linksom stijf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

linksom stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 21:20

Gister had ik rijles en ik reed op Dundee een merrie van onze manege. Ze was erg voorwaarts waar ik blij om was, omdat ze dat heel vaak niet is, ik reed haar gister dan ook aan de teugel. Nou ja, de eerste helft ging het goed. Ze liep heel ontspannen en voorwaarts aan de teugel. Toen kwam de galop, daar moet ik af en toe nog een beetje aan werken, want soms gaat ze dan verschrikkelijk racen, nu weer, maar ging op zich wel goed omdat tegen te houden.

Toen moesten we een paar rondjes stappen met lange teugel. Toen ik de teugels weer oppakte, zat ze linksom helemaal vast en stijf. Ik kon toen ook niet meer met een losse hand ophoudingen maken zodat ze weer naar beneden kwam, omdat ze zich gewoon vast zette, stelling ging toen ook heel moeilijk.

Op een gegeven moment vroeg ik aan mijn instructeur wat ik daar aan kon doen. Ik moest toen mijn rechter teugel gewoon normaal vasthouden, en mijn linker teugel juist iets losser, en dan telkens er in knijpen en weer loslaten. Maar daar reageerde ze niet echt goed op. Toen kwam mijn instructeur mee lopen, en pakte haar voor bij de teugel vast terwijl ik haar gewoon in draf moest houden. Ik weet niet precies wat hij deed, maar na een aantal rondjes werd hij losser in de nek, en liet zich los, daarna ging het zelfs nog beter dan in het begin van de les.

Ik wilde nog aan mijn instructeur vragen wat hij nou eigenlijk deed, maar heb dat niet meer gedaan omdat ik zo snel weg moest. Hebben jullie toevallig enig idee wat hij misschien gedaan kon hebben?

En hebben jullie nog tips om stijfheid in de nek te verhelpen, want eigenlijk heeft ze dat wel vaker?

Arrogante

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:49

Heey , Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn paard en je moet inderdaad je rechter teugel erbij houden voor het tempo te bepalen, je linker teugel iets losster en kleine ophoudingen geve. Je zal vanzelf merken dat ze meer gaat inbuigen, maar het zal niet na 1x helemaal goed zijn gewoon veel linksom rijden dan moet het eigelijk wel goedkomen. Maja het is een mangege pony/paard en er rijden ook nog andere mensen op die haar maar dr gang laten gaan en dan heb je eigelijk voor niets zitte trainen, maar als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Bij mijn paard is het ook goed gekomen. En als het echt niet lukt vraag gewoon aan je instructeur of hij het je een keer heel duidelijk wil uitleggen. Veel succes ermee!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:08

Ik denk dat jouw instructeur in principe dezelfde hulpen gaf als jij zelf deed, alleen wat duidelijker en strenger.
Om stijfheid tegen te gaan? Veel buigingsoefeningen doen, voltes, kleine voltes, slangevoltes, etc. (en contstant afwisselen van hand natuurlijk!)

jennifer14
Berichten: 443
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:33

Hay,
Bij stijfheid veel afwenden, voltes, figuren enz. Maar wat ook nog wel eens wil helpen als je ze echt niet los krijgt is; Op een kleine volte je binnen hand bij/op je knie en dat voorwaarts houden. Je moet wel je buitenteugel en buitenbeen erbij houden.
Party!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 17:34

Thanx voor jullie reacties... het gaat nu al veel beter. Het komt soms nog voor dat ze in een van de kanten stijf is, maar ik geef dan de hulpen die oscar me heeft verteld, en dan gaat het een stuk beter.

Ik had de week erop nog even gevraagd wat hij nou eigenlijk gedaan had, en inderdaad, hij deed de hulpen strenger en duidelijker zoals Kyra al zei.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:48

ik had dat ook, als ik op een pony reed die vastzat lukte me soms niet ze los te krijgen, terwijl m'n instructrice vanop de grond ze meteen kon buigen. nu heb ik het ook al wel door, strenger en duidelijker.
maar met die voltes enzo, soms lukt het dan nog niet, bv een halfuur ze proberen los te krijgen op de volte enzo, maar ze blijft vast houden. wat moet je dan doen? een andere een speciale oefening ofzo?
(ik zet dit maar even in dit topic anders open ik een gelijkaardig topic en dat mag niet Lachen )

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:28

Hartstikke veel figuren rijden! Dan wordt ze soepel en na verloop van tijd gaat het veel beter. Dat was met Sabientje ook alleen zij had het rechtsom. Ze was zo stijf dat ze niet eens de rechtergalop kon aanspringen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:41

Niet terugtrekken op de kant waar hij vast zit, ook geen ophoudingen maken, daar maak je de zaak alleen maar erger mee.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 19:10

Steef schreef:
Niet terugtrekken op de kant waar hij vast zit, ook geen ophoudingen maken, daar maak je de zaak alleen maar erger mee.


Dit doe ik juist wel, tenminste, als ze links wat vaster is, dan rechts normaal en links ophoudingen maken, en ondertussen goed voorwaarts houden. De eerste keer zoals bovenaan beschreven ging dit niet echt goed. Maar nu een paar weken verder, hoef ik maar 3 of 4 keer een duidelijke ophuiding te maken, en het stijf zijn is over... dan lkaat ze zich gelijk los....