Paard mager-> Welk voer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Paard mager-> Welk voer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 13:30

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem: Verward
Mijnpaard wordt met de dag magerder, hij ziet er nog wel goed uit maar je ziet gewoon dat ie aan de magere kant zit. Twee weken geleden heb ik hem ontwormt dus daar kan het niet aan liggen.

Nu moet ik hem bij gaan voeren, maar hoe dat weet ik niet precies. Hij krijgt nu twee kilo bix per dag, en als ik hem meer ga geven dan gaat ie straks als een stuiterbal door de bak heen. Het is ook niet goed om hem iedere keer na het rijden een halve schep bix te geven, want daar kunnen ze stalbenen van krijgen.
Zelf zat ik er aan te denken om hem musli te gaan geven bij de brokken. Maar het probleem is dat daar best wel veel eiwitten in zitten, en hij is daar best wel gevoelig voor. Hij krijgt dan dikke benen achter.

Nu is mij vraag: Wat kan ik hem het beste gaan bijvoeren om hem toch wat dikker te krijgen??? Kan ik hem toch musli gaan geven?? Zijn er musli soorten waar niet zoveel eiwit in zit?? Of maakt dat niet uit???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en alvast bedankt voor het advies...

Groetjes van Jessica Verward

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:33

Mijn paard werd ook maar niet dikker..onze kreeg toen denk wel 5 kilo biks per dag en hooi..maar na 2 weken was ze nog niet veel dikker..wij hadden er toen een vitamine stoot gegeven..dat heeft erg veel geholpen miscchien bij jouw paardje ook wel

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 13:37

Hij heeft ongeveer 2 mnden terug ook al een vitamine stoot gehad. Is dat niet slecht zo vlak na elkaar??? Anders dan ga ik dat eerst proberen.

Bedankt, groetjes van Jessica

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:04

Tiko werd een tijdje terug ook vreselijk mager opeens, wij zijn hem toen juist minder muesli en meer biks gaan geven. Ook kreeg hij toen meer hooi/kuil en meerdere keren per dag. En we hadden een of ander poedertje (mineralen oid) van iemand bij ons opstal gehad om door zijn voer te doen. Hielp prima.
Ik zou hem dus geen muesli bij gaan voeren, maar wat mer hooi / kuil voeren.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:16

Ik ken het.. Veel hooi/kuil en eventueel mais want mais werkt heel goed!!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:48

Mais/maismeel helpt heel goed.
Juist niet vitamine en mineralen gaan voeren ze zeggen wel baat het niet dan schaadt het niet, maar vitamine en mineralen schaden wel!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:59

Gebroken mais, een halve voerschep erbij doen. Dat werkt super!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:35

Mais werkt inderdaad erg goed!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:53

ontwormen ok, maar ook al gedacht aan bloedwormen of lintwormen? lintwormen kan je met een aparte pasta bestrijden, maar bloedwormen, moet door de veearts dmv een spuitje gebeuren!

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:45

misschien moet ie een keer langs de tandarts, haken op de kiezen ofzo heb ik ook al es gehad. mais werkt ook heel goed succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:48

Gebroken mais voeren, daar worden ze snel wat dikker van!!

Verder inderdaad even tanden nakijken, en kijken of ze geen lintworm heeft.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:00

Of bietenpulp maar dat moet je eerst goed inweken voor je het voert.
Of maismeel geven.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:56

Lentigo schreef:
Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem: Verward
Mijnpaard wordt met de dag magerder, hij ziet er nog wel goed uit maar je ziet gewoon dat ie aan de magere kant zit. Twee weken geleden heb ik hem ontwormt dus daar kan het niet aan liggen.

Dat hij ontwormt is wil niet altijd zeggen dat hij worm vrij is, het komt best vaak voor dat paarden ondanks regelmatig ontwormen met goede ontwormings middelen nog steeds een worm infectie hebben, Voor de zekerheid kan je een mest of bloedonderzoek laten doen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:24

Lentigo schreef:
Nu moet ik hem bij gaan voeren, maar hoe dat weet ik niet precies. Hij krijgt nu twee kilo bix per dag, en als ik hem meer ga geven dan gaat ie straks als een stuiterbal door de bak heen. Het is ook niet goed om hem iedere keer na het rijden een halve schep bix te geven, want daar kunnen ze stalbenen van krijgen.


Echt feller met rijden hoeft een paard niet te worden van brok en stalbenen krijgen ze normaal ook niet (mist hij geen voedsel allegie heeft of gevoelig is voor eiwit)
Een goede onderhoudsbrok geeft niet zoveel energie maar maakt wel dikker, als je paard stalbenen krijgt stap dan over op een eiwit arme natuurlijke brok zoals die van equiral die staat trouwens bekend dat hij dikke benen verminderd.
Ook goed grote hoeveelheid eiwit arm hooi voor het voeren van brok geeft een betere vertering van de brok (paard maakt alleen speeksel aan als hij kauwt namelijk en speeksel is nodig voor de vertering)
Er zijn ook musli's met laag eiwit gehalte maar gaat niet alleen om hoeveelheid eiwit maar ook om soort eiwit waar een paard op reageerd.
Van Havens en Equisalum en Equiral hebben eiwit arme muli's.
Maar zelf zou ik overgaan op die Equiralbrok omdat deze goede kwaliteid prijs verhouding heeft en dikke benen stukken verbeteren.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:23

mais of pulp. mijn paard krijgt mais erbij om hem dikker te krijgen en te houden. niet meer biks of muesli wanrt dan ga ik als een raket door de bak.
als er geen mais meer is krijgt hij pulp of ik voer veel hooi/kuil.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:04

ik had een franse draver die in de winter niet dik te houden was, ik gaf haar geplette mais, hielp heel goed!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:22

Ik heb goede ervaringen met het bijvoeren van Pavo Slobber, daar worden ze niet feller van, en verder heb ik het gewone biks vervangen voor Pavo-2. Hier kwam mijn merrie goed van aan. Verder deed ik een beetje maismeel door de slobber heen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:28

Is hij verder wel gezond? Is zn gedrag ook niet anders? Anders kun je heel goed mais of slobber voeren.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:44

Die van mij voer ik nu maisgrutten (gebroken mais). Daar krijgt hij elke dag een halve schep van door zijn muesli. Dat helpt super!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 18:57

Hoeveel hooi/kuil voer je hem? Onberperkt of iig veel? Zo nee, doe dat maar eens en kijk dan over een paar weken verder. De meeste paarden krijgen te veel brok in verhouding tot het ruwvoer, want ruwvoer is toch het voer waar een paard zijn energie uit moet halen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:15

Als het koud is hebben paarden behoefte aan extra ruwvoer om zich warm te houden. Paarden kunnen in de winter magerder worden. Ik zou extra hooi gaan voeren en je kunt een eetlepel zonnebloemolie van zonnature over zijn brok doen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:12

Mikey schreef:
Hoeveel hooi/kuil voer je hem? Onberperkt of iig veel? Zo nee, doe dat maar eens en kijk dan over een paar weken verder. De meeste paarden krijgen te veel brok in verhouding tot het ruwvoer, want ruwvoer is toch het voer waar een paard zijn energie uit moet halen!!!


Inderdaad veel meer hooi gaan voeren.
Om wat voor ras gaat het eigenlijk?

Bij sommige rassen is het ook belangrijk dat ze elke dag zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen gevoerd worden, echt heel belangrijk.
Op de een of andere manier neemt het paard het eten dan beter op.

Mocht meer hooi niet mogelijk zijn, overleg dan met de stalhouder of je zelf bijv. elke dag een extra portie (hoeveelheid in overleg) mag geven als je iets meer betaalt? Lachen
Dan heb je er zelf ook meer zicht op hoeveel hij in werkelijkheid krijgt van jou (sommige stalhouders zijn erg zuinig en zeggen dat ze meer geven maar dan nog... Frusty )

Verder zou je nog muesli van Havens kunnen geven, dit bij de brok of in plaats van, je paard wordt er niet echt heter van zolang het niet veel is. Je kunt ook totaal overgaan op een andere soort brok die beter bij je paard past, afhankelijk van wat voor ras het is en wat voor werk hij doet elke week.
Sterkte! Lachen

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 00:17

Fleur komt altijd lekker aan van kuil gras.

Een paardje wat ik ooit gereden heb was ook een beetje schraal, en die heb ik toen maismeel gevoert. Dat hielp super!

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 12:18

Heel erg bedankt voor alle tips!!! Ik ga er zeker wat mee doen.
Vanmiddag ga ik langs het veevoeders bedrijf en dan ga ik kijken of ze daar iets hebben.
Nog maals heel erg bedankt voor alle tips en informatie!!

Liefs van Jessica

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:00

Weight Builder :
Biedt extra calorieën voor paarden die moeite hebben om op gewicht te blijven. Met Weight Builder komt uw paard aan zonder dat u extra granen hoeft te geven.
Afbeelding

met vriendelijk groeten van de paarden drogist Knipoog