Hoe paard in/uit trailer laden als je alleen bent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Hoe paard in/uit trailer laden als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 15:52

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat de beste en veiligste methode is om een paard in en uit de trailer te laden als je alleen bent.

Ik hoor zoveel verschillende dingen dat ik het aan de bokkers zelf maar vraag.

Inladen:
-eest paard vast maken of eerst stang erachter en dan vast zetten??

En de rest natuurlijk nog!!

Groetjes: Corina


Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:55

Wat ik geleerd heb is dat het hoofd van je paard in de tegengestelde richting moet laten kijken als dat je wilt welke kant hij op gaat.( Naar het midden van de klep dus.)
En het verstandigst is eerst je paard los te maken en dan pas de balk erachter vandaan te halen. Het ergste wat er dan kan gebeuren is dat hij wegrent. En je moet de balk van binnen uit losmaken! Als hij dan al vanzichzelf begint te lopen kun je hem altijd nog pakken!
Succes

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:57

O! en bij inladen eerste de balk ervoor en dan je paard vastzetten!! kan hij nooir gaan hangen!!
Dus altijd zorgen dat je paard eerst los is voor je balk er achtervandaan hebt!!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:14

Ik zet hem voor de plank, touwtje over zijn hals, hij loopt erin en direkt doe ik de stang erachter. Daarna zet ik hem pas vast.
Met uitladen precies andersom: eerst los. Ik loop naar achter en haal de stang weg.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:15

Onze paarden laden zo verschrikkelijk makkelijk. Klep open je loop richting trailer en ze staan d'r al in. Als je de trailer open zet op het weiland lopen ze d'r ook zelf in. Dus kunnen wij buiten blijven staan en het balkje dicht doen. Die moet iig eerst dicht voordat je je paard vast zet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:15

Ik laat het paard eerst in de trailer lopen. Zelf loop ik niet mee. Dan maak ik de stang vast en daarna het paard. Met uitladen doe ik het precies andersom. Dus eerst het paard losmaken en dan de stang erachter weg.

Ik ben wel eens alleen op pad geweest met een paard dat zich dan probeerde om te draaien in de 1 1/2 paards trailer met uitladen. Dan deed ik eerst een lang touw door de ring en aan het halster. Vervolgens gooide ik het touw naar buiten. Het touw pakte ik op en trok het aan. Vervolgens kon ik het paard losmaken en de stang erachter wegdoen. En dan uitladen terwijl ik het lange touw liet vieren. Dit kan natuurlijk ook met inladen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 16:16

Jullie paarden laden wel erg makkelijk!!

Mijn paard dus echt niet......maar hoe moet ik het dan doen??

Ze wil net haar laatste beentje niet naar binnen zetten!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:22

Die van mijn vriendin wilde ook niet makkelijk laden, maar afgelopen week heeft ze bij Lucien gelogeerd in een eigen weitje. De (2 paards) trailer hadden we in het land gezet met het schot eruit en voer erin. Nu gaat het laden prima. Misschien is dat een idee voor je?


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:27

Ik doe het net zo als Fitzroy. En gelukkig ben ik ook gezegend met een heel makkelijk paard dat er met plezier in loopt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:20

Je kunt ook een longeerlijn gebruiken.
De lijn sla je over de voorstang heen en neem je weer mee naar achteren. Dan 'takel' Haha! je je paard erin (je blijft zelf dus achter staan, maar haalt wel de lijn in) dan doe je de stang er achter. Eventueel kun je daar dan de longeerlijn even aan vastknopen terwijl je zelf naar voor loopt en je paard normaal vastzet.
Uitladen doe je dan weer mbv een longeerlijn over de voorstang terwijl je zelf achter staat, alleen laat je 'm dan vieren. Moet je alleen wel een paard hebben dat makkelijk naar achter komt.

Nulla tenaci invia est via

LaUtJûHh
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: R'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:28

Het paard waar ik op rij vliegt er altijd uit als je het balkje achter um weghaalt ik kan duz niet rustig met um mee lopen er moet dus altijd iemand bij zijn bij mij. Maar bij een ander paard maakk ik bij het uit laden eerst touwtje los een dan het staafje hij loopt er pas uit als ik het zeg is wel makkelijk..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:49

fitzroy schreef:
Ik zet hem voor de plank, touwtje over zijn hals, hij loopt erin en direkt doe ik de stang erachter. Daarna zet ik hem pas vast.
Met uitladen precies andersom: eerst los. Ik loop naar achter en haal de stang weg.


Exact hetzelfde verhaal *LOL* Ik heb tegenwoordig echt een superfijn paardje Lovers
Ik maak wel altijd de stang open vanaf de buitenkant trouwens en niet zoals Raja zegt van binnenuit. Dan is de kans dat ze naast de klep stappen, zeker bij een onervaren paard en 2-paardstrailer, me te groot...Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:50

Fitzroy schreef:
Ik zet hem voor de plank, touwtje over zijn hals, hij loopt erin en direkt doe ik de stang erachter. Daarna zet ik hem pas vast.
Met uitladen precies andersom: eerst los. Ik loop naar achter en haal de stang weg.


Bij mij precies hezelfde! Haha!

Toos paardloos

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:41

Hangt helemaal van je paard af. Een van mijn paarden loopt inderdaad heel gemakkelijk in de trailer. Ik zet dit paard wel altijd eerst vast. Ze blijft ook keurig staan en loop dan naar achter en doe de stang er achter. Eruit is eerst de stang weg, naar voren lopen, paard losmaken en eruit laten lopen.
Het andere paard loop altijd met de achterbenen naast de klep. Heeft nu geleerd om stil te staan voor de klep, zodat ik de longleerlijn, die aan de zijkant van de trailer is vastgemaakt, achter hem langs kan doen en hem zo de trailer in kan begeleiden. Hoef niet te trekken. Hij heeft alleen wat aanleuning nodig. Zet hem ook eerst vast, want anders draait hij om en daarna de stang erachter. Eruit ook eerst de stand weg en dan losmaken. Hij draait anders echt om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:34

Ook idem als Fitz.
En niet gemeen bedoeld, maar alle paarden hebben nog altijd goed geladen.
En het was allemaal jong grut.
Dus ben gewoon consequent met laden.

Maar zet aub nooit je paard vast als de stang nog niet achter zijn bil zit.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:51

Andrew wordt moeilijker mt laden als we te vaak alleen ergens naar toe gaan (waar geen andere paarden zijn) Naar de les is niet zo'n probleem. Je moet wel naast hem er in lopen, verstandig zou zijn het touw om de voorbalk te slaan en met touw in de hand vierend naar achteren te lopen en de stang erachter doen. In praktijk gaat hij staan kuil eten en loop ik terug naar achteren om de balk er om te doen terwijl hij los staat. Daarna via zijdeurtje touw eraf en ketting eraan. Ook maak ik hem eerst los, touw over hals, balk los en dan opvangen... Als hij geen zin heeft, dan moet iemand hem een duwtje geven, dan heb ik een longeerlijn nodig vermoed ik Knipoog Niet te vaak alleen uit rijden denk ik maar... Scheelt een hoop gedoe!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 02:16

Wat ik mij wel eens af zit te vragen:

Als we gaan poetsen, op- en/of afzadelen, of welke reden dan nog meer om ons paardje vast te zetten...zit er toch ook geen stang achter....

Ik weet dat het verplicht is om met een stang achter het paard met de trailer te rijden...
Maar waarom dan niet:
meelopen de trailer op, vast zetten, stang erachter klep dicht...
Vaststaan is vaststaan.....toch?

Ik heb een merrie die kun je overal vast zetten.... op trailer gaan geen probleem...eraf, WAS een ander verhaal: klep open is terug lopen...duwen tegen de stang of hangen als het touw tekort was of proberen om te draaien... Wij hebben speciaal voor haar een deurtje in laten bouwen waar ze met haar hakken tegen aan liep, na 2 X probleem opgelost, ze blijft nu staan met of zonder stang erachter tot ik haar losmaak en mee loop de trailer af...(deurtje weer uit laten bouwen)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 09:21

Ik heb een veewagen, dus ik laad aan de zijkant ipv achterkant.
Ik laat Mileen zelf naar binnen lopen (loop dus zelf niet mee, het halstertouw gooi ik over haar hals) en meteen achter haar doe ik het tussenschot dicht. Dan staat ze dus in een soort boxje. Dan haal ik het halstertouw eraf. Meestal laat ik haar gewoon los staan als ze alleen op de wagen staat. Alleen als er nog een andere bijstaat, staat ze vast.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:26

Ik heb een jong paard en die laadt nog niet zo heel makkelijk als bijvoorbeeld Fitzroy, maar ik kan wel alleen laden. Ik loop met mijn paard mee de trailer in en voor de zekerheid heb ik een zweepje in mijn linkerhand, dan kan ik "achter de kuit" aantikken als ie aarzelt. Ik zet hem in de trailer nog niet vast, maar loop eerst langs hem de trailer uit om de stang vast te doen en dan loop ik naar voren om hem vast te zetten.

Bij het uitladen maak ik als eerste de klep los. Dan maak ik mijn paard aan de voorkant los. Gelukkig draait ie zich niet om, maar dat is natuurlijk wel een aandachtspuntje. Dan maak ik de stang los en dan loop ik naar voren om mijn paard te pakken.

Het gaat prima. Als je zelf heel rustig blijft, is er eigenlijk niks aan de hand. Na een paar keer zijn ze het gewend.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:30

Ik had een echt probleempaard met laden en rijden in het begin. Ze wilde er niet in, ging op de stang zitten, liet zich vallen, zakte door haar achterhand (met de billen onder de stang en nam die dan mee omhoog)....

Ik ben bezig gegaan met Parelli-Natural-Horsemanship.
Ze loopt nu zelf de trailer in, ik blijf er naast staan. Dan stang dicht en voor vast.

Uitladen gaat hetzelfde: voor los, stang los (als ze al naar achteren wil knijp ik even in haar been). Als ik zeg kom maar....loopt ze er zelf uit. Dan pak ik het halstertouw...

Kind kan de was doen Knipoog

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:18

Fitzroy schreef:
Ik zet hem voor de plank, touwtje over zijn hals, hij loopt erin en direkt doe ik de stang erachter. Daarna zet ik hem pas vast.
Met uitladen precies andersom: eerst los. Ik loop naar achter en haal de stang weg.


Ik doe het ook zo! (als ik in mijn eentje ben tenminste)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:20

Ik doe eerst de stang erachter gaat ie hangen en hij trekt wat kapot dan kan hij zo achterover uit de trailer klappen.

Lodewijk loopt erzelf in dus ik blijf buitenstaan maar als ik mee loop dan loop ik met paard en al de trailer in Lachen habng het touw over zijn hals(mocht ie eruit komen kan je 'm meteen opvangen)
loop langs hem heen naar buiten doe de stang erachter, klep dicht en zet 'm dan vast.
eruit gaat netzo.
Ik maak 'm los klep open stang weg en dan komt hij er vanzelf uit of je kan er langs lopen 'm vastpakken en uitladen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 23:55

Alane schreef:
Wat ik mij wel eens af zit te vragen:

Als we gaan poetsen, op- en/of afzadelen, of welke reden dan nog meer om ons paardje vast te zetten...zit er toch ook geen stang achter....

Ik weet dat het verplicht is om met een stang achter het paard met de trailer te rijden...
Maar waarom dan niet:
meelopen de trailer op, vast zetten, stang erachter klep dicht...
Vaststaan is vaststaan.....toch?



Alane, met mijn vorige paard is dat helemaal verkeerd uitgepakt. Hij laadde steeds moeilijker vanwege DA bezoek, en kon razendsnel weer uit de trailer zijn. Ik liep dus mee en een tweede persoon moest echt bijna gelijk de stang er achter doen. Helaas was die tweede persoon niet snel genoeg en ik had hem dom genoeg al vast staan. Hij trok de trailerkettting in 2-en en is in paniek de mestput ingehold!!
Voor mij dus nooit meer eerst een paard vast en dan pas de stang erachter.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:38

Ik ben ook zo gelukkig dat al mijn paarden zelf de trailer inlopen. Ik wacht bij de klep en doe eerst de stang erachter. Daarna de klep dicht en eventueel aanbinden. Ramony heeft het een keer gepresteerd om onder de achterbar te kruipen terwijl ze voor vast stond. Haar laad ik dus als laatste en los ik als eerste zodat ze niet te lang met een open klep staat. Omdat zij ook in een 2paards pogingen doet om te keren, zet ik haar altijd vast. De anderen alleen als het anders problemen met de buren kan geven. Bij het lossen maak ik eerst de paarden voor los en gooi het touw over de hals. Dan ga ik naast de klep staan en maak de stang los. Tijdens het achteruit lopen pak ik dan het touw van de hals.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:19

Een gerelateerde vraag: als jullie met jullie paard mee de trailer inlopen, blijven jullie dan naast jullie paard staan om het vast te zetten? En daarna onder de stang door om zelf uit de trailer te kunnen komen?

Dat werkt tot nu toe voor mij het beste (ik loop dan op hoogte van haar hals), maar ik zit dan wel een beetje "shocking klem" als we bij de voorste stang zijn aanbeland Scheve mond Als ik voor mijn paard uitloop de trailer in, gaat ze er vaak naast of weigert op de plank. Als ik naast haar loop en ik buk in één beweging om onder de stang door te komen, dan ziet ze dat kennelijk als gevaaraanduidend gedrag van mij, want dan verlaat ze de trailer weer net zo snel als ze er in ging.

Hoe doen jullie dat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous, thequeensmum en 69 bezoekers