Wat moet ik doen??het in echt nodig nu!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Wat moet ik doen??het in echt nodig nu!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 19:11

IK weet het niet meer...
Ik heb een verzorgpony...en die staat nu buiten.
Is aan het genezen van hoefbevangenheid en hij laat gewoon geen hoefsmid komen.
Zover ik weet krijgt ie geen eten...want de eigenaar komt eigelijk nooit.
En als ie komt ie het misschien in een keer 2 zakken vol brood, kan nooit goed zijn natuurlijk.
Hij heeft GEEN schuilstal en staat midden in de vrieskou...recht die ijskoude wind op hem.
En dan zegt ie wel: paarden kunnen wel tegen wat wind.
Ik vind het gewoon niet normaal en kan het niet meer aanzien zoals hij daar eenzaam in de ijskoude wei staat zonder schuilstal en super lange hoeven.
Wat moet ik nu doen?
Praten met de eigenaar helpt helaas niet, al vaak geprobeerd.

kisss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(



callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:15

Het enige wat je dan nog kan doen is de dierenbescherming bellen.
Misschien dat zij eens met de eigenaar kunnen praten.
Superlange hoeven helpen de genezing van hoefbevangenheid natuurlijk niet he!? Misschien kun je de veearts die hem behandeld heeft bellen...

Wat voor ras is het eigenlijk?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:22

Dit is echt een moeilijke keuze ,
Als je de dierenbescherming belt kan je blacky kwijtraken. Ik zou gewoon met die eigenaar weer een gesprek beginnen. Dat Blacky een hoefsmid nodig heeft en dat hij meer eten nodig heeft !

Jewel... :+:

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 19:24

Een shetlander X Welsh.
Kun je anoniem blijven als je de dierenbescherming belt?
Hier een foto van hem waar je duidelijk zijn hoeven ziet.
Afbeelding

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:42

Heeft ie ook bomen rond zijn weiland?
Mijn pony heeft ook geen schuilstal en ok die staat mischien als haar hele leven buiten maar bomen zijn ook een soort beschutting.
Als ie wel bomen heeft dan heeft ie niet altijd die vrieskou hoor en aangezien de foto heeft ook nog een goeie dikke vacht.
Ik denk niet dat deze pony snel ziek wordt maar als ie geen eten krijgt heeft ie ook wijnig weerstand.
En dat moet natuurlijk niet.
Btw heeft ie ook wel genoeg te drinken dan?
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 19:48

alleen aan de linkerkant staan bomen...voor de rest is het echt helemaal open.
En die bomen staan niet echt vlak op elkaar.
Hij krijgt gewoon geen eten en het water zitten gewoon wormen in.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:51

Sowieso is eten bij hoefbevange paarden altijd een lastig iets. Denk dus niet lief te wezen door hem bijvoorbeeld brok bij te voeren, want voor je het weet raakt hij weer opnieuw hoefbevangen.

Je zit in ieder geval in een lastige situatie. Inderdaad is hoefverzorging bij zo'n paardje van groot belang anders kunnen de hoeven uiteindelijk gaan omkrullen.

Pluspunt is dat 's winters weinig in het gras zit en het dan geen probleem is dat hij op de wei loopt. Als het een grote wei is, heeft hij met een beetje mazzel ook nog voldoende voeding eruit (zolang hij niet bereden wordt). Nog een pluspunt is dat zijn bloedsomloop wel voortdurend op gang blijft, omdat hij moet bewegen om zijn eten te verzamelen. De hele dag op stal zou voor zo'n dier funest zijn, omdat een goede bloedsomloop voor zo'n dier van groot belang is.

Zo lang hij niet te dun wordt is voeding dus niet het probleem, wel vervelend is dat hij geen schuilhok/stal heeft. Kan hij hem geen waterdicht dek opdoen? En staat hij alleen? Is namelijk meestal ook niet helemaal aan te bevelen voor paarden (al heb je uitzonderingen).

Zorg in ieder geval dat hij schoon water heeft.

Succes!

[edit] Inderdaad is kou niet zo'n probleem met een dikke vacht, wel doorlopende regen. Mijn pony's hebben ook de mogelijkheid om naar binnen te gaan, maar doen dat zelf nooit. Toch is het wel fijn als ze de keuze hebben [/edit]

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:54

Kan je niet gewoon de hoefsmid laten komen? als de eigenaar zelf toch nooit komt... maar ja aan de andere kant is dat natuurlijk niet netjes...ik zou het wel doen trouwens..

en inderdaad, anders de dierenbescherming bellen, maar die gaan zeker niks doen, paard is goed doorvoed zo te zien, en ziet er goed uit.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:02

Ik denk niet dat je er vanaf bent met 1x de hoefsmid te laten komen, het kan een hele tijd duren voordat z'n hoeven weer een goede stand hebben.
Dus dan blijf je maar aan het betalen voor iemand anders paard.
Ik zou dierenbescherming bellen, zover ik weet kan dat anoniem.
Wordt hij trouwens wel ontwormt en geënt?

Het kan zijn dat je hem kwijt bent ,ja ,als je de dierenbescherming laat komen (als de eigenaar er daarna echt niets aan doet (hoeven)), maar het is toch belangrijker dat Blacky het goed heeft en gezond is?
idd een lastige situatie iig succes!

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:04

Ik mag geen hoefsmid bellen.
Vind ik ook niks gek want het is mijn paard niet.
Hij staat helemaal alleen op een afgelegen plek.
En met dat eten....het gras is zo kort dat ie niet eens iets aankan.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:09

Boogiegirl schreef:
Wordt hij trouwens wel ontwormt en geënt?


Nee helemaal nooit.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 20:33

Hmm ik zou er echt acher aangaan hoor.
Ik zou echt de dierenbescherming bellen.
Mischien dat je je verz. pony kwijt raakt maar zo krijgt ie wel een beter baasje klinkt mischien hard maar het is wel zo.
En ik denk ook niet dat je er zo veel aan kan doen.
Vooral niet als de eigenaar niet luisteren wil.
En je wil toch ook niet dat je verz. pony het onder te lijden krijgt of wel dan?
En dat van dat water vind ik toch wel heel raar.
Wormen er in?
Dat verschoon je toch?
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 20:35

Ja als ik hem ermee kwijt raak is natuurlijk kei erg en zal dan ook heel veel verdriet hebben.
Maar hij krijgt er waarschijnlijk wel een beter baasje mee.
Ja er zitten gewoon wormen in zijn drinkbak...ik krijg die dingen er gewoon niet uit.
Heb al heel vaak schoon water voor hem mee genomen.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:20

Ziet de pony er wel goed uit afgezien van zijn lange hoeven? Als dat zo is, dan hoef je niet zo bang te zijn voor regen of wind.
Ontwormen is natuurlijk wel iets dat regelmatig moet gebeuren en misschien kun je de eigenaar dat wel aan zijn verstand peuteren?

* To Belg, or not to Belg *

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 22:55

Het lukt niet om met hem te praten.
Hij zegt dan wel ja enzo maar er gebeurd niks.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:16

Iemand anders kan na een tip van jou ook anoniem de dierenbescherming bellen. Hoef je in ieder geval niet te liegen tegen de eigenaar.... Je kunt ook eerst een volwassen persoon die verstand van paarden heeft meenemen om de situatie te beoordelen. Bedoel niet dat jij niet in staat zou zijn om de situatie te beoordelen hoor, maar jij bent er wel emotioneel bij betrokken en dat is een ander niet. Vraag een 18+er om een keertje met je mee te gaan kijken.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 01:07

Ja dat je geen hoefsmid mag bellen dat dacht ik al... ik zou het dus gewoon doen maar goed..

En je kan hem toch wel een wormenspuit geven?

Ik praat het gedrag van de eigenaar niet goed, maar als je de pony op korte termijn wilt helpen moet je ziets doen.

Ik snap niet hoe je wormen niet uit water krijgt? Waar drinkt ie uit dan? Een gewone waterbak? Die kan je dan toch leeggooien en schoonmaken?

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:05

Kun je niet iemand meenemen die wel hoeven kan bijwerken? NIet ideaal, maar wel een tijdelijke oplossing. Ik heb ook geleerd om hoeven bij te werken (draagrand eraf halen, zool bijsnijden, vijlen). Hierdoor kun je bij een normale beenstand het aantal bezoekjes van de smid beperken tot 1 a 2 per jaar.
Met een hoefbevangen pony is het niet ideaal, maar beter iets dan niets zou ik zeggen, zeker als de pony verder wel weer normaal loopt.

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 16:43

Als ik het kon belde ik wel een hoefsmid en zorgde ik voor de andere dingen..maar helaas ik kan niet aan mijn geld.
Op de bank dus en ik kan het dr niet afhalen alleen me moeder.
Ik mag het gewoon niet... Verdrietig
Oja...ik heb ook niet super veel geld want ik ben pas 14 en mag nog niet werken.
En tsja jij zal wel iets in de 20 zijn en wel werk hebben.
Daar is ook geen waterkraan in de buurd dus ik kan niet zomaar aan water komen.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 20 bezoekers