paard anticipeert en neemt leiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

paard anticipeert en neemt leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 22:31

hey iedereen
mijn paard anticipeert op alles wat ik ga doen, lijkt alsof we een telepathische band hebben ofzo. 2 seconden voor ik de hulpen geef, wil hij al aan een oefening of andere gang beginnen
Ik probeer dan met de oefening of overgang te wachten, tot hij weer rustig loopt en doet wat ik vraag. Dan gaat het wel goed.
Maar het is vooral een probleem op de weg naar de manege toe. Doordat hij veel anticipeert, neemt hij eigenlijk de leiding, en doet zo wat hij wil. staat er afval langs de weg, kan ik afstappen. Zelfs aan de hand gaat hij er met veel moeite pas voorbij. Vandaag heb ik alle hoeken gezien van de parking (ik vraag me af wat er te zien was Verward ) en plots ging hij schrikken van een blaadje dat voor zijn voeten voorbijvloog, terwijl hij rustig blijft bij voorbijdenderende vrachtwagens enzo.
Wat voor soort oefeningen kan ik doen? Of moet ik hem gewoon hard aanpakken? (gaat hij wel weer bokken, en dat kun je amper uitzitten)
alvast bedankt
xxx


Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:19

oh egt net toby haha! wel voor een blaadje schrikken maar een auto ofzo?! nee dat is normaal! en soms denk je bij een auto, oh wat gedraagt ie zich rustig en geen seconde later vliegt ie weg!
een paard heeft snel door wat de ruiter doet of laat merken! hij merkt snel dat een ruiter twijfelt of angst heeft! waarschijnlijk heeft G. al door omdat jij je misschien op die hulpen een beetje voor bereid! ik weet het ook niet zo goed hoor! je hebt gewoon een raar paard hihihi

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:58

Je paard ziet je inderdaad niet als leider, zelfs niets als je op de grond naast hem staat blijkbaar. Grondoefeningen kunnen hier een uitkomst brengen. Ideaal om de vertrouwensband tussen jou en je paard te versterken. De bedoeling is dat je paard "zijn leven" bij wijze van spreken in je handen durft te leggen, dat hij je ziet als leider van de kudde. Zolang hij dit niet doet reageert hij uit zelfbehoud. Hij durft zich niet over te geven aan jou en neemt dus het heft in eigen handen, met alle gevolgen vandien ...

more with less

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 11:12

Das weer typisch dat Gigi en Tobias hetzelfde zijn Knipoog

Hij neemt dus idd de leiding. Vroeger heb ik een paar keren join-up gedaan en dan was alles ok. Maar nu heb ik er de plaats niet voor. We hebben hier alleen 3 hele grote weiden, en ik ga der geen anderhalf uur achter zitten hoor....
Wat voor grondoefeningen kun je dan nog doen?
xxx

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:58

Het klinkt alsof je onbewust wel al hulpen geeft. Tijdens het rijden van oefeningen en overgangen moet je niet vergeten dat als je een geconcentreerd team bent je paard al reageert op de minste gewichtsverplaatsing. Doordat je zelf bezig bent met bijvoorbeeld in gedachten van op de volte en op X gaan we halthouden, geef je al een heleboel signalen door zonder dat je het zelf weet...misschien luisterd je paardje gewoon wel iets te goed.
En over dat schrikken, is vrij logisch eigenlijk. Een blaadje is onvoorspelbaar een auto niet.
Zou veel grondwerk gaan doen voor het opbouwen van een vertrouwensband, zet gewoon maar overal enge dingen neer en probeer maar of je hem er langs kan krijgen, op een diervriendelijke manier dan...
Verder je heeeeeel erg bewust worden van wat je doet. Zitles kan een optie hierbij zijn, vooral gericht op centered riding bijvoorbeeld.
suc6

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:08

Ik heb het met het rijden in de bak heel erg met Amadeus, als ik net een volte wil gaan rijden is ie er al mee bezig... Ik denk dat ik dan toch onbewust al hulpen aan het geven ben ofzo, maar het is echt idioot hoe goed ie dat doet...
Ik denk ik wil een volte rijden en we zitten op de volte, terwijl als je echt nadenkt over wat je doet en je rijdt een volte hij veel minder reageert Haha!
Als het idd zoiets is zou ik er niet mee zitten, alleen dan moet je wel opletten dat je niet in een dressuurproef te vroeg aan dat soort dingen gaat denken en het dus onbewust al doen Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:35

Ik weet niet of grondwerk hier de oplossing voor zal zijn. Ik denk dat je paard heel veel afwisseling nodig heeft, ga een keer een andere oefening doen dan die je net in je hoofd hebt, bijvoorbeeld afwenden en dan schouderbinnenwaarts doorrijden ipv echt afwenden. zorg dat je je paard voor kunt blijven en heel belangrijk: zorg ervoor dat je paard op jou wacht voordat jullie met iets beginnen. Jij bepaalt, en niet hij!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:58

Ik weet niet of hier uberhaupt sprake is van de leiding overnemen. Hij is waarschijnlijk erg werkwillig en voelt wat je wilt. Het kan nu heel lastig zijn, maar later zul je er profijt van hebben.

Ik heb het nu ook met Prince. Als ik al denk dat we een volte bij A gaan doen, dan stapt hij al van de hoefslag af zonder dat ik daar enige hulp voor geef.

Dat schrikken om niks heeft hij ook een handje van. Gisteren was hij superfit en schrok hij van alles. Zeer irritant en je doet er weinig aan.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:36

Ik denk ook niet dat jouw paard bewust de leiding overneemt hoor, dan zou hij juist iets moeten gaan doen wat jij niet wil!

Wat jouw paard doet wordt heel mooi gezegd door Pat Parelli: "A horse knows what happens, before what happens happens." Oftewel: hij weet al wat er gaat gebeuren voordat jij daadwerkelijk die hulpen geeft.

Om nu ineens wat anders te doen in plaats van de oefening die je in gedachte had maakt het paard gigantisch in de war. Ik denk dat je beter eens kunt nadenken over wat jij eigenlijk doet vlak voor een oefening. Bijvoorbeeld als je af wil gaan wenden, dan kijk je van tevoren al waar je heen wil, je verplaatst je gewicht een beetje, bereidt de hulpen voor die je gaat geven.... allemaal dingen die je paard al interpreteerd als "nu afwenden"

Dus beperk het gevraagde niet alleen tot de daadwerkelijke oefening (de volte) maar 'zie' ook het stukje ervoor en erna in je gedachten.

Als jij nu je oefening anders in je hoofd zet, bijvoorbeeld voor je zien hoe je paard heel mooi de bocht doorloopt, hoe hij pas vlak voor het bordje echt afwendt en dit ook met je lichaam 'aanwijst' (pas kijken op het moment dat hij moet afwenden) zal hij niet meer zo verward worden.

Ook bij dingen waar je paard van schrikt: kijk er voorbij, stel ze niet gerust als ze schrikken (daarmee bevestig je alleen maar dat hij er inderdaad bang voor moest zijn)
Precies wanneer jij denkt "oh, daar zal hij wel van schrikken" geef jij signalen af die hij oppikt.

Grondwerk kan helpen bij een paard wat duidelijk dominant is of niet in jou vertrouwd als leider. Maar ik denk niet dat dit hier het probleem is.

Succes ermee!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 18:51

bedankt iedereen!
Blijkbaar is hij dan toch braver als ik dacht Knipoog
vandaag heb ik verschillende overgangen gereden. En hij anticipeert echt. Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat ik onbewust de hulpen al geef. Ik zal eens kijken of dat boek van centered riding ergens vind Lachen
bedankt voor alle reacties
xxx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers

cron