telfoutje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

telfoutje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 12:57

Hoi, ik heb een probleempje.
Ik heb 2 shet merries, die beide drachtig zijn.
De ene is uitgeteld in april, ik voel af en toe het veulen schoppen, maar nog niet heftig trappen of zo, ook is ze nog niet overdreven dik.
De andere is uitgeteld in mei,maar vandaag zag ik een rare beweging in haar buik, alsof ik het veulen zag trappen.
Ook is zij in verhouding veel dikker dan de andere merrie.
Maar ik heb gezien dat zij in juni gedekt is en toen ook goed hengstig was.
Overigens heeft ze konstant bij een hengst gelopen, maar in juni is ze voor het laatst gedekt.
Kan het zijn dat ze al drachtig was, maar toch dusdanige hengstigheidsverschijnselen had, dat ze zich liet dekken, en het veulen dus eerder komt dan ik denk?
Ook is dit haar 1e veulen, dus ik zit nu echt al in spanning of ik mij niet vergist heb.
Ik dacht nl. dat als ze eenmaal drachtig waren, ze zich niet meer lieten dekken?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:14

Sommige merries laten zich nog dekken als ze drachtig zijn maar dat komt bijna nooit voor.
Denk dat wat jij gezien heb is het draaien van het veulen, dat gebeurd een paar maanden voor de bevalling in welke maand weet ik niet meer presies, vaak hebben merrie's ook wat koliek achtige symtomen in die periode.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:09

ik heb het er met de veearts over gehad, aangezien mijn eigen merrie ook drachtig is, maar volgens hem kan je het veulen nauwelijks voelen. Er zitten namelijk allemaal darmen om de baarmoeder heen (zei hij)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 22:06

Nou, ik weet zeker dat dat je een veulen heel goed kan voelen als hij schopt, en zien ook!!
Of mijn pony moet erg spastische darmen hebben:))

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:34

nou ja goed, het zal wel. Maar ik vertelde ook alleen maar wat hij mij vertelde.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:41

Je kan een veulen heel goed zien en voelen bewegen!Ik ga zelfals mijn merrie's een maand of 4 drachtig zijn met heel veel geduld met mijn hand onder de buik ter hoogte van het uier en zelfs dan kun je al hele kleine trillinkjes voelen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 02:55

Uitgaande van je verhaal kun je er redelijk zeker van zijn dat het veulen gewoon in mei geboren wordt. Bewegingen die je ziet in dit stadium zijn niet vreemd en kunnen van het veulen komen maar het kan ook best iets anders zijn. Kortom ... ik zou me absoluut geen zorgen maken in elk geval.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:55

Bij mijn merrie zag ik en mijn man "beweging" in augustug 2001, en het veulen is 16 maart 2002 geboren, dat betekend dus dat we het konden zien toen ze pas 4 maand drachtig was!!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:57

Het komt idd zelden voor dat een merrie zich nog laat dekken als ze eenmaal drachtig is, maar ik heb zo'n geval op stal (hoe kan het ook anders: Donja )
Zij liet zich rustig iedere week dekken !!!!!, was een beetje verliefd denk ik Elke keer als ik met de hengst kwam, Ik kwam toen ieder weekend thuis bij mijn ouders, hengst mee, naar Donja om te zien of ze hengstig was, en ... ja hoor, weer dekken.. Ze is toen (ondertussen wel 4 jaar geleden) tot 27 september gedekt en het veulen kwam eind mei het jaar erop....