veulenprik, ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

veulenprik, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 22:56

Ik hoor nu zoveel verschillende dingen.
Moet mijn veulen straks nou een veulenprik of juist niet?

De een zweert erbij, de ander zegt niet doen, worden ze ziek van...

Tja, en nu ?


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:00

wij doen het nooit, heel soms als er complicaties zijn.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:59

Als de bevalling moeizaam is geweest, of er zijn problemen met het veulen dan zou ik hem een veulenprik geven.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:26

Jantien schreef:
Als de bevalling moeizaam is geweest, of er zijn problemen met het veulen dan zou ik hem een veulenprik geven.


ja dan doen wij het ook. Als alles goed loopt niet hoor.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:36

Nou ik zou het wel doen.
En waarom, we hebben vorig jaar een veulen gehad met veulenziekte, en dat was geen pretje.
Onze da zegt dat het altijd beter is om zo'n spuitje te geven.
Het zijn helaas mijn eigen paarden niet, maar ik heb nu zelf meegemaakt hoe het dus niet moet.
De kosten van zo'n spuitje zijn altijd minder dan de kosten van 8 weken op een kliniek staan en verschillende operaties ondergaan en nog veel meer spuitjes.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:25

Ik laat meteen op dag een de da komen die het veulen onderzoekt en een veulenspuit geeft. Niets mis mee imo.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:58

Jurga schreef:
Ik laat meteen op dag een de da komen die het veulen onderzoekt en een veulenspuit geeft. Niets mis mee imo.


Zo doen wij het al jaren Jurga Knipoog

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:03

Hihi, ik heb nog maar een veulentje gehad... Dus dat kan ik niet zeggen, dat ik het al jaren zo doe *LOL*.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 17:29

greetje"]
[quote="Jurga schreef:
Ik laat meteen op dag een de da komen die het veulen onderzoekt en een veulenspuit geeft. Niets mis mee imo.


Zo doen wij het al jaren Jurga Knipoog
[/quote]

wij ook... Je voelt je een stuk beter hoor, als je zeker weet dat je veulen een spuit heeft gehad, als er weer iets heerst...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:03

Jantien schreef:
Als de bevalling moeizaam is geweest, of er zijn problemen met het veulen dan zou ik hem een veulenprik geven.


Als een veulen al zwak is lijkt het me juist dé reden om het niet te doen. Ik heb gehoord dat een veulen er dus inderdaad ziek van kan worden, en dat het onnodig is als je merrie gewoon geënt is. Als je dan gaat enten bij een zwak veulen, lijkt me dat niet zo´n goed plan, dan zou het alleen maar meer risico lopen om zieker worden lijkt mij?

Kijk, ik heb mijn paardjes nog nooit een prik gegeven, en ik snap best dat mensen het doen hoor, niks mis mee, maar ik doe het dus niet, en nog nooit problemen gehad.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:23

Meavey schreef:
Kijk, ik heb mijn paardjes nog nooit een prik gegeven, en ik snap best dat mensen het doen hoor, niks mis mee, maar ik doe het dus niet, en nog nooit problemen gehad.


Laat jij jou paarden nooit enten!?? Verward

Ook al heb je mischien geen behoefte aan wedstrijd rijden met je paarden, het lijkt mij toch wel verstandig om je paarden te beschermen.. mits dat je jouw paarden nooit van het erf af komt.. een virus kan zich ook via de lucht verspreiden Bloos

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:10

Gracy"]
[quote="Meavey schreef:
Kijk, ik heb mijn paardjes nog nooit een prik gegeven, en ik snap best dat mensen het doen hoor, niks mis mee, maar ik doe het dus niet, en nog nooit problemen gehad.


Laat jij jou paarden nooit enten!?? Verward

Ook al heb je mischien geen behoefte aan wedstrijd rijden met je paarden, het lijkt mij toch wel verstandig om je paarden te beschermen.. mits dat je jouw paarden nooit van het erf af komt.. een virus kan zich ook via de lucht verspreiden Bloos
[/quote]

Ik bedoel dus de veulens hé... geen veulenprik. De 'gewone' enting krijgen ze gewoon en ruim optijd! Knipoog

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:40

Mijn veulentje heeft het prikje gekregen, m'n aangekochte kanjer weet ik niet ... Ze is er niet ziek van geweest.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:13

Eveniets recht zetten: De veulenprik is geen enting.
Gelukkig maar want het is zo dat direct na de enting eerst de afweer een paar dagen daalt. Daarna stijgt de afweer pas weer. M.a.w. het zou zeer risicovol zijn om een veulen in die eerste week/weken te enten. Meestal is de veulen prik een antibioticum (lijt me ook niet tof, hij moet in die eerste dagen juist zijn darmflora ontwikkelen en die help jij dan met je antibiotica juist weer om zeep), een vitaminepreparaaat of zelfs niet meer dan fysiologisch zout. Ook onnodig dus.
Wat uitermate van belang is dat je de merrie op tijd ent. Liefst twee weken van te voren, of eerder dan dat. en op tijd ontwormt. Dat moet een maand van te voren. Als dit allemaal optijd gebeurd is heeft het veulen alleen de merrie nodig.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:18

Ik gaf mijn veulens altijd wel een veulen prik en een booster van de paarden drogist.
Helaas kan je door de veulenprik veulenziekte niet altijd voorkomen, mijn veulen heeft het als nog gekregen, helaas.
Maar wie weet als ik het niet gegeven had was hij misschien overleden eraan nu is hij wel heel ziek geweest maar geen gevolgen eraan overgehouden voor de toekomst.
Mijn motto is beter verkomen dan genezen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:00

Lyske en Jilles, de bij ons op stal net geboren veulens, hebben geen veulenprik gehad. Tot nog toe zijn ze ook nog kerngezond.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19 en 98 bezoekers