

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:05

Tsja Desiree... met lengtebuiging is waarschijnlijk stelling bedoeld.

Ik heb ook weleens gehad dat ik bij het achterwaarts van de ene jury een 8 krijg en van de andere een 5 omdat het niet diagonaal zou zijn. En als je dan op de videoband later terug kijkt, zou ik niet weten waar hij niet diagonaalsgewijs achterwaarts ging... Behalve dan tijdens het stilstaan... hahaha...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:39

Misschien een jury die er zelf niets van begrijpt *LOL* *LOL* *LOL* .
Bij wijken voor de kuit wordt echt geen lengtebuiging gevraagd!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:50

Ik oefen het wijken met een paard wat het niet kent door op de korte zijde 2 meter voor de hoefslag af te wenden, het paard wil dan graag naar de hoefslag en gaat dus makkelijk opzij. Valt nog wel over buitenschouder weg, maar dat mag nog even tot de hulpen duidelijker zijn. Dan steeds eerder wenden, dus paard moet steeds meer opzij, tevens rechter in het lijf gaan houden.
Verder niets toe te voegen aan de verhalen hier boven. En Desiree, een jury hoort tot een half uur na de prijsuitreiking aanwezig te zijn voor het geval iemand een klacht tegen hem/haar in wil dienen. Zoek in zo'n geval zo'n jury eens op en vraag heel beleefd (je kan hem/haar tenslotte nog vaker in de auto hebben zitten Lachen ) waar dat dan staat, over die lengtebuiging in het wijken.
(ik moet toegeven dat als ik nog moet rijden of voeren en de prijsuitreiking is laat daat ik dan ook wel wegga, maar dat is voor mijn eigen risico, als iemand klacht wil indienen, kan ik mezelf niet verdedigen)

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:23

Maar dat is bij de NKB (waar Desiree - en ik ook - rijdt)weleens moeilijk hoor Jasmijn. Daar zijn de ringen open van 10.00 uur - 13.00 uur en dan is er om 16.00 uur (als je geluk hebt) de uitslag.. Ik ken maar weinig jury's die daarop wachten als ze verder geen "belangen" hebben op de wedstrijd...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:43

Het wedstrijdregelement geldt toch ook voor de NKB, die doen daar toch ook aan mee?
Daar staat in dat de prijsuitreiking maximaal 1 uur na de laatste starter van die rubriek plaats moet vinden, tipje aan het secretariaat geven?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:49

lengtebuiging is toch stelling over de gehele linie, van kop tot staart, dus niet alleen in de hals. Ik dacht ook al dat die jury het niet snapte. Misschien interessant om eens navraag te gaan doen, want nu weet ik niet meer wat die lui willen zien.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 13:24

Ik weet niet of die regel ook bij NKB-wedstrijden van toepassing is, omdat het bijna altijd zo is.. dat er pas om 16.00 uur uitslag is..
(anders zou er natuurlijk al lang tegen geprotesteerd zijn...)
Ik heb het over outdoor wedstrijden onder de NKB-vlag.. binnen zal waarschijnlijk dezelfde regel gelden...
Ik zal het eens nakijken....

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:48

Ik ben 1 van die lui Haha! , en wil een recht paard zien met een lichte stelling, dus alleen bij de kaken iets gebogen.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:34

Juist... hier nog zo'n jury..hahaha...
Absoluut GEEN lengtebuiging.. alleen stelling.. en het liefst niet TE veel!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:46

Daar wordt ik toch helemaal simpel van! Nou weet je wat? Meeste stemmen gelden, ik hou wel geen lengtebuiging aan in het wijken. Gewoon recht, behalve in de hals.