wat allemaal regelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

wat allemaal regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 23:12

Dit jaar komt dan eindelijk mijn eerste veulentje.
Polly is drachtig en het veulen verwacht ik in mei of juni.

Ik ga in ieder geval rond die periode mijn intrek nemen op stal Haha! in de hoop dat ik erbij kan zijn of in ieder geval kan helpen bij calamiteiten.

Maar waar moet ik nu eigenlijk allemaal voor zorgen, met andere woorden wat moet ik bij de hand hebben?
droge doeken? vers water? jodium? ik heb wel geboortes van geiten enzo meegemaakt maar dit is toch even heel iets anders.
Wanneer moet ik de veearts bellen als ik denk dat het misgaat?
Ik wil hem sowieso langs laten komen om de nageboorte te laten controleren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:33

Ik had op stal liggen:
Schone handdoeken, latex handschoenen, glijmiddel, betadine, emmer voor warm water, Pavo veulenpakket (biest enzo voor als er iets met de merrie gebeurt) en een telefoon met het nr van de veearts.

In de boekjes staat dat je de veearts moet bellen als de bevalling is begonnen en er 30 min geen vooruitgang meer in zit.

Ik zou niet alleen de nageboorte laten controleren, maar ook een veulenprik geven.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 00:20

Meestal gaat het zo snel dat je alleen maar toe kan kijken. Dat is ook het beste, niets doen rustig kijken ook al denk je dat het eng is. Eventueel alleen heel voorzichtig en zachtjes het vlies voor het mondje open maken. Belangrijk is dat de merrie rustig blijft liggen tot al het bloed naar het veulen gestroond is. Veulenprik doe ik ook altijd beter mee verlegen dan om verlegen. Nageboorte bewaren voor de DA voor inspectie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:16

veel succes renè ik heb de geboorte van kelly meegemaakt en daar ging ook alles perfect .

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:18

Ik zou er zelf niet teveel poespas van proberen te maken.
Ik ben er zelf niet bij, als er iets zou gaan bevallen Haha!
Maar als ik erbij ben, zobyzo een telefoon en jodium en veulenbiest

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:15

Wij zijn er altijd bij en hebben niets klaarliggen. Alleen ff kijken of vliesje er inderdaad van mondje af komt. Voor de rest gaat het 90% van de tijd gewoon super uit zichzelf. Soms moet je wat mee trekken als ze perst, maar dat komt maar zelden voor. We hebben overigens een Birth Alarm

.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:12

Vorig jaar stond er een heel verhaal over de geboorte als Sticky op FA, ik weet niet meer van wie - misschien kan dat er nu weer op? Ik vond dat wel een pratisch en compeet verhaal.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:32

_Rick schreef:
Wij zijn er altijd bij en hebben niets klaarliggen. Alleen ff kijken of vliesje er inderdaad van mondje af komt. Voor de rest gaat het 90% van de tijd gewoon super uit zichzelf. Soms moet je wat mee trekken als ze perst, maar dat komt maar zelden voor. We hebben overigens een Birth Alarm


Zo werden de veulens bij ons ook altijd geboren. Ze hadden gewoon een schone stal met veel stro en wij keken toe vanuit het huis via een camera. En als de geboorte begon dan ging er 1 in de stal staan kijken of alles goed ging. En het vliesje van het mondje afhalen inderdaad. Verder daarna de DA bellen voor veulenprik en bekijken van de nageboorte Haha!.
Veel suc6


Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:50

Ik heb ook op stal gewaakt en de geboorte meegemaakt, maar ik had helemaal niets aan hulpmiddelen klaar liggen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:46

Voor het geval dat de nageboorte er niet vlot afkomt: die moet binnen 6 uur na de geboorte komen. Zorg dus dat je ergens de tijd onthoud. Als de nageboorte er na 4 uur niet is, bel dan de DA.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balko, Ilona__, Ubermetrics, voet en 144 bezoekers