Bijrijder zoeken of andere oplossing?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Bijrijder zoeken of andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 08:50

Ik heb al een paar maanden een gigantische paardendip. Heb er totaal geen lol meer in en sleep me iedere dag met tegenzin naar mijn paard.
Er kan natuurlijk sprake zijn van een winterdepressie Knipoog , maar ik weet gewoon even niet wat ik er mee aan moet.

Ik zit te overwegen een bijrijder te zoeken, maar ja, dat zal zeer waarschijnlijk niet meevallen. Buiten het feit dat ik zeer kieskeurig ben liggen die ook niet voor het oprapen.

Andere optie: je paard verkopen? Maar om zomaar Fitz te verkopen omdat ik er geen zin meer in heb? Is dat wel eerlijk?

Kortom wat zou een goede oplossing kunnen zijn?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 08:52

Euhmm,
kan je hem niet ergens in training zetten voor 2 maanden?
Wordt hij niet slechter van en heb jij even een afkoelperiode.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:04

Ik zou hem ook nog niet verkopen hoor! Wellicht is het idee van Sjuimpje nog niet zo slecht. Er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, waarvan ik me kan voorstellen dat dat je tegenhoudt.

Zonder plezier naar je paardje gaan is natuurlijk nooit goed. Is er iets tussen jullie gebeurd, is er bij jou prive iets gebeurd of zijn er andere dingen die je aandacht opeisen? Dan kan je misschien wat sneller achterhalen of dit idd die 'winterdip' is of dat het meer is. Dan kan je misschien beter een besluit nemen wat je wil doen.

Jammer dat het voorjaar nog even opzich laat wachten, maar dan is een paar maandjes wei ook nog een optie. Heb je allebei rust en kunnen jullie allebei relaxen.

En een bijrijder, tja, dat is altijd moeilijk. Zeker als je zelf al zegt kieskeurig te zijn. Daarbij liggen goede en betrouwbare bijrijders niet voor het oprapen, helaas...........

Denk er goed overna en ik hoop dat de spirit weer helemaal terug komt. Verkopen zou ook zonde en zo definitief zijn.

Succes met je keuze!

Op zoek naar de zon!!!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:15

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, en na lange tijd heb ik besloten mijn paard te verkopen.
Voor mezelf heb ik er achteraf spijt van, voor het paard was het het beste, want die stond te verpieteren in de stal (had wel een bijrijdster maar die kon er niet veel van en dat deed Glamour meer kwaad dan goed)
Maar denk er dus goed over na! Een goede bijrijdster zou een oplossing zijn maar zoals je zelf al aangeeft zijn die schaars...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:43

Ik zou hem eerst nog niet verkopen, je komt vast wel over je dip heen en dan krijg je er geheid spijt van. Zelf zou ik ook niet een bijrijder zoeken, want dat brengt een heel gedoe mee, je zit met kosten, wie doet wat wanneer etc.

Zelf heb ik ook wel eens periodes dat ik er niet zoveel zin in heb, dan ga ik gewoon 2 weekjes een beetje longeren, lekker loslaten in de bak, buitenritten maken, met haar gaan wandelen etc. Voor het paard is dit ook wel eens lekker, even een beetje rust. Wel zou ik er dan voor zorgen dat hij er elke dag uit komt en zijn energie kwijt kan. Succes ermee

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:43

Neem gewoon even 'vrij' van je paard. Heb je hem in vol pension staan? Regel dat hij gewoon paardachtig goed verzorgd achterblijft, en geef hem en jezelf een goede tijd vakantie van elkaar.

Je paard hoeft helemaal niet elke dag gereden te worden, hij kan best een aantal weken zonder arbeid zolang je hem daarna maar rustig weer naar conditie toewerkt. Maw, je hebt helemaal geen bijrijdster nodig. watn wat als je over een week of 6 wel weer wilt? Dat is ook sneu voor zo'n ruiter... Zet het dier dan gewoon op rust. Kan zo'n paard echt wel tegen, is soms zelfs wel eens heel goed vor zijn psyche.

Jammer dat je dip nu in de wintermaanden is, maar wat zou het fijn zijn, als je dat paard een zomervakantie in het land kan zetten, en zelf eventjes wat anders gaat doen.
En verkopen kan daarna altijd nog....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:58

Hoi Fitz,

Ik zou niet snel een bijrijder zoeken. Jij rijdt inmiddels al op een aardig niveau dus het is heel lastig om een bijrijder te vinden die daar een beetje bij past. Je kunt natuurlijk ook een bijrijder zoeken die enkel en alleen buitenritten met hem maakt (dat zou jouw dressuurtraining niet in de weg hoeven staan). Op die manier heeft Fitz ook een beetje vakantie als hij met zn bijrijder naar buiten mag.
Ik denk dat ik eerder voor een oplossing zou gaan zoals Dees, Piaffe of Sjuim al aangeven. Dan weet je zeker dat hij goed verzorgd wordt.
Verkopen zou ik niet voor kiezen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:05

Ik zit op het moment ook in een dipje en moet me ook naar Omar slepen 's avonds. Ik denk dat het ook een beetje een winter dipje is en als het straks weer langer licht is 's avonds denk ik dat wat opgewekter naar hem toega. Heb op het moment ook zware relatieproblemen en mijn relatie is bijna verbroken wat eigenlijk voor mij een zegen zou moeten zijn maar ik voel me er zo stinkmodder door.

Ik longeer nu ook veel en wandel veel met hem en gooi hem los etc. Van rijden is vorige week niet veel gekomen ook vanwege het slechte weer. Ik voel me wel schuldig als ik niet rij maar verder komt hij niets te kort. Ik weet zeker dat dit dipje weer voorbij gaat en ik zou in een nog grotere dip komen als ik Omar niet meer zou hebben. Ik heb zelf een bijrijdster voor 2 dagen in de week en dat scheelt wel hoor. Het is een leuke meid van 25 jaar die echt gek op Omar is. Goede bijrijdsters zijn er wel maar je moet even goed zoeken!

Als ik jou was zou ik mijn paard niet verkopen en proberen om op zoek te gaan naar een leuke bijrijdster (misschien in je kennissenkring Verward Mijn bijrijdster is de vriendin van een stalgenootje/vriendin). Probeer jezelf desnoods 's avonds naar je paard te slepen en je zult zien dat je straks, zodra het voorjaar wordt en alles er weer zonniger uitziet, blij bent dat je hem niet verkocht hebt Knipoog Succes ermee en probeer te vechten tegen je dipje hoe moeilijk het ook is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:07

Ik zit met een noodgedwongen trainingsstop; de bak is onbegaanbaar en kan dus niet rijden. Nu hebben mijn paarden dus maar vakantie. Misschien moet jij Fitz dan ook maar vakantie geven of zo. gewoon effe een tijdje niet rijden en na een maand de draad weer oppakken.

De hond is de betere mens

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 10:07

Even ter aanvulling: ik doe alles al half. D.w.z. ik rijd veel buiten, ik gooi hem veel los en noem maar op. Dressuurtraining?? Wat is dat Haha!?
Maar zelfs daar heb ik geen zin meer in.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:12

Nou en? dat is voor een tijdje best goed hoor.

De hond is de betere mens

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:12

IK zou hem niet verkopen. De kans is er idd dat het met de winterdepressie te maken heeft, dan baal je echt van je keus als het weer zomer wordt.
Opzich kan een paard best stilstaan, maar ik vind het persoonlijk wel zielig als hij heel lang achter elkaar op stal staan, maar als ie elke dag een uurtje wordt los gegooid kan dat best. Misschien is dat te regelen met iemand op stal.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:15

Ik vind het gemeen om een paard weken lang alleen maar 1 x daags een uurtje los te gooien, na een kwartier gaan ze toch in een hoekje staan turen.
En dan nog, als je echt met tegenzin gaat om hem alleen maar los te laten schiet het toch ook nog niets op?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:20

*grijnz* Haha!

Ach Fitz, dan breng je hem toch een poosje bij ons?

Dressuurmatig kan je dan weer wel opnieuw beginnen, maar je krijgt er wel een vrolijk strandpaard voor terug Knipoog (met een enorme conditie }>)

Dit is natuurlijk maar een geintje, maar serieus bekeken: is er niet iemand die een poosje voor Fitz kan zorgen? Stalgenootje bijvoorbeeld? Die hem genoeg aandacht kan geven, bijvoorbeeld kan longeren etc. etc. etc..

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:22

Sjuimpje schreef:
Ik vind het gemeen om een paard weken lang alleen maar 1 x daags een uurtje los te gooien, na een kwartier gaan ze toch in een hoekje staan turen.
En dan nog, als je echt met tegenzin gaat om hem alleen maar los te laten schiet het toch ook nog niets op?

Daarom zei ik ook: misschien is er iets te regelen met iemand op stal.
Als een paard in pension staat heeft hij ook het dagelijkse van de bezigheden op stal, dus hij staat niet de andere 23 uur voor zich uit te kijken. En ik denk echt dat een paard liever een maandje elke dag los wordt gegooid en na een maandje (of twee) weer gewoon wordt bereden en het dagelijke leven oppakt, dan dat hij naar een nieuw huisje gaat. Waar je overigens ook maar moet afwachten hoe het daar gaat.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:29

WEet je, ik vind die optie van Apple helemaal niet verkeerd! Finesse is een tijdlang ook elk jaar een maand of zo naar het strand gestuurd met haar groom. Was goed voor haar, vooral dat zeewater is zo gezond voor de benen. Het doet een paard zoveel goeds!

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:33

Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd en hart kijken, maar het was het eerste wat in me op kwam: verkopen krijg je spijt van.

Ik denk dat zowel Fitz als jij allebei even aan een afkoelingsperiode toe zijn. En dan lijkt mij uitbesteden best een goede optie, of dat nou training is of gewoon lekker vakantie. Maar zoals je zelf al zegt: vind maar eens iemand. Lastige kwestie joh...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:17

Tot anderhalf jaar geleden stond ik bij een stal met het bos als achtertuin, dat was geweldig, als ik even kon, hobbelde ik het bos in. Nu gaat dat helaas niet meer en dan heb je wel eens van die dagen dat je niet zoveel zin hebt in weer dressuur en weer dit of dat op moeten pakken enzovoort. Ik mis mijn bosritjes heel erg op dit soort momenten, maar daar is niks aan te doen. Je hebt gelukkig nog het buitenrijden bij de hand om het zo af en toe over een andere boeg te gooien. Als je jezelf niet blij kunt maken met het werk, maar je paard wel, maak dan maar een van jullie 2-en blij en ga lekker naar buiten. Het is natuurlijk wel zo dat sommige dressuurdingen dan niet vanzelf verbeteren, dus die blijf je tegenkomen als je toch weer gaat dressuursturen. Het hangt er dus maar van af hoe belangrijk dat allemaal is. Onlangs ben je nog met vakantie geweest, misschien heeft dat al wat helderheid verschaft wellicht?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:30

Ik vind dat idee van Sjuimpje om hem een tijdje ergens in training te zetten niet zo gek. Dan heb je echt even vrijaf en na een maand of 2 kriebelt het waarschijnlijk zo erg, dat je staat te popelen om er zelf weer op te stappen. En in die periode is Fitz vakkundig bijgereden, dus hoef je niet weer helemaal op te bouwen met je training.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 11:39

Op zich vind ik dat in training zetten ook nog niet zo'n gek idee, maar vind maar eens een betrouwbaar adres, die die gekke Fitz met zijn steigerpartijen wil hebben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:08

Zet hem dan bij Sjuim neer Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:14

Sjuim heeft der handen vol aan haar eigen paard *LOL*
Ik doe wel aan internationale paardenbemiddeling, heb o.a. een zeer betrouwbaar persoon in Zweden zitten welke nog wel eens paarden van andere traint *LOL* Knipoog Haha!

Misschien mijn instructrice? Weet niet of ze plek heeft... en kost dan wel zo'n 600 euro per maand.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 14:56

Ik dacht idd eerder aan een professionele stal. Ik ga eerst zoeken wie er bij Fitz past Haha!.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:17

Ik zou Fitz zeker niet verkopen hoor, daar ga je giga spijt van krijgen!!
Wat dan wel wijsheid is, tja dat zou ik moeten weten he? Knipoog
Maar ik weet het ook niet, ik ga in die periodes voor veel losgooien en soms longeren, maar ik vind het heengaan ook niet zo erg (als ik eenmaal onderweg ben Schijnheilig ), maar voor jou speelt dat nu wel begrijp ik, en je moet toch mesten ed.
Dus is denk ik de oplossing van Sjuimpje voor jou het best. En er zijn zat mensen die gekke Fitz willen rijden hoor, ik wou dat ik de mogelijkheid ertoe had, had je hem zo een tijdje mogen brengen, maar helaas geniet Jesper ook al weer van een vakantie van bijna 2 weken, dus nog 1 erbij zal ik maar niet doen. Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:55

Ik zou niet te snel bij de pakken neerzetten hoor!
Je bent al zolang elke dag met je paardje bezig, dat ga je straks vast missen als je hem weg zou doen. Want ik durf te wedden dat je ineens zeeen van tijd overhoudt!
Voor een poosje wel lekker, maar als dan het voorjaarszonnetje weer gaat schijnen en de dagen worden langer gaat het vast weer kriebelen!

Ik zie het aan mezelf ook, donker, koud en nat. Je hebt er een drukke werkdag opzitten en je bent het zat en dan moet je er weer uit, de kou en de duisternis in...
Ik heb er momenteel ook veel minder zin in dan anders. Ook omdat je door het weer aan fatsoenlijk trainen niet toe komt en als je er dan een keertje opzit zijn ze lastig en stijf!
Ik maak het mezelf in zo'n periode dan maar wat makkelijker, minder wedstrijden, minder dressuren maar gewoon wat vaker een rondje over straat of even de duinen door. En gewoon af en toe een dagje meer vrij dan anders.
Als ze in de molen, aan de longe en/of los komen kan dat best wel!
Dan hebben wij en onze paardjes er straks vast weer des te meer zin in!

Enne, gisteren dat rondje over straat was toch hartstikke gezellig??!! Vonden de paarden volgens mij ook!

Sterkte ermee, en als je een keertje echt geen zin heb, bel me maar hoor!
Dan zorg ik ervoor dat 'ie eruit komt en schoon bedje krijgt!
(kan ik 't mooi weer een keertje aan jou vragen Haha! )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 37 bezoekers