Bloedafnemen bij keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Bloedafnemen bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 15:02

Ik las het topic over de buigproeven en ik vraag me af of jullie bloed hebben laten afnemen bij de keuring van je paard?

Toen wij Nic kochten werd er zonder vragen gewoon bloed afgenomen. Bij de 3 andere paarden die ik toendertijd heb gekocht werd dat niet gedaan. Wel een beetje balen want ik denk dat als ik bij mijn 1e paard bloed had laten afnemen ik had kunnen aan te tonen dat hij bij het proefrijden gedrogeerd was Maar aangezien ik ook met de jaren wat wijzer ben geworden en meer ervaring heb gekregen hadden we zowiezo besloten bij de keuring van Nic bloed te laten afnemen.

Deze DA gaf aan dat hij dat altijd doet. Hoe is dat bij jullie gegaan? Wel of geen bloed afgenomen? Zijn er mensen die daar ook problemen mee hebben gehad (dat er idd bij onderzoek van het bloed geconstateerd werd dat het paard gedrogeerd was of zo?)

Ben benieuwd..............

Op zoek naar de zon!!!


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:07

Bij mijn paard is er geen bloed afgenomen. Ik zal het onthouden als ik ooit nog eens een paard koop.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:29

Bij alletwee m'n paarden is een bloedonderzoek gedaan toen ze gekeurd werden, eerste keer deed de DA het automatisch, tweede keer (ondertussen overgeschakeld naar andere DA) heb ik het gevraagd omdat ik een vermoeden had dat ze bloedwormen had (ze had op een weide gestaan die besmet was met bloedwormen bij de verkoper)

Ik zou moest ik ooit nog een paard kopen opnieuw bloedcontrole laten doen bij de keuring... kan iig geen kwaad

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:41

Ik heb bij die van mij ook bloed af laten nemen en in bewaring gegeven bij de DA. Op dat moment heb ik het niet laten onderzoeken maar meer om achter de hand te houden als er na een paar weken zou blijken dat hij toch niet helemaal jofel in de kop zou zijn Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 10:26

Bij Nic is het op de zelfde manier gegaan als bij Fitz. Er is nog niks onderzocht. Op het moment dat hij zich binnen 2 weken zou ontwikkelem als een draak, dan zouden we dat alsnog kunnen laten onderzoeken.
Gelukkig hoefde het zover niet te komen.

Ik heb helaas wel andere ervaringen en het zou me een boel verdriet hebben gespaard als ik toen wel bloed had laten onderzoeken Boos!

Goede leer voor de volgende keer he!!

Maar niemand die er daadwerkelijk gebruik van heeft moeten maken en dat tegen de handelaar cq verkopende partij heeft hoeven gebruiken??

Op zoek naar de zon!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:33

Wij laten altijd standaard bloed afnemen. Ik heb nog nooi meegemaakt dat we een paard hadden waar we later het bloed van wilde controleren. Wel heb ik meegemaakt dat een verkoper er niet mee accoord ging, reden genoeg dus om de koop ongedaan te maken. Verder laten we bij paarden die ik met ook op de export koop ook wel bloed onderzoeken voor eventuele ziektes. Dat is wel handig om daar niet op het laatste moment achter te komen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:52

Het is wel het verstandigst. Eigenlijk zou een da het altijd moeten doen vooral bij de klinische keuring. Het paard kan gedrogeerd zijn zodat hij braver is maar ook zodat hij niet kreupel loopt!!! Bij een rontgenkeuring zie je de botten en is de kans groter dat als hij al gedrogeerd zou zijn het aan het licht komt (slechte botten op de foto's) bij een klinische keuring is het eigenlijk dom als het niet gebeurd. Helaas doet niet iedere da dat.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:47

Ik raad het je aan!!! Er worden tegenwoordig meer en meer paarden verkocht, die gedrogeerd worden wanneer je hem komt bekijken en eventueel eens uitproberen. Zo heb ik het laatst nog van een vriendin gehoord, die kocht ook een paardje, laten keuren, alles erop en eraan, een dingtetje vergeten ,...bloedafname,...had ze beter wel gedaan.

Het paard was braaf, durfde wel eens een klein zot sprongetje te doen, maar da's toch normaal voor een jong paard? Nu kwam het paard bij haar thuis aan, heel rustig en braaf, de eerste keer ging het goed,...heel goed zelfs, totdat ze hem de volgende dag kwam opzoeken. Het paard sprong bijna over de eur van zijn box. Opzadelen was onmogelijk. Zelfs als je in eens straal van 1m kwam, begon hij te steigeren en t ehappen. Ze heeft heel veel geduld gehad,...onmenselijke bedragen betaald om het paard ook maar te kunnen opleren,...professionals ingeropen,...maar nix hielp, het was een vals paard, het belandde bij de slacht,...

Zij had er echt heel veel voor betaald, en bleef achter zonder paard, niets meer over, alleen nog een foto, van de vorige eigenaar was geen spoor meer te bekennen!!!

Dit is toch verschrikkelijk, toch? En dan te denken, dat dit had kunnen voorkomen door een kleine bloedafname te doen,...jammer dat niemand het haar aangeraden had, ik raad het iedereen nu aan,...

Maar je doet natuurlijk nog altijd wat je zelf wilt, maar da paardenhandelaars van tegenwoordig hebben veel truukjes om een oud, versleten of vals paard even op te lappen en te kalmeren,...(of beter; drogeren)

Groetjes!!

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:10

Fitzroy schreef:
Ik heb bij die van mij ook bloed af laten nemen en in bewaring gegeven bij de DA. Op dat moment heb ik het niet laten onderzoeken maar meer om achter de hand te houden als er na een paar weken zou blijken dat hij toch niet helemaal jofel in de kop zou zijn Haha!


Alleen jammer dat het monster dan niet meer rechtsgeldig is. Alleen als het helemaal volgens de regels die ook bij dopingcontrole gelden wordt afgenomen en bewaard kun je er wat mee als je paard toch ineens kreupel blijkt te zijn na een paar dagen/weken. Anders kun je wel aantonen dat het in het bleod zit, maar geldt dat niet als bewijs.

Nou is het wel zo, dat er veel dierenartsen het tegenwoordig toch standaard doen (bloed afnemen en ong. 2 maanden bewaren) en dat ook echt bekend maken. De echte malafide handelaren die willen hun paarden dan toch al niet meer daar laten keuren.

Beter kun je het bloed meteen laten onderzoeken en pas na uitslag van het bloedonderzoek het uiteindelijke keuringsoordeel geven.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 17:17

Marije_jiplover schreef:
Beter kun je het bloed meteen laten onderzoeken en pas na uitslag van het bloedonderzoek het uiteindelijke keuringsoordeel geven.


Daar zit nogal een flink prijskaartje aan. Maar het is wel degelijk een vorm van bewijs alleen is het niet volledig waterdicht. Vrienden van me hebben het een paar jaar gelden gehad, zal wel eens navragen hoe dat zat.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 17:50

Ik heb dit gehoord van... ik ben zijn naam even kwijt, iig een FEI-dierenarts, die zelf ook veel paarden keurt etc. Als de tegenstander echt kwaad wil, dan bewijst het volgens hem niks dat je bijv. 2 maanden na dato in een monster verboden middelen worden aangetroffen. En als de verkoper zijn zaakjes goed op orde heeft (of nou ja, goed...), dan zal hij dit heus ook wel weten en kun je een rechtzaak verliezen.

Maar zoals ik ook al zei, veel dierenartsen doen het standaard toch, waardoor een hoop malafide verkopers hun paarden al niet meer bij die dierenartsen keuren. Dat op zich kan al een beletje doen rinkelen bij jou, als jij een dierenarts uitkiest en de verkoper wil niet dat het paard daar gekeurd wordt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 18:49

Tja, Marije_jiplover heeft wel gelijk. Als iemand je echt dwars wil zitten.... Kunnen ze echt alles tenzij je het volgens de juiste regels doet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:27

Koop je paard niet bij louche handelaars, desnoods alleen bij handelaren die aangesloten zijn bij de VSN. Als er iets is , kun je altijd via de VSN een oplossing zoeken. Mocht er sprake zijn van drogering ofzo, zal het VSN-lid ook geroyeerd worden en dit wordt tevens gepubliceerd.

.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:29

Citaat:
Dat op zich kan al een beletje doen rinkelen bij jou, als jij een dierenarts uitkiest en de verkoper wil niet dat het paard daar gekeurd wordt.


Vind ik een beetje kort uit de bocht, er is zowiezo al 1 dierenartsenpraktijk waar wij nooit naar toe zouden gaan, heeft verder niets te maken met wat jij zegt...

.


Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:49

Ik vind het in principe raar dat als ik een dierenarts uitkies om een paard te laten keuren dat ik wil kopen de eigenaar zegt dat hij daar niet heen wil gaan. Maakt niet zo zeer uit om wat voor reden.
Ik kies toch een bepaalde dierenarts bewust uit, omdat ik daar vertrouwen in heb. En als de verkopende partij daar niet mee akkoord gaat, moeten ze wel met hele goede redenen aankomen, anders is het heel jammer, maar dan gaat de koop niet door.
Anderzijds zal ik ook mijn paard door een dierenarts laten keuren die de kopende partij uitkiest, als ik eens een paard wil verkopen en dan heb ik me ook neer te leggen bij een eventuele 'hork'die ik persoonlijk niet mag, als de klant dat wil.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:22

_Rick schreef:
Citaat:
Dat op zich kan al een beletje doen rinkelen bij jou, als jij een dierenarts uitkiest en de verkoper wil niet dat het paard daar gekeurd wordt.


Vind ik een beetje kort uit de bocht, er is zowiezo al 1 dierenartsenpraktijk waar wij nooit naar toe zouden gaan, heeft verder niets te maken met wat jij zegt...


Ik heb zelfs een paar dierenartsen waar ik mijn paarden absoluut niet laat keuren. Maar het is wel een probleem als de verkoper met één of twee praktijken komt waar het wél mag.
Overigens vind ik de VSN geen garantie voor een nette handelsstal.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 11:29

Katja schreef:
Overigens vind ik de VSN geen garantie voor een nette handelsstal.


Dat wilde ik dus net vragen. Is dat een garantie? Ik ben niet bekend met deze organisatie, wellicht kan iemand me inlichten??

Op zoek naar de zon!!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:34

VSN is een vereniging van handelaren met eigen regels en garanties. Maar helaas houdt lang niet iedereen zich daaraan. Wel kun je stellen dat de hele erge louche handelaren er niet in komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, Exorcizamus, lina1998, nikkipeeters, nine1987, nsh, spookyskippy en 95 bezoekers