Veulenboek enzo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Veulenboek enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 13:12

Ik snap er geen zak van Haha!
Ewald staat nog in het veulenboek, dan kun je toch wel gewoon met hem naar keuring enzo?
Wie kan mij uitleggen wat het precies inhoud (veulenboek)?


Maaike

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:25

Als je wil dat hij opgenomen wordt ik het hoofdstamboek MOET je naar de keuring.

Alle veulens worden in een veulenboek ingeschreven en kunnen op min. 3-jarige leeftijd voor een stamboekopname gaan. Dat houdt in dat als ze aangenomen worden voldoen aan de eisen van het stamboek.

Als je hem dus in het hoofdstamboek wil hebben zul je naar een keuring moeten gaan. Wat overigens vrij nutteloos is voor een ruin (die hebben geen fokwaarde meer) en het kost best wel wat geld. Als je het doet voor het plezier moet je het zeker een keer proberen.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:27

Je kunt gewoon met hem naar de keuring
Een ruin of niet goedgekeurde hengst blijft in het veulenboek.
Alleen een goedgekeurde hengst wordt opgenomen in het stamboek.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:30

Bij sommige stamboeken kan een ruin ook in het hoofdstamboek. Dat zorgt toch weer voor punten als de ruin ster wordt.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:23

Yootha schreef:
Bij sommige stamboeken kan een ruin ook in het hoofdstamboek. Dat zorgt toch weer voor punten als de ruin ster wordt.


Dat kan volgens mij bij alle stamboeken hoor. En inderdaad als de ruin ster wordt is dat weer interesant voor de moeder want dan kan zij weer predikaten op haar naam krijgen etc.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:27

heeft een merrie 3 sterwaardige kinderen wordt ze zelf preferent

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:55

Loolapelooza schreef:
Alle veulens worden in een veulenboek ingeschreven en kunnen op min. 3-jarige leeftijd voor een stamboekopname gaan.


Dit gaat alleen op als beide ouders in het stamboek ingeschreven staan. Als dit niet het geval is heb je een reg. A of B veulen.

Maar een in het veulenboek ingeschreven paard kan idd voor stamboek in aanmerking komen maar dit is alleen belangrijk voor merries.

En ik denk dat Ewald al vrij op leeftijd is en een ruin dus dat heeft echt geen zin... Lachen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:14

Euhm dit geldt alleen voor het KWPN en ik geloof dat Ewald een NRPS-er is.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:19

Yootha schreef:
Euhm dit geldt alleen voor het KWPN en ik geloof dat Ewald een NRPS-er is.


O dat verandert het hele verhaal. Dan moet je al het bovenstaande vergeten... Haha!

Van NRPS regels heb ik geen verstand.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:21


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 12:49

Ewald is 3, mei word ie 4, bedoel je dat met op leeftijd?? *LOL*
Maar het lijkt me gewoon heel leuk om met hem naar de keuring te gaan, ga altijd met andere mensen mee naar de keuring van hun paard/veulen, nu ben ik aan de beurt Haha!
In een mail van het NRPS staat dat het gratis is, maar dat zal het bezoeken van de keuring wel zijn. Wil dan ook graag meedoen met bestgaand rijpony.
Bedankt voor de info Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:28

Anna-Jelly schreef:
Ewald is 3, mei word ie 4, bedoel je dat met op leeftijd?? *LOL*
Maar het lijkt me gewoon heel leuk om met hem naar de keuring te gaan, ga altijd met andere mensen mee naar de keuring van hun paard/veulen, nu ben ik aan de beurt Haha!
In een mail van het NRPS staat dat het gratis is, maar dat zal het bezoeken van de keuring wel zijn. Wil dan ook graag meedoen met bestgaand rijpony.
Bedankt voor de info Lachen


Je moet wel lid van het stamboek zijn als je mee wil doen aan keuringen geloof ik.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 15:48

Dat snap ik Knipoog Hij meot ook nog op mijn naam komen te staan, dat wil ik ook via het NRPS doen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:05

Anna-Jelly schreef:
Dat snap ik Knipoog Hij meot ook nog op mijn naam komen te staan, dat wil ik ook via het NRPS doen


Nou, das mooi meegenomen, dan wordt je lid, zet je hem op je naam en kan je meteen mee doen aan een keuring.

Succes zou ik zo zeggen! Lachen