Bah schurftmijt aan zijn benen, wie heeft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Bah schurftmijt aan zijn benen, wie heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 14:52

ervaring met schurftmijt aan de benen Verward Ik dacht dat Omar mok had aan zijn benen omdat hij dat wel eerder heeft gehad. Zijn benen werden eergister ineens warm en ik vertrouwde het niet helemaal en heb de DA erbij geroepen. DA is vandaag bij Omar geweest maar ik was zelf op mijn werk dus mijn moeder was erbij. Hij blijkt dus schurftmijt aan zijn benen te hebben i.p.v. mok Mijn moeder heeft nu zalf gekregen en spul om hem 2x daags mee te wassen en iets van 5 liter water toevoegen e.d. Ik geloof niet dat het immaverol is want dat had ik al. Ik hoor straks meer van mijn moeder over de behandeling.

Ik vraag me nu af hoe hij in hemelsnaam schurftmijt heeft gekregen Verward Ik zet hem nooit met vieze benen op stal, droog iedere dag na het rijden zijn benen met een handdoek etc. Omar staat op mok en ik mest iedere dag zijn stal, gebruik geen borstels van anderen. Is het besmettelijk Verward Omar heeft het alleen nog maar aan zijn benen en dan vooral zijn achterbenen. Kan het paard wat naast Omar staat het nu ook krijgen Verward

Wie oh wie kan mij wat tips en advies geven Verward

Groetjes
Annemieke
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 06-02-03 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:09

Ik kan je verder geen tips geven, maar ik ben wel heel benieuwd met welk middel je hem moet wassen. Misschien werkt dat ook bij Lucien.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 15:21

Ik laat het je morgen wel weten.... ik krijg nu ook spontaan zelf overal jeuk Verward Bah ik baal zeg. Heb wel met de zoekfunctie een en ander gevonden maar ik begrijp niet hoe hij hier aan is gekomen en of het kwaad kan als ik zijn stal niet ontsmet... daar heeft de DA niets over gezegd

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:25

Je moet alles ontsmetten, anders heeft de hele behandeling geen zin..

Borstels, dekjes, dekens, alles, maar dan ook alles moet ontsmet worden!

Errug waardeloos, maar anders denk ik dat hij het zo weer heeft op het moment dat je staakt met de behandeling.. Verdrietig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 15:52

Hij heeft het volgens de DA alleen nog maar aan achterbenen. Ik moet hem 3 keer met pipetjes wassen en 2x daags zalf. Moet wegwerphandschoenen gebruiken i.v.m. besmetting en borstels e.d. ontsmetten. Ik mag ook niet voor alle benen dezelfde borstel gebruiken Arme Omar en ik maar denken dat hij mok had. Zo zie je maar weer....

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:41

Schurftmijt is een beesje dat groeven graaft onder de huid van je paard, dat is erg pijnlijk en vaak krijgt het paard last van mok-achtige uitslag, huidschilfers en kale plekken. Wassen doe je meestal met sebacil, wordt wit in water en stinkt een beetje benzine-achtig, is idd oplossen in water, alle benen wassen tot zo hoog mogelijk. Het is wel besmetelijk dus goed oppassen en eventueel uit voorzorg het buur-paard ook een keer behandelen, (lijkt me wel het beste), verder idd je borstels ook een nachtje laten weken in dat spul, en je dekjes, bandages en beschermers wassen.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:03

Sebacil inderdaad. Stinkt vreselijk en is ook erg giftig, wel mee uitkijken dus!

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:48

*Tequila* schreef:
Sebacil inderdaad. Stinkt vreselijk en is ook erg giftig, wel mee uitkijken dus!


Trek wel een paar handschoenen aan !
Jij staat toch ook bij Wennekers ?
Ik sta daar namelijk ook
De vele Tinkers die daar staan hebben regelmatig schurftmijt in hun sokken, daar zal Omar ze dan ook wel van "kado" hebben gekregen Verward

Sterkte met de behandeling !

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:56

Meestal hebben paarden met veel behang dat. Tinkers, Friezen bv. Ik moest tien jaar geleden al de Fries die ik van de dierenarts bij ons uit de buurt verzorgde en reed uit voorzorg 1 keer per maand de benen met Sebacil wassen. Waarschijnlijk heeft die van jou het inderdaad opgelopen van zoiets paard. Let er ook even op dat je je borstels enzo goed ontsmet, dat kan ook in de sebacil.
Veel succes en ik hoop dat je er snel weer vanaf bent!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 12:58

Skima"]
[quote="*Tequila* schreef:
Sebacil inderdaad. Stinkt vreselijk en is ook erg giftig, wel mee uitkijken dus!


Trek wel een paar handschoenen aan !
Jij staat toch ook bij Wennekers ?
Ik sta daar namelijk ook
De vele Tinkers die daar staan hebben regelmatig schurftmijt in hun sokken, daar zal Omar ze dan ook wel van "kado" hebben gekregen Verward

Sterkte met de behandeling !
[/quote]

Ja klopt ik sta ook op Wennekers.
Hi Zaterdag moet ik zijn benen wassen met iets in een pippetje wat de DA me heeft gegeven en dat schijnt de mijt te doden. Hij heeft inderdaad een soort van mok in zijn kootholtes maar dat is volgens de DA van de mijt. Ik ben wel blij dat ik de DA erbij heb geroepen want zijn benen waren al warm geworden door de ontsteking dus...

Ik zal hem uit de buurt houden van de Tinkertjes Haha! beetje moeilijk want er lopen er veel rond *LOL*

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:02

Hrm... die van mij staat ook naast een Tinkertje, dat heel erg staat te trappen en schuren altijd (van de jeuk dus)... Haar baasje zegt dat het mok is, maar als dat dus net zo goed iets besmettelijks kan zijn ben ik daar dus niet zo blij me... Hrm...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:05

IK heb ook een tinker met jeuk en schilfers en die heeft een spuit met
sebacil 2 keer gehad met een week ertussen en hij is er helemaal vanaf.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:25

een fries bij ons op de manege heeft ook zoietes en heeft daar eenspuitje voor gekregen waar het mee moet helpen en wassen met imaverol dat deden we altijd!maar ja ff de da vragen die weten alles

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:37

Sebacil is een heel smerig goedje, dus wel je handschoenen aan doen en niet teveel van de lucht inademen. Als je echt goed resultaat wil zul je toch een deel van zijn beenbehang af moeten halen anders heeft wassen vrijwel geen zin Je kan eventueel alleen de "binnenkant" onder zijn behang wegscheren, de buitenste haren laat je dan gewoon zitten zodat het net lijkt alsof hij al zijn behang nog heeft

Nogmaals, pas erg goed op met Sebacil............. (je hebt toevallig niet Dierenkliniek Gooiland als dierenarts? Knipoog )

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 13:33

napoleon schreef:
Sebacil is een heel smerig goedje, dus wel je handschoenen aan doen en niet teveel van de lucht inademen. Als je echt goed resultaat wil zul je toch een deel van zijn beenbehang af moeten halen anders heeft wassen vrijwel geen zin Je kan eventueel alleen de "binnenkant" onder zijn behang wegscheren, de buitenste haren laat je dan gewoon zitten zodat het net lijkt alsof hij al zijn behang nog heeft

Nogmaals, pas erg goed op met Sebacil............. (je hebt toevallig niet Dierenkliniek Gooiland als dierenarts? Knipoog )


Omar is een arabier en heeft gelukkig bijna geen behang aan zijn benen Haha! Ik heb Ant Koopmans als DA. Ik heb Omar zaterdag voor de 1e keer zijn benen helemaal met dat stinkende goedje gewassen... moest inderdaad handschoenen dragen. Het is een pipet die ik met 2,5 liter warm en 2,5 liter koud water moet mengen. Stinken die troep zeg Misselijk Ik behandel hem ook sinds vrijdag 2 maal daags met antibiotica zalf en zijn benen zijn gelukkig al niet meer warm en de wondjes al bijna weg. Ik moet Omar nu nog 2 x wassen met dat goedje dus a.s. zaterdag weer en dan de zaterdag daarop. Als het goed is zou het dan over moeten zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:54

Duvel heeft ook iets wat de d'arts als een mijtinfectie omschreef. Hij heeft het al best lang, eerst alleen kaal, maar het werd erger, heel vurig rood en ging ook echt niet over. We hebben het toen eerst zelf met cebacil gewassen, maar daarna werd het nog niet beter. Toen is de d'arts geweest en die zei dat ze dacht aan mijtinfectie. We hebben nu zalf die eigenlijk bestemd is om honden van hun oormijt af te helpen (Otiderm) en die werkt goed. Hij is er nu (na bijna 3 weken) zo goed als van af, eigenlijk moet alleen het haar nog terug groeien. Bij hem is het overigens beperkt gebleven tot zijn achterbenen, ondanks dat we,in het begin vooral nog, zijn hele lijf + benen met dezelfde borstels poetsten.
Succes met de behandeling en sterkte met je paardje.