Paard loopt onder de ruiter weg wat te doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Paard loopt onder de ruiter weg wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 14:32

Hallo,

Ik wil graag weten wat er gedaan moet worden als het paard onder de ruiter weg loopt.

Wat gebeurt er dan precies en hoe pak je dat aan??

Zijn hier ook oefeningen voor ??

Groetjes: Corina

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:34

tempo wisselingen! leer je paard beter op je zit rijden en leer hem te wachten op het commando van voorwaard gaan. het is een kwestie van heel consequent zijn en heel veel tempo wisselingen rijden in elke gang.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:57

Bijna hetzelfde als bij een paard wat niet goed aan het been is Lachen.

Veel tempo-wisselingen. Probeer er ook voor te zorgen dat hij op jouw tempo loopt en niet zelf zn eigen tempo aan het bepalen is. Verder bezig houden en veel afwisseling bieden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:58

Let ook op de houding van de ruiter, als de ruiter niet goed zit zal het paard hem 'in willen halen'. Te verhelpen door de ruiter beter in balans te brengen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:59

Als hij echt gruwelijk onder je vandaan komt kun je hem eens goed op de rem trekken, voor de rest moet je toch die gehoorzaamheid blijven eisen, been is gas en hij moet terugkomen op zit.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 17:46

Ik heb er zelf ook last van met een manegepaard. Ik moet zelf leren om meer naar achteren te zitten en minder zithulpen te geven, dus stiller zitten in stap en langzamer lichtrijden in draf. In de galop moet ik langzamer met mn zit van achter naar voren en ook verder naar achter zitten. Het lukt mij nog niet echt, maar ik blijf het proberen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:52

Ha, bekend probleem *LOL* . Ik los het op door veel wendingen te rijden en hoeken goed in te rijden, daardoor rem je het paard wat af in zijn bewegingen zonder dat je steeds aan de teugel hoeft te trekken. Als het paard dan daarin los is op een volte wat ronder instellen en heel langzaam laten draven (bijna stappen), van daaruit weer voorwaarts rijden en dat steeds herhalen. Blijft een feit dat je paard wel moet luisteren naar de teugelhulp natuurlijk, net als steef zegt. Sorry, ik zag dat Steef het heeft over terug komen op je zit. Ik gebruik daarvoor toch ook de teugelhulp. Tijdens het lichtrijden is het wat moeilijker om op je zit terug te rijden, ik vind het duidelijker om een ophouding te maken in de hand waarop mijn paard moet terugkomen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:13

astridh schreef:
Ha, bekend probleem *LOL* . Ik los het op door veel wendingen te rijden en hoeken goed in te rijden, daardoor rem je het paard wat af in zijn bewegingen zonder dat je steeds aan de teugel hoeft te trekken. Als het paard dan daarin los is op een volte wat ronder instellen en heel langzaam laten draven (bijna stappen), van daaruit weer voorwaarts rijden en dat steeds herhalen. Blijft een feit dat je paard wel moet luisteren naar de teugelhulp natuurlijk, net als steef zegt. Sorry, ik zag dat Steef het heeft over terug komen op je zit. Ik gebruik daarvoor toch ook de teugelhulp. Tijdens het lichtrijden is het wat moeilijker om op je zit terug te rijden, ik vind het duidelijker om een ophouding te maken in de hand waarop mijn paard moet terugkomen.

Om het even duidelijker te maken, in het ideale geval komt hij terug op je zit en gaat hij naar voren als je been geeft, maar als hij niet terugkomt op mijn zit trek ik ze toch wel even op de rem.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:30

terugrijden op je zit in draf gaat juist super!! ga gewoon net ietsjes onder het tempo lichtrijden, dan komt je paard echt wel terug hoor!!
reageert ie niet direct op terugrijden met je zit, dan ophoudinkje maken met je handen, negeren ze het compleet, dan flink op de rem trekken!
(weet uit ervaring dat dat niet werkt bij stakers, die komen dan nml rechtomhoog Knipoog )

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 16:36

Veel 'onverwachte' wendingen rijden, dus ipv bij de hoefslag links of rechtsom een (halve) meter daarvoor al wenden, na 3 meter weer links, net voorbij de middellijn weer rechts. Wel zorgen voor rechte lijnen, niet zomaar wat omzwabberen. Op deze manier blijft hij beter op je letten. Niet 1 lange zijde rechtuit gaan, maar varieer!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 17:32

Ook voor mij een benkend probleem Lachen
Zelf ontspannen zitten, in draf idd iets onder het tempo lichtrijden. Veel wendingen en tempowisselingen rijden.