Lekker op je hand hangen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-01 20:28

Hallo, sinds vorig jaar heb ik een paardje dat gewoon niet nageeflijk te rijden is. Hij wordt heel zwaar op de voorhand, trekt daarbij gewoon je armen langer (hij duikt ook!) Degene van wie ik les heb zegt: Been erbij, meer verzameling. Maar ja ... door wat halve ophoudingen te geven ging het een tijdje beter. Maar nu heeft -ie door dat hij ook terug kan trekken. Ik weet op dit moment niet meer wat de juiste aanpak is. De man van wie ik hem gekocht heb was een behoorlijk ruw baasje met zijn handen, ik vrees dat daar het probleem ook al speelde. Weet iemand een oplossing? Het rijden is nl. niet meer leuk als iedere rit een teuheltrek wedstrijd wordt. (Ik rijd met een dubbelgebroken sprenger trensje)
Dank namens Sibold


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:06

Ken het probleem wel. Echt vreselijk irritant als je paard helemaal op je handen gaat hangen en dan de teugels half uit je handen rukt. Ik denk toch dat wat je instructrice zegt wel goed is. Veel ophoudingen maken en verzamelen. Wat ook nog wel eens wil helpen is eerst verzamelen, dan een stukje heel voorwaarts en dan weer terug naar de verzameling. Vooral goed actief bezig zijn. Als dit niet werkt, moet je maar eens een flinke ophouding geven, wil ook nog wel eens helpen, of anders een tijdje met een bv. enkel gebroken trens rijden. Is dan iets scherper, dus heb je kans dat hij het afleerd.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:38

Probeer er voor te zorgen dat hij het bit niet kan pakken. Een paard kan maar trekken als jij als het ware terugtrekt. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je begint in stap en probeert je pony te doen nageven (goed been erbij houden). Op het moment dat hij wat nageeft, geef jij ook na. Hij zal dan waarschijnlijk naar beneden zakken en opnieuw het bit proberen te pakken. Je begint dan opnieuw : losmaken ,doorlaten en sterk ondersteunen met zit en been. In het begin zal hij misschien maar 1 pasje loslaten om dan opnieuw te gaan hangen maar als je volhoudt zou het moeten beter gaan. Veel overgangen rijden, ook schijnovergangen : dwz. bv in draf vertragen maar net niet gaan stappen dan opnieuw krachtig wegdraven en heel de tijd proberen de achterhand meer onder te brengen waardoor de voorhand vanzelf lichter wordt. Je pony zal het eerst niet leuk vinden want die is natuurlijk gewoon dat hij niet op z'n eigen benen moet lopen maar dat de ruiter hem wel zal dragen. Eens hij ondervindt dat het veel leuker is om je schouder vrij te hebben en je beentjes luchtiger te hebben zou hij normaal gezien lichter moeten worden.
Veel succes.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 22:55

Die van mij doet dit ook!
Ik moet van mijn instructeur meegaan met mijn handen op het moment dat ze gaat hangen. Ze mag geen steun krijgen van mijn handen. Is heel logisch want als ik in galop trek, dan vindt ze dat prima want dan kan ze leunen op het bit. Als ik loslaat dan heeft ze het stukken moeilijker.

Mijn instructeur zegt ook dat we nageeflijkheid nu nog maar even laten omdat ze eerst op haar eigen benen moet lopen.
Ze kan nooit nageeflijk zijn als ik haar blijf ondersteunen waardoor ze gaat hangen.

Het is heel frustrerend af en toe, maar ja ik ben sowieso niet zo ver met rijden (rij pas 2 jaar) maar ik heb ook echt niet het makkelijkste beestje gekocht.
Maar wel de liefste... Lovers

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 09:27

Inderdaad... probeer veel overgangen te rijden en vooraal veel voorwaarts.. daarna pas wat meer gaan verzamelen! Maar let er op dat het paard goed aan je been blijft...
en niet terug gaan zitten "trekken" want dat win je nooit!!
Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:34

Als je aan een touw gaat hangen dat niet vast zit, dan val je op je kont. Als je paard gaat hangen, kun je inderdaad beter even loslaten en hem geen steun daarin geven. En flink bijdrijven. Niet voldoende reactie: dan maar een prik met je spoor. Consequent volhouden, al ben je een uur lang nergens anders mee bezig. Het is de enige manier die werkt, en jij zult winnen. Iones hing vroeger ook op mijn handen, ik last van mijn nekspieren enz. Maar die tijd is voorbij!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:03

Aha Desiree.. consequent en volhouden dus...
*LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:01

ja maar dat is alweer lang geleden hoor smax! hij hangt al in geen jaren meer op mijn handen, behalve laatst maar toen wist ik dat er iets mis moest zijn. en dat was dus ook zo........

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:14

Nee.. ik doelde eigenlijk meer op jouw consequentie..hihi.. omdat ik net daarvoor ergens had gelezen dat je met Paddy ook moeite had om consequent te zijn... hihi..
(het was eigenlijk meer als geintje bedoeld)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:18

O, grinnik. Nou, consequent zijn is moeilijk op een moment waar je dus niet beseft dat je paard de fout in gaat, je vergeet dan dus in te grijpen omdat je je niet realiseert dat dat moet. En dan ben je al niet consequent meer bezig. Dus het begint met het op tijd onderkennen van fouten. en daar ligt mijn probleem nog al eens.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:20

Ik denk dat consequent zijn het moeilijkst is van een paard (of ander dier of zelfs kinders) opleiden...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 13:28

Hallo lieve bokkkers,
Probleem is dat er door mij paardje amper op een halve ophouding wordt gereageerd... dáár begint het probleem al... en dan moet ik me inhouden om echt niet te gaan "trekken" . Daarentegen kan ik hem wel op stem en zithulp laten halthouden [en heel licht teugelcontact! Jottum!] Vanavond weer rijden, ik laat het jullie weten!

Dat van die teugel loslaten is wel een heeele goede, ga ik zeker proberen! Ik vrees alleen dat-ie daarna alleen nog maar meer gaat lopen trekken, omdat hij dan zijn zin krijgt, de floepert...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 13:45

in tegendeel. Hij krijgt zijn zin niet als jij niet terugtrekt. Daarbij heeft terugtrekken zoveel zin dat HIJ sterker wordt in de mond en dus je vervalt van kwaad tot erger. EN hij zal altijd winnen, je kunt immers geen krachtmeting aangaan met een paard als mens zijnde. Dus moet je slimmer zijn (en dat moet lukken als het goed is). dus loslaten en hem drijven. D.m.v. drijven komt een paard gewoonlijk met zijn hoofd omhoog, dus van je hand af.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 18:53

Jammer dat ik net dit even niet meer kon lezen. Kom net van het rijden terug en ik moet zeggen: Het ging wel redelijk. Door hele kleine snelle halve ophoudinkjes te geven vlak voor het moment wanneer hij het bit wil gaan pakken, voel ik dat het beter gaat. Probleem is dat je erg je voelsprieten uit moet steken om te VOELEN wat hij gaat doen. Voel ik spanning dan maak ik een halve ophouding + beenhulp. Echt terugtrekken doet hij dan niet, zolang IK maar nageeft [Sibold doet dan dus niet, althans ik voel het niet]. Zodra ik ruwer wordt in de hulpen wordt hij ook ruw, merk ik. Die strijd ben ik voorbij. Ik heb even in draf geprobeerd de teugel los te laten als hij het bit wil pakken, alleen ik merk dan dat ik heel veel moeite moet doen en vrij hard door moet komen met mijn hand + been om hem weer omhoog te krijgen...
Verder wil ik nog even kwijt dat ik niet zo iemand ben die zijn paardje constant aan de teugel moet en zal rijden! Na een stukje inspanning komt bij ons altijd ontspanning.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:56

Natasja, een pony van de manega gaat ook altijd zo hangen. zij heb een thiedeman en een D trens als bit. Pas heeft ze door gekregen dat ze kan trekken. Me instructrice zei: Keihard terug trekken. dat doet best wel pijn in haar mond maar dan leert ze dat het niet mag!!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:27

Mijn lerares zegt altijd als een paard ineens zijn hoofd naar beneden trekt gewoon je hand op de plaats houden en niet terug trekken.

mikkel
Berichten: 13
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 20:15

hoi,
ik heb dat probleem ook met mikkel gehad. hij hing vreselijk in mijn handen. ik heb ook een dubbelgebroken trensbitje, vanwege zijn gevoelige mond. dat hangen was daar dus ook niet goed voor. ik wilde dat mijn paardje gevoelig in de mond bleef. niet dat hij zo'n harde mond zou krijgen. toen heb ik een week lang voordat ik met dressuur begon een paar keer over een kruisje (30 tot 50 cm gesprongen. na twee weken hing hij niet meer in mijn handen. misschien werkt het bij jou paardje ook wel?? bij mik iniedergeval wel.
groetjes laura Pling

mikkel, kanjer in de dop1

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 08:07

wat een slechte instructrice dat ze zegt dat je keihard terug moet trekken. Dan krijg je een paard met een bek van beton en daar valt niet mee te werken. Effe terugkomen op een opmerking van Sibold: "Als IK maar nageef trekt hij niet terug." Dat is een goeie, je bent met z'n 2en en het is geven en nemen van 2 kanten, of in dit geval: allebei nageven, de ruiter net zo goed als het paard. En ja, paardrijden is een kwestie van voelen wat er gebeurd. Dat gevoel moet je goed ontwikkelen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:59

Ik ben het eens met de mensen die zeggen loslatem als hij wil gaan trekken, ik wil alleen nog eens extra benadrukken dat ik heb geleerd dat je op het moment dat je je hand naar voren doet extra moet inkomen met je been of evt zweepje, zodat het idd geen beloning is, maar het extra activeren van de achterhand. Die schuif je er dan meer onder, en dan zou je dus ook geen problemen moeten krijgen met hem weer omhoog krijgen, want als je je hand naar voren doet en veel been geeft, zal hij zijn neus eerder naar voren brengen dan naar beneden.

Navragen is beter dan afvragen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 13:26

Tsja.. ik ken je probleem zeer zekers! Navy heeft als excuus dat ze een Dravertje is, die kenmerken zich veelal toch wel door een moeilijk mondje.. Maar goed, wat voor type het ook is, het blijft een rotprobleem. Als ze echt niet willen, doen ze t ook nie. Ik ben gestopt met Dressuur, hoewel ik hartstikke graag dressuurwedstrijden zou rijden, maar ik vond t voor ons alle2 nie leuk meer. Af en toe was ik t zo zat, dat ik een beetje te ruw in mun handen werd, en dat moet je juist NOOIT doen. Ik heb veel dingen geprobeerd, halsverlengers, martingaal, thiedemann, zelfs slof, en allerlei bitten.. Maar ze liep werkelijk door ALLES heen. t enige waar ze goed op reageert is een hackamore, maar ja, daar kan je nie mee starten. Een tip: maak niet dezelfde fout als ik, en koop geen vele dure dingen, kost alleen maar geld, en ze lossen het probleem niet op. Met een pessoabit bijvoorbeeld lopen bijna elk paard goed. Dat is zo scherp dat ze wel moeten, maar ga je dan weer met een gewone trens rijden, heb je hetzelfde probleem weer.. Gewoon blijven oefenen.. En geduld houden (heeel belangrijk *LOL* ) Suc6!~

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:59

[quote]
Op 2001-07-11 14:28, schreef Sibold:

Probleem is dat er door mij paardje amper op een halve ophouding wordt gereageerd... dáár begint het probleem al... en dan moet ik me inhouden om echt niet te gaan "trekken" .

Kijk dat heeft Bolivia ook. Ben dus weer bij de basis begonnen: ophouding betekent terugkomen in tempo...
Dus veel overgangen, halthouden, naar achteren op je handen (tip van instructeur: niet te veel drijven, ze moet echt snappen dat als je een ophouding maakt dat ze dan terug moet komen). IK begrijp dat het raar klinkt dat je achteruit moet op je handen, maar dat is maar eventjes om het voor haar weer duidelijk te maken.

En wat bij mij ook gebeurt is dat als ik vasthoud dan gaat ze harder galopperen, als ik loslaat heeft ze geen steun meer en valt ze bijna terug naar draf. Dan drijf ik aan en heb ik een mooi galoptempo (lukt niet vaak Huilen )

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:18

terug naar de basis zou ik zeggen...
vooral regelmatig en goed toegepast.....
longeertrainingen met de bijzet!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers