Van achteren naar voren rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Van achteren naar voren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 10:53

Iedereen heeft het erover. Iedereen leest erover.
Maar wat DOE je nou eigelijk?

Ik stel me voor dat je eerst de achterhand " activeert" en dat dan van voren opvangt.
Maar vertellen jullie mij nu eens wat IS van achteren naar voren rijden nou? Is dat iets vanzelfsprekends wat een naam gekregen heeft Verward

Of zit ik hier nu weer domme vragen te stellen? *LOL*

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:01

Uit het ORUN boek:

Om tot een goede aanleuning te komen dient de ruiter in eerste instantie via de teugel contact te nemen met de mond van het paard. Vervolgens drijft de ruiter het paard met de kuit in de takt van de beweging voorwaarts tegen een stille en gevoelige ruiterhand aan.

Het voorwaarts drijven tegen de stille meegaande (ofwel veerkrachtige) hand van de ruiter heeft als gevolg dat het paard de achterbenen verder onder de massa schuift. Door dit vermeerderd ondertreden van het achterbeen, komt het paard tot nageeflijkheid.

Van hieruit neemt het paard aanleuning aan de hand van de ruiter. Bij het begrenzen (onder andere om je paard niet onder je vandaan te laten lopen - dus van het achterbeen af zeg maar - tijdens het voorwaarts drijven) mag de hand van de ruiter alleen weerstand bieden en nooit terugtrekken.

Haha!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:55

Hmmm, maar dan moet je voornamelijk je binnenbeen aanleggen denk ik, want als Baduh nageeflijk word en ik wiebel met mijn grote teen van mijn buitenbeen zit ie al in galop. En dan kan ik wel weerstand bieden, maar dat werkt nie zo goed.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 00:56

Mijn instructeur in de ponytijd legde het alsvolgt uit. Je pakt een zweepje met beide handen aan het uiteinde vast. Als je aan de ene kant drukt en de andere kant tegenhoud wordt ie rond... Kan niet simpeler maar als je er lang over nadenkt klopt het wel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:51

annegti...ik krijg bij jouw oplossing het idee van "geen gelul, in de krul". Een paard moet je nageeflijk rijden, iets als rondrijden hoort niet. Daar verziek je je paard mee.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:35

xono, hoe kun je iemand vertellen dat die zijn paard verziekt, terwijl je zelf aan het rijden bent op een 2,5 jarig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:40

Xono, misschien is het voorbeeld van de springveer iets duidelijker voor jou. Als je aan de ene kant duwt, en aan de andere kant tegenhoudt, wordt de veer korter en komt er meer spanning op te staan. En die spanning (in positieve zin) daar gaat het dus om. Dat is trouwens ook in het voorbeeld van het zweepje zo en dat heeft niets met in de krul te maken. Geen gelul in de krul is namelijk vooral een voorbeeld van van voren naar achteren rijden, zonder activering van de achterhand.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:13

XoNo schreef:
annegti...ik krijg bij jouw oplossing het idee van "geen gelul, in de krul". Een paard moet je nageeflijk rijden, iets als rondrijden hoort niet. Daar verziek je je paard mee.
Rondrijden hoort niet? Hoe rijd jij je paarden dan? Ik vind die van de zweep een van de meest duidelijke die ik ooit gehoord heb, dus wat mij betreft mag die erin blijven Haha! .

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:22

ik vind het ook wel mooi gezegd. en xono, dan moet je maar EVEN verderdenken dat het met een paard idd iets gecompliceerder is en je op ontspanning gaat letten enzo... maar het gaat om het basisidee, gewoon de voorstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:23

Hier mijn uitleg van de zweep, lang geleden in een topic.
Het ging toen over aan de teugel rijden.
Vind je het zo beter geschreven Xono.
Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar dit is toch wel een simpele uitleg.

Zou het in de krul trekken zijn, zou je maar aan 1 kant trekken en je krijgt niks, net als met de zweep, ook niks.

Citaat:
Neem eens een zweep in je hand.
Je linkerhand aan het ene uiteinde, je rechter aan het andere.
Stel je nu voor dat je linkerhand de teugels zijn, je rechterhand je benen.

Duw nu alleen met je rechterhand naar links
Als het ware drijf je, maar er gebeurt niks.
Duw nu je linkerhand naar rechts
Je trekt nu alleen aan de teugels, maar ook nu gebeurt er niks.

Duw nu je beide handen naar elkaar toe
Je drijft dus, plus je houd hem voor tegen
en warempel hij bolt.

Zo is het ff simpel uitgelegd wat aan de teugel rijden is.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:23

schoentje schreef:
xono, hoe kun je iemand vertellen dat die zijn paard verziekt, terwijl je zelf aan het rijden bent op een 2,5 jarig paard.


We hebben het hier ook over een Quarter Horse, niet over een KWPNer. Quarters zijn naar mijn weten eerder volwassen. Beetje kort door de bocht dus.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:24

bubbels"]
[quote="schoentje schreef:
xono, hoe kun je iemand vertellen dat die zijn paard verziekt, terwijl je zelf aan het rijden bent op een 2,5 jarig paard.


We hebben het hier ook over een Quarter Horse, niet over een KWPNer. Quarters zijn naar mijn weten eerder volwassen. Beetje kort door de bocht dus.
[/quote]

Wow rijd jij op op 2,5 jarige paarden ?

Aella

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:28

Beetje kort door de bocht om te denken dat bepaalde rassen eerder uitgegroeid zouden zijn dan andere. Als je paard een stevige bouw heeft wil dat niet zeggen dat hij volgroeid is. En ook tussen de oren zal een quarter niet sneller volwassen zijn dan een paard van een ander ras.

Je kunt niet eerst aanleuning op je hand nemen en daar tegenaan drijven want aanleuning is gevolg van..., niet een startpunt. Daarom heet het ook dat je paard je hand op moet gaan zoeken, vanuit een actieve achterhand dus.