Bij een pony mag je meer exterieurconsessies doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Bij een pony mag je meer exterieurconsessies doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 10:06

IEts wat mij opvalt: paarden worden van boven tot onder gekeurd voor aankoop. Pony's veel minder. Tuurlijk zijn er mensen die een pony wel laten keuren, maar heel vaak kom ik mensen tege ndie het onzin vinden.

Laatst moest er dus een vervanger gezocht worden door iemand voor de overleden 32-jarige pony. De vervanger moest net zo groot zijn, zelfde kleur hebben (schimmel), merrie zijn en verder net zo mak.

UIteindelijk is er dsu voor 400-450 euro een pony aangeschaft, 1.22 hoog ongeveer. Schimmel, merrie. Maar in mijn ogen niet mak (is er zelfs met proefrijden al met een kind vandoor gegaan). Het niet mak zijn is een kwestie van groen zijn. Nadat ik 2 keer heel gericht aanwijzingen gegeven heb is de rem al enigzins ontwikkeld (pony liep gewoon keihard door, kinderen waren niet consequent genoeg).
Bij de aanschaf hebben de mensen geen advies gevraagd, gewoon gekocht. Deze pony zou zo'n 7 jaar moeten zijn. Ik heb de tanden nog niet gecontroleerd of het ook maar enigzins in de buurt va nde 7 moet komen (tanden zeggen ook niet alles). Maar waar ik me toch enigzins zorgen om maak: de beenstand voor. De pony staat bodemnauw, enorm frans en heeft een weke koot. Met lopen zie je dat de koten van de voorbenen langs elkaar gaan. Vanaf de koot gaan de hoeven weer enorm uit elkaar (snappen jullie het nog?). OFtwel tussen de hoeven zelf ka nweer een hoef ruimte, maar bij de koten raken de benen elkaar.
Verder loopt de pony mooi ruim.
Maar ik vraag me toch af of die voorbenen wel gewenst zijn. De pony is dus niet gekeurd, waarschijnlijk is het de koper niet eens opgevallen.
De prijs is natuurlijk neit al te hoog, maar ik zou geen consessies gedaan hebben. De pony heeft geen papieren.
Ik heb dit dus al vaker gezien: mensen kopen iets, maar de reactie is dan: ach het is maar een pony.

Worden er nu bij pony's vaker consessies gedaan wat betreft het exterieur? Zijn ponykopers vaak meer leek? Wordt er meer met pony's gefokt zonder na te denken?

Zelf denk ik dat het een combi is van leek zijn, weinig geld ervoor over hebben en toch leuk willen fokken.
De wedstrijdmensen kijken beter dan de mensen die een recreatiepony zoeken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:35

Ik denk dat het inderdaad een geldkwestie is.. Een paard van een paar duizend euro vervang je niet zomaar, en bij een aankoopsprijs van 500E is 100E veeartskosten wel heel veel.
Buiten dat zijn pony's vaak voor kinderen, en is de kans dat de ouders er geen kaas van hebben gegeten een stuk groter dan bij de paarden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:26

je ziet het bij pony's veel vaker dan bij paarden, dat ze gewoon gekocht worden zonder klinische (of laat staan rontgenologisch)keuring
er worden veel pony's voor een lage prijs verkocht en er word helemaal niet echt nagedacht over een keuring

ook worden veel pony's meer op karakter dan op exterieur gekocht, omdat er kinderen op moeten leren rijden, en dan maakt het schijnbaar niet uit dat de beenstand niet(of verre van)optimaal is, of dat er nog andere afwijkingen uiterlijk te zien zijn die eventueel innerlijk problemen kunnen gaan geven.

en dan heb je natuurlijk ook nog de mensen die niet helemaal weten waar ze op moeten letten en wat er bij komt kijken en niet weten dat er zoiets bestaat als een keuring(raar maar waar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:44

Ik heb mijn pony uitgebreid laten bekijken en keuren, ook door een stalgenoot. Heb er zelf aardig kijk op, maar omdat ik er zelf verliefd op was, heb ik meerdere mensen laten kijken. EN natuurlijk de veearts. Heb ook van te voren de papieren etc ingezien en bloedlijnen gecheckt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:53

batje schreef:
Ik denk dat het inderdaad een geldkwestie is.. Een paard van een paar duizend euro vervang je niet zomaar, en bij een aankoopsprijs van 500E is 100E veeartskosten wel heel veel.
Buiten dat zijn pony's vaak voor kinderen, en is de kans dat de ouders er geen kaas van hebben gegeten een stuk groter dan bij de paarden.


Inderdaad veel ouders die niet beter weten... Scheve mond
Ook 'beginnende' menners die na zeer korte tijd les al denken dat ze genoeg ervaring hebben voor het hebben van een eigen menpony.

Ook zie je veel ouders die hun 16 jarige dochter alsnog toestaan 'toch maar' een eigen pony te kopen.
Maar dan moet ze die wel zelf betalen, incl. onderhoud enz. Lachen

Vaak probeert de jongedame dan aan een goedkope lieve pony te komen, keuring wordt achterwege gelaten (hooguit iemand meenemen die wat ervaring heeft maar dan nog...) en dat de pony groen is en een slechte bouw heeft maakt ook niet uit...
Ze heeft een pony en daar ging het om. Tong uitsteken

Sorry als ik het hier wat 'overdreven' neerzet, maar de vraag blijft toch:
wat voor eisen heb je, wat zijn je toekomstplannen?
En kan de pony die je wilt kopen hieraan voldoen?
Of wil je de pony een goed tehuis geven nadat je hem jaren hebt verzorgd, en alleen maar buitenritjes rijden, en maakt het je verder niet veel uit?

Zelfs in dat laatste geval worden nog veel pony's gekocht die ook daar totaal niet geschikt voor zijn, door been- of rug-klachten, of andere dingen.
En wat dacht je van allergie (stof, zomerexzeem enz.) of chronische vorm van hoefbevangen..
Je koopt gauw een pony die perfect lijkt maar toch 'iets' heeft chronisch.
Had je een hoop DA-kosten naderhand gescheeld als je een andere had gekocht denk ik... Frusty

Toch is 100 euro naar verhouding voor een pony van 500 euro best veel, en veel mensen denken dan al gauw: ik neem wel een instructrice mee o.i.d., die ziet meer dan ik...
Dat deed ik ook toen ik naar een paard ging kijken, ik nam Desiree en Jippie mee.
Het paard bleek al tijdens het proefrijden niets voor mij.

Het tweede paard nam ik twee anderen mee, en toen ik belangstelling had om het te kopen heb ik haar wel eerst laten keuren!
Daarbij heb ik wel gezegd: als ze afgekeurd wordt, moet de verkoper het keuringsbedrag betalen. Want zulke grote eisen stelde ik niet aan haar.
En dat was goed.
Gelukkig werd Cerise goedgekeurd en ik ben er nu nog superblij mee!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:43

Ik denk dat het zeker gebeurt, vaak omdat de ouders er weinig verstand van hebben, of juist denken dat ze er veel verstand van hebben en dan toch een miskoop doen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn pony ook geen keuring heeft ondergaan, maar het was gelukkig van betrouwbare mensen en hij is helemaal goed.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:57

Als ik opzoek zou gaan zou ik hem iig laten keuren en het liefst zo veel mogelijk mensen die d'r wel kijk op hebben mee slepen om te helpen. Als je alleen bent kan je je al snel laten leiden door een lief koppie of leuke uitstraling.
Dennis is niet gekeurd. Bij hem was het gewoon echt niet nodig. Ik verzorgde hem al een jaar en heeft nooit wat gehad. En ik ken z'n fokker(daar heb ik meer dan 2 jaar pony's verzorgt) ook en dat is dan af en toe echt zo'n handelaar maar zolang je niets bij hem koop is hij helemaal eerlijk over pony's(ook die van hem geweest zijn).

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:30

Germie, tanden zeggen trouwens WEL alles, mits je het goed kan 'lezen'.

En verder, inderdaad een geldkwestie en/of onwetenschap. Jammer, maar ja..... niets aan te doen toch?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:13

In de meeste gevallen is bezuiniging de reden van het doen van consessies aan het uiterlijk van een pony. Of gewoon het ontbreken van interesse.
Zo'n pony kost vaak weinig en hoeft "alleen maar" rond te sjokken met wat kinderen op zijn/haar rug. Hoeft geen hoog niveau te lopen en het geeft dus niet of zo'n beestje een mankement heeft...
Ik ben het hier niet mee eens, maar zo gaat het vaak wel. En ergens kan ik het nog wel begrijpen ook.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:01

Ik heb zonder keuring een 3 jarige pony uit het land gekocht. Ik zag hem lopen, hij liep niet verkeerd, ook niet spectaculair, maar had wel een afschuwelijk lelijk hoofd. Die nog steeds te groot is voor zijn lijf.
Ik rij hem nu in, maak hem kindermak en wedstrijdklaar en dan wordt hij weer verkocht. De keuze is aan de kopers of ze hem willen laten keuren. Ik heb geen bezwaar. Hij doet zijn werk braaf, is niet kreupel tot nu toe en pakt alles lekker op. Ik zie niet tegen de keuring op. Misschien laat ik binnenkort foto's maken dat ik weet waar ik aan toe ben.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:32

Gevoelsmatig zeg ik dat pony's in de regel sterker en gezonder zijn dan paarden. Daarbij is het inderdaad zo dat je een goedkope pony niet snel uitgebreid laat keuren zonder aanleiding ivm de kosten.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:13

carola schreef:
Germie, tanden zeggen trouwens WEL alles, mits je het goed kan 'lezen'.


Als je de achtergrond van een paard/pony niet kent, zeggen tanden NIET alles, zelfs als je ze goed kunt lezen.
Een pony die altijd alleen maar in wat karige weilanden heeft moeten grazen, heeft veel meer afgesleten tanden, dan pony's die al vrij jong op stal zijn gekomen en krachtvoer hebben gekregen. De weidepony schat je dus ouder dan de stalpony.
Verder ken ik een pony die 35 jaar oud is geworden met haar veulengebit. Die kwam als zesjarige bij ons op de manege, waarbij iedereen die verstand van tanden had in haar mond gekeken had zei, dat ze nog geen drie kon zijn. Maar aangezien de pony uit de buurt kwam en sommigen haar al vanaf veulen af aan kende (oa de plaatselijke dierenarts), wisten we zeker dat ze toch echt al 6 was.
En wij hebben op dit moment een pony op stal staan, die toen hij binnenkwam net zijn midden snijtanden had gewisseld (was dus ong 3,5). We zijn inmiddels dik drie jaar verder en hij heeft nog steeds zijn buiten snijtanden niet gewisseld. Tja, op dit moment zou je hem dus jonger schatten dan hij is (nog geen vier-en-een-half, terwijl hij bijna 7 is).
Kortom, tanden zeggen lang niet alles, zelfs als je heel goed weet naar welke aspecten je allemaal moet kijken.