Houtkrullen/zaagsel in stal: ervaringen, tips ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Houtkrullen/zaagsel in stal: ervaringen, tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 10:39

Mijn paard staat bij mijn vriendin op de boerderij.
Een 'privestal' dus met fijne grote stallen, vrij nieuw nog, en in totaal (incl. haar eigen paard) staan er nu vier paarden.

We kozen vanaf het begin voor houtkrullen als stalbedekking. Dit omdat 2 paarden het stro grotendeels opaten en dikke buiken kregen Vork , maar ook omdat Cerise op de vorige stal net stro-koliek achter de rug had.
Nu moet ik zeggen dat dit waarschijnlijk kwam doordat ze maar om de dag buiten kwam en als ze een dag op stal stond kreeg ze vrij weinig hooi.

De houtkrullen oftewel het zaagsel is vrij prijzig, maar moet te doen zijn als je zuinig te werk gaat.
Zeker als je bekijkt dat de staleigenaresse niet echt hoeft te verdienen aan de stal, zolang ze er maar geen geld op toe hoeft te leggen.
Ze is echter bang dat dit toch gaat gebeuren, vooral omdat er zo ontzettend veel meer geld naar de houtkrullen gaat dan eerst gepland was.

Vraagjes:
1.Hoe mest je zo zuinig mogelijk uit bij een stal met zaagsel/houtkrullen?
2.Echt natte plekken er inderdaad elke dag uit halen, of bijv. om de dag?
3.Eventueel bijvullen van nieuw zaagsel: waar neerleggen, bijv. midden in de stal of juist aan de zijkant of waar de voorbenen staan en ze eten krijgen? (dit met oogpunt op schoon hooi enz.)

Verder nog vragen:

Heeft het zin om de paarden langer op de wei te zetten, bijv. al om acht uur 's morgens (ze gaan nu om half tien pas, nadat ze het hooi op hebben), en pas om bijv. half zes naar binnen? (ze gaan nu rond vier uur half vijf, eventueel vijf uur als de zon heerlijk schijnt).
Deze vraag dus met het oog op: als ze minder lang op stal staan, korter, maken ze ook minder vuil. Haha!

Weet iemand in Gelderland (paarden staan tussen Arnhem en Doetinchem) of weet ik veel waar een goedkoop adres voor houtkrullen?

Een optie is ook om toch weer over te gaan op stro, maar of dit zo goed voor de paarden is... we willen toch dat de paarden gezond blijven, begrijpelijk neem ik aan. Tong uitsteken

Alvast iedereen die ervaringen en tips heeft bedankt!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:51

Ik haalde de plekken er eigenlijk zelden vaker als eens in de week eruit, soms zelfs eens in de 2 of 3 weken.

De meeste mensen zijn te zuinig, hoe dunner je opstrooid hoe eerder ze natte plekken omwoelen. Gewoon een laag van zowat een halve meter erin gooien, dan zakt de urine naar beneden en door de hoge droge toplaag blijft die mooi rustig liggen en gaat dus ook niet stinken.
Verder zo vaak mogelijk de mest eruit halen (deed ik 2 keer per dag) en bij mij staan ze dan ook nog zolang mogelijk buiten. Zolang het licht is, nu dus rond half 9 naar buiten en rond 6 uur naar binnen, maar als het zometeen weer zomertijd is gaan ze rond half 7 naar buiten en pas rond tienen weer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:59

Met zaagsel ben je al snel te zunig Haha!
Flinke laag erin, zoals Sjuimpje al beschreef. Minimaal 1x per dag de drollen eruit halen met een aubiosevork. Verder als je 1x per week (is genoeg) de natte plekken eruit haalt, alleen datgene eruit halen dat je met een normale mestvork als plak eruit kunt nemen. Wat niet in een plak zit, is nog niet totaal verzadigd en laat je dus liggen. Het nieuwe zaagsel gewoon als toplaag erbovenop, zodat je een goede roulatie krijgt. 1x per week aanvullen is dus ook genoeg.
Met een redelijk smerig paard ( onze brave Leo Haha! ) ben je dan per week 1 baal zaagsel kwijt. (als beginlaag heb ik er vier ingeknikkerd), dus dat is toch redelijk te overzien.

Langer buitenzetten scheelt natuurlijk, en ik denk dat je paard dat niet echt erg vindt *LOL* Je zou het hooivoermoment in de ochtend al naar buiten kunnen verplaatsen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:14

Dorine schreef:
Vraagjes:
1.Hoe mest je zo zuinig mogelijk uit bij een stal met zaagsel/houtkrullen?
2.Echt natte plekken er inderdaad elke dag uit halen, of bijv. om de dag?
3.Eventueel bijvullen van nieuw zaagsel: waar neerleggen, bijv. midden in de stal of juist aan de zijkant of waar de voorbenen staan en ze eten krijgen? (dit met oogpunt op schoon hooi enz.)

Verder nog vragen:

Heeft het zin om de paarden langer op de wei te zetten, bijv. al om acht uur 's morgens (ze gaan nu om half tien pas, nadat ze het hooi op hebben), en pas om bijv. half zes naar binnen? (ze gaan nu rond vier uur half vijf, eventueel vijf uur als de zon heerlijk schijnt).
Deze vraag dus met het oog op: als ze minder lang op stal staan, korter, maken ze ook minder vuil. Haha!



Mijn paard staat ook op zaagsel/houtkrullen. Ik mest iedere dag als volgt:
Ik haal alle natte plekken er uit en schep alle drollen weg met de mestvork. Ik neem een schep en wiebel dan zolang totdat de drollen op de vork liggen en het schone/droge zaagsel er tussendoor is. (klinkt moeilijk, duurt een paar sec. per schep Knipoog !). Als ik in het totaal 1 kruiwagen met mest eruit heb gehaald, doe ik er ook weer 1 kruiwgen met schoon zaagsel bij. Soms is mijn paard erg nat en moet ik er wel eens 2 kruiwagens uit scheppen; dan gaan er ook weer 2 kruiwagens schoon zaagsel in. (Een enkele keer heb ik geluk en hoef ik maar een halve kruiwagen eruit te halen Lachen !) Ik strooi altijd het meest vanauit het midden; langs 3 randen (de achterste en de zijkanten) laat ik altijd zo´n 10-15 cm vrij, voor de ingang een groter stuk! Ze schuiven het zaagsel vanzelf nl. wel weer naar voren Knipoog ! Als ik geluk heb, poept ´ie braaf op de achterste rand, dan hoef ik daat tenminste niet te zeven Pling !! Daar waar ik het hooi neer leg, ligt wel altijd zaagsel onder.

Als ze langer in het land staan, zal je idd merken dat de box minder vies wordt Lachen ! Bij ons komen ze nu in de zomer ´s nachts helemaal niet meer in de box te staan en dan heb je natuurlijk ook geen zaagsel meer nodig!
Als het echt vreselijk weer is, staan de paarden bij ons ook korter buiten (soms maar een paar uurtjes) en dan merk je wel dat je meer moet mesten. Ik haal dan alleen ´s avonds de drollen nog een keer er uit en strooi er niets meer bij !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:39

Zoals Sterre het doet kan het id ook,
alleen is het veel arbeidintensiever en je haalt ook strooisel weg wat nog lang niet verzadigd is.

Als ik een natte plek van zo'n anderhalve - 2 weken oud eruit haalde had ik net een kruiwagen vol en dan deed ik er weer 1 pak bij.
Heel soms deed ik doordeweeks nog een keer een extra pak erboven op als de nate plek iets 'doorbrak'.
Ik heb het uitgetest en idt was overduidelijk de manier welke het minste tijd kost en welke ook nog het goedkoopst is!
Want naast dat je minder schoonzaagsel verbruikt heb je ook nog minder afvoerkosten omdat je veel minder er uit schept!

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:48

Met zaagsel heb ik geen ervaring, met vlas wel. Ik geloof dat het uiteindelijk in gebruik (iets) goedkoper is. Alfie staat in pension en ik betaal 10 euro meer per maand dan de mensen die hun paard op stro hebben staan.

Je begint met 4 pakken vlas, haalt iedere dag de drollen eruit, 1 keer per week de natte plekken en dan een half pak bijstrooien. Beetje afhankelijk van het paard doe je er ongeveer 6 weken mee. En dan begin je weer overnieuw. En heb je een heel goed afwaterende stal, dan kun je er tot zelfs wel 12 weken mee doen. Misschien een ideetje/

En mocht je zo'n stal graag eens een keertje zien, dan ben je van harte welkom. Wij zitten ong. 30 minuten rijden van Zevenaar, mits er geen files staan.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:36

Sterre schreef:
Mijn paard staat ook op zaagsel/houtkrullen. Ik mest iedere dag als volgt:
Ik haal alle natte plekken er uit en schep alle drollen weg met de mestvork. Ik neem een schep en wiebel dan zolang totdat de drollen op de vork liggen en het schone/droge zaagsel er tussendoor is. (klinkt moeilijk, duurt een paar sec. per schep Knipoog !).


Dit kan makkelijker Knipoog

Ik gebruik van die chirurgische plastic (of rubberen?) handschoentjes. (je weet wel, van die wegwerp) ik heb een knollebol op stal staan die z'n drollen uit elkaar rijt (die poept waar ie staat en gaat er dan door lopen en verstoppen onder de krullen, mijn andere pony's hebben netjes een toilet in de hoek van hun stal, maar hij dus niet ) met die handschoenen kun je heel makkelijk enkel de mest tussen de krullen uitzoeken. Vergt minder tijd en je verspeelt geen enkel houtkrulletje (klinkt net of ik een wrek ben zo Haha! )

Verder doe ik zo om de 1.5-2 weken de natte plekken eruit en gooi ik een pak bij. Ik heb helemaal niet veel mestafval en ze staan altijd mooi droog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:00

Toen sjaak nog op echte krullen stond haalde ik er dagelijks de mest eruit met zo min mogelik zaagsel. En om de 3-4 dagen de natte plek. En dan kiepte ik er een half pak zaagsel boven op.
Ik was 1 pak zaagsel in de week kwijt (16 gulden)
Ik haalde ze bij terberg in arnhem en later werden ze door een bedrijf bezorgd ( als je wilt kan ik kijken of ik het adres kan achterhalen)

ulleke

Berichten: 561
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:00

ik gebruik voor al mijn paarden krullen. wij halen deze op een houtzagerij en ze kosten echt niet veel: 5 euro voor een aanhangwagen. Met zo'n aanhangwagen kan ik 6-7 stallen van 4 op 4 meter strooien dus dat is echt niet veel geld eigenlijk. Soms in de winter als het koud is doen we er wat stro bovenop of als een paard ziek is of als het moet veulenen. Maar inderdaad als je pakken moet kopen kost het wel veel. Ik zou zeggen: zoek een houtzagerij in je buurt en ga daar eens informeren!
als je last hebt dat je paard stro opeet moet je eens veranderen, je hebt verschillende soorten stro en sommige eten ze echt niet op.
groetjes xxx

Vergis je niet tussen mijn houding en mijn persoonlijkheid:
mijn persoonlijkheid is wie ik ben en mijnhouding hangt af van wie jij bent.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:00

Ik mest gewoon elke dag, zowel piesplekken als mest, ik heb namelijk een hekel aan het 'oppotten' gaat stinken en vindt het gewoon onhygiënisch, krijg je sneller last van mok e.d. Ik strooi gewoon het minste op de plekken waar ze poepen, dan schep je er ook minder zaagsel uit. Maar ik denk niet dat dat de manier is om te besparen. Misschien kun je zelf zaagsel halen? Ik weet niet of het nu gebracht wordt? wij hebben een eigen vrachtwagen en halen de balen dan zelf, meestal zo´n 100 stuks kosten dan €5 per baal. Of probeer of het ergens ander goedkoper is, vaak is het ook natuurlijk zo dat hoe meer je in één keer koopt des te goedkoper het wordt, misschien dat je samen met een andere stal te gelijk kunt bestellen?

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:16

Hou er rekening mee dat de krullen welke je bij de houtzagerij haalt niet geimpregneerd zijn met een anti-bacterieel middel. De pakken krullen welke je in de winkel koopt zijn dat namelijk wel, vandaar het prijsverschil.

Mijn vorig paard stond ook op krullen. De eerste keer gebruikte ik 3 pakken (stal 3,5 x 3,5), 2x per dag de mest eruit halen en dan na drie dagen de natte plek eruit en een half pak nieuwe krullen erbij. Komt neer op ongeveer 6 @ 7 pakken per maand. Hij stond dan wel dag & nacht in de stal omdat er geen weidegang mogelijk was.

Groetjes,

Jola

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:16

Wij mesten gewoon elke dag uit, drollen en de natte plekken. Dan leggen we het overgebleven zaagsel op een hoop en gooien er nieuw zaagsel erboven op. Dan husselen we het doorelkaar zodat het als het ware gecompenseerd wordt. Dan verdelen we het in de stal. Langs de randen heel weinig en in het midden veel laten liggen. De pony's verdelen het vanzelf wel, en aangezien ze veel in een hoek poepen heb je dus maar weinig zaagsel weg te scheppen. Zo doen we ongeveer 1 pak in 1.5 a 2 weken mee. (In een aardige grote stal)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:56

loolapelooza, krijg je daar geen pijn in je rug van Verward !! Dat lijkt me wel vermoeiend, steeds maar bukken!!

Sjuimpje, het ligt er misschien ook aan, of je paard netjes op een plek piest! Die van mij is een echte plaspop, die plast kris-kras door z´n box en is meestal nogal nat Scheve mond !
Ik heb altijd geleerd, dat paarden van natte plekken (urine=amoniak) rotstraal kunnen krijgen en dat je daarom het beste iedere dag de natte plekken er uit moet halen! Vandaar dat ik dat dus ook braaf doe Lachen ! Ik heb trouwens zo ong. 10 min. voor Dikke z´n box nodig! Voor Beer was dat de helft (die was netter Knipoog ) en voor Helania heb ik iets langer nodig; net als het paard van Loolapalooza, graaft die ook graag d´r drollen onder, nadat ze ze uit elkaar getrapt heeft !!

Let wel, ik laat me graag beleren hoor! Alles wat minder werk geeft, is altijd goed Lachen !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:14

Ik heb het makkelijk, want wij halen ons zaagsel bij een houtzagerij. Beduidend goedkoper kan ik zeggen! Ik mest bijna iedere dag, de stront eruit en wat erge natte plekken. Ik vul maar 1 tot 2x in de week bij.
Ik zet mijn paarden zo vroeg mogelijk buiten en zo laat mogelijk binnen, want dat scheelt wel degelijk!!
Verder gooi ik het meeste zaagsel op de plek waar ze altijd mest.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:24

Loolapelooza"]
[quote="Sterre schreef:
Mijn paard staat ook op zaagsel/houtkrullen. Ik mest iedere dag als volgt:
Ik haal alle natte plekken er uit en schep alle drollen weg met de mestvork. Ik neem een schep en wiebel dan zolang totdat de drollen op de vork liggen en het schone/droge zaagsel er tussendoor is. (klinkt moeilijk, duurt een paar sec. per schep Knipoog !).


Dit kan makkelijker Knipoog

Ik gebruik van die chirurgische plastic (of rubberen?) handschoentjes. (je weet wel, van die wegwerp) ik heb een knollebol op stal staan die z'n drollen uit elkaar rijt (die poept waar ie staat en gaat er dan door lopen en verstoppen onder de krullen, mijn andere pony's hebben netjes een toilet in de hoek van hun stal, maar hij dus niet ) met die handschoenen kun je heel makkelijk enkel de mest tussen de krullen uitzoeken. Vergt minder tijd en je verspeelt geen enkel houtkrulletje (klinkt net of ik een wrek ben zo Haha! )

Verder doe ik zo om de 1.5-2 weken de natte plekken eruit en gooi ik een pak bij. Ik heb helemaal niet veel mestafval en ze staan altijd mooi droog
[/quote]

Haha dat doe ik dus ook... soms staan mensen me echt aan te kijken van Verward wat doet die daar nou... dan zeg ik dat ik paaseieren zoek *LOL* Ik heb een emmertje waar ik de mest die ik met mijn rubberen handschoenen pak ingooi en dan gooi ik dat weer in de kruiwagen.. krijg je geen rugpijn van hoor want ik ga op mijn hurken zitten Knipoog De piesplekken schep ik ook iedere dag uit zijn stal. Ik gebruik 1,5 pak houtmot per week.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:29

Sterre schreef:
loolapelooza, krijg je daar geen pijn in je rug van Verward !! Dat lijkt me wel vermoeiend, steeds maar bukken!!


Dat valt wel mee hoor, ik buk voorover of ik zit gewoon op m'n hurken (of knieën, maar dan moet ik opassen dat ik geen kennismaak met een verstopte drol *LOL* ) en ik heb dan een plastic zak of emmer waar ik ze dan in doe. Als je met een kruiwagen werkt moet je inderdaad veel bukken er rechtstaan, maar met een plastic zak gaat het prima, en die kun je dan op de mesthoop leegkappen.

Gebruik hier geen GB zakje voor, die scheuren. Haha!
Een echte kak-zak is een Fnac-zak zeggen wij (of in ieder geval toch iets van "dik" plastic)

Oja, ik heb het hier trouwens over de mest van een Welsh A, wat die over een hele dag poept staat gelijk aan 1 drol van eeen groot paard Haha! ik raad je dus een grote zak aan (vuilzak ofzo Knipoog Schijnheilig )

Wat een conversatie Nerd

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:27

Andrew staat ook op houtkrullen vanwege zijn luchtwegen. Op het moment staat hij dagelijks buiten van ongeveer 8.30 tot 15.30. Staat hij een keer een dag binnen merk je het gelijk! De stalhouder haalt elke dag 's ochtends de drollen eruit, als ik er 's middags of 's avonds ben doe ik dat ook nog een keer. Afhankelijk van hoe nat de stal wordt, wordt minimaal 1x per week de natte plek grotendeel weggeschept, soms 1 of 2 dagen eerder. Dan komt er een halve tot hele zak schone houtkrullen bij. Die schep ik meestal naar achteren, zodat ik in de loop van de week steeds wat van het schone zaagsel over de natte plek kan strooien. Die wordt steeds hoger en blijft in de bovenlaag droog. De stal stinkt niet. En ziet er vrij schoon uit. Ik hoef hem niet te legen, daar ben ik blij mee, want dat is erg zwaar (rugpijn!) en die onderlaag gaat wel enorm stinken als je hem eenmaal echt openbreekt...

Oh ja, er ligt constant een laag in van minimaal 15 tot zo'n 20 centimeter. Vooral als je een stal vult, gaat er een flinke hoeveelheid in, anders is hij gelijk nat.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:55

Mijn paarden staan nu ook op zaagsel,omdat we het gratis kenne krijgen:D
ik haal elke dag de drollen eruit en 1in de week haal ik ze helemaal leeg en doe ik er weer nieuwe in.
Ze staan ongeveer 3 uur per dag buiten.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:42

ik haal iedere dag alle natte plekken weg (mij paard is erg prikkelbaar voor aminaclucht) en alle drollen en gooi er 2 keer per week een pak krullen bij (heb een beetje een vies paard die alles onder piest,toen hij oorheen nog op stro stond at hij alles op wat hij niet onder pieste en kon ik er iedere dag een nieuwe pak stro in gooien en dat was een beetje duur en ben nu dus goedkoper uit) ik betaal nu rond de 6 euro per pak.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:49

op mijn werk hebben we boxen met vlasstro(ziet eruit als soort zaagsel) en zaagsel, een ook nog Aubiose

(aubiose is t fijnste!dan zaagsel, vlasstro is irritant, is lastig recht te leggen als ze t om heben geschopt)

1x per week halen we de natte plekken eruit en 2x per week gaat er een pak nieuw spul bij(soms 2x een half pak, als ze nog heel schoon zijn)

hebben jullie wel een goede onderlaag?
we hebben nu 4 boxen extra met vlasstro, sinds 2 weken, en daar halen we helemaal geen nat spul uit, die boxen moeten eerst een goede onderlaag krijgen, die alles goed vasthoud, en dan als die laag goed is, gaat er 1 of 2x per week een nieuw pak bij en 1x oer week de natte plekken eruit, op die manier gaat het heel goed!!

wel iedere dag minimaal 1x de drollen eruit halen, en idd langer in de wei scheelt ook weer een beetje!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:02

Ik heb Lois ook een tijd op krullen gehad. Maar omdat hij daar regelmatig een hoefzweer door kreeg werd dat wel heel akelig.

Met zaagsel ben je al snel te zuinig. Er moet zo'n dik pak op de grond liggen dat het niet mogelijk is dat ze die laag wegschuiven en op de stenen staan.
Wat je kunt doen is eerst een dikke laag rood zaagsel strooien dat je bij de houtzagerij in Lunteren of Babberich vast wel kunt krijgen [heel goedkoop] Daar moeten dan witte krullen overheen, dik pak. De rode krullen zijn nl erg slecht voor paardenhoeven. Witte krullen haal je gewoon bij Strijbosch in Didam.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 21:12

Hardstikke bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb de boel uitgeprint, alles t/m Jippies reactie, en laat het lezen aan mijn vriendin.
Ik denk dat ons probleem vooral ligt bij dat we in het begin te weinig in de stal hebben gedaan, we hadden nog geen ervaring met houtkrullen en dat je met een hele dikke laag moet beginnen oke, maar ja wat is 'dik'...

Je denkt al gauw dat er een hele dikke laag in ligt, maar dat blijkt de volgende dag maar weinig te zijn inclusief urine. Bloos Haha!

Verder is mijn vriendin iemand die totaal NIET zuinig is wat betreft voer, hooi, wortels, kwaliteit spullen enz.
Ze vindt dat de paarden er niet onder mogen leiden. Lief he.
Alleen is het natuurlijk wel zo dat het stalgeld niet tot grote hoogten moet leiden... *LOL* Zeker weten dat we wat dingetjes kunnen verbeteren!

Bedankt voor alle uitleg en verhalen! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, NinaZ en 9 bezoekers