Basis enting Rhino, wanneer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Basis enting Rhino, wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 19:59

Ik wil mijn merrie laten enten tegen Rhino.
Ze heeft de basisenting nog niet gehad.
Wanneer kan ik dit het beste laten doen, voor of tijdens de dracht?
En na de basisenting moet ze de 3e en 9e maand vd dracht geent worden he?
Weet het niet meer zeker. Wie kan mij even duidelijkheid geven?

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:27

vraag je dierenarts eens om advies dan weet je het teminste zeker. en kan er niets misgaan

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:18

Het best kan je een vaccin kiezen met beide varianten, dus EHV 1 en 4. De basisenting geef je dan het liefst voor het dekken en de dracht, dan kan je de booster onderhouden tijdens de dracht. Dan hangt het van het vaccin af wanneer wordt aangeraden weer te vaccineren.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 08:50

Begin met influenza Tetanus (Equillis Equenza T) en gelijk een Rhino enting (Duvaxyn) na 1 maand moet je beide entingen herhalen, je paard is dan beschermd en beide kan je na een jaar gewoon herhalen (soms doen mensen de enting van Rhino eens in het 1/2 jaar) Een drachtige merrie moet je 4 tot 6 weken voor het eind van de dracht nog eens enten, dan bouwt het veulen al antistoffen op.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:06

Er is nogal wat discussie over het enten tegen rhino, maar toch moet je daar wel vaker voor enten dan 1 keer per jaar. Wil je voldoende hoge afweer houden.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:32

Volgens mij moet je rhino 2x per jaar enten voor voldoende afweer. (of er moet inmiddels een nieuwe entstof zijn waarbij dat niet nodig is) Verder is het aan te raden om iedere 9 maanden tegen influenza te enten en kun je de tetanus gewoon 1x per jaar laten doen.

Bij mij worden de paarden 1x per jaar tegen tetanus geent en 2x per jaar tegen influenza/rhino

Verder is het mogelijk om je merrie alleen te enten tijdens de dracht. Dat zou dan moeten op de 5e, 7e en 9e maand van de dracht voor voldoende bescherming.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:07

ik heb het laatst aan de dierenarts gevraagd het is om de 3 maanden voor rhino, als het uitbreekt weet je nog niet of je tegen de goede bent ingeent...je betaald dus een hoop maar je weet ook niet of het zal helpen..succes

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 19:45

Bedankt voor jullie informatie.