Continu steigeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Continu steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 10:39

Het is eigenlijk donderdag begonnen. Netty steigerd de hele tijd. Nu heeft ze er wel een handje van, maar nu is het echt raak.
Als ze ergens niet langs wil, is het stilstaan en steigeren.
En niet een klein beetje, nee ze komt nu flink omhoog. Ik ben niet bang uitgevallen, gelukkig. en het eerste wat ik doe, is voorwaarts en een tik met de zweep. Maar helaas, ze komt dan nog hoger en soms heb ik het idee dat we elk moment achterover vallen. Daarbij, als ik een goeie tik met de zweep geef, wordt ze helemaal onhoudbaar en gaat ze als een idioot tekeer. Bokken en steigeren, rare sprongen......

Ze heeft dit altijd gedaan, maar bij mij is het altijd uitgebeleven. Maar helaas, ook bij mij gaat ze het nu doen. Donderdag met spring les begon het en gisteren had ik dressuur les, maar ik voelde me behoorlijk rot en ik ben bang dat dat oversloeg op haar. Het zelfde met het springen, ik ben geen springer, maar ben van mening dat het goed voor ons beide is.
Zou ze mijn angst voelen en daar gebruik van maken. en gisteren toen ik me rot voelde en eigenlijkl niet met mijn hoofd bij de les was, zou ze dat ook voelen en als aanleiding zien om zo te reageren.
Met andere woorden, "ieuw, hoek is eng. Zie je, muts op mijn rug reageerd ook zo, ik doe het nu helemaal niet?"

We weten uit verhalen dat ze dit gedrag eigenlijk altijd vertoond wanneer iemand wat angstig is op haar en haar niet het vertrouwen geeft dat ze het kan, of dat het niet eng is, of enz.......

Wat denken jullie?
Ik zet wel door, maar eerlijk is eerlijk, het ging zo goed en nu in 1 keer.... ik baal als een stekker.

JayJay

Berichten: 60
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: den bosch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 10:49

Jeetje tigger wat bale zeg. Netty reageert dus niet op je been en een tikje? Wat zei je instructeur?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 10:59

Spanning, ze zei flink door rijden, niet de tijd geven om na te denken. Aan het werk zetten.
Toen ging het wel beter, maar ze bleef gespannen, ik kreeg haar er niet door heen, ze reageerde totaal niet op mijn binnenbeen, helemaal niets. Helemaal geen stelling en buiging, liep plat door de bochten en week overal voor uit.

Toen werd ik moedeloos en ja hoor, daar zat tigger jankend op het paard. Ik kon me zelf niet rustig houden. Uit voorzorg heb ik nog een rondje gestapt en gedraaft en ben toen uit gaan stappen en er mee genokt.
Gisteren voeld eik me zo, omdat ik toen net had gehoord van die raketaanval op het nederlandse kamp in Kaboel, waar mijn ega zit.
Misschien had ik gewoon helemaal niet moeten gaan rijden, maar ja dat is achteraf.

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:47

Ik denk dat je moet proberen vertrouwen in jezelf te hebben, dan voelt Netty misschien ook dat het niet 'eng' is ofzo. Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar het valt te proberen (?). Het is zo wel heel erg balen..
Laatst bijgewerkt door Ingeh op 09-02-03 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:49

Dat paardje wat je ridjt is eenbeetje dominant uitgevallen. Als ze voelt dat ze de ruiter de baas is drijft ze haar eigen zin door. Wanneer jij heel zelfverzekerd op dit paard rijdt is er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht, als je gaat twijfelen heb je een probleem.
Vraag eerst maar of je een paar keer op een ander paard mag rijden voor je eigen zelfvertrouwen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 11:56

Ik rij dit paard nu een jaar. En heb eigenlijk nooit problemen gehad.
Het ligt niet aan mijn zelf vertrouwen, dat is het probleem ook niet.
Ik zie ook eht nut niet in van een ander paard te rijden, met haar moet ik het doen en niet met een ander paard. Snap je wat ik bedoel?
Het is ook zo, dat ik de enige ben nu, die op haar rijdt, vorige ruiters zijn er mee gestopt, vanwege haar gedrag. Zover wil ik het niet laten komen.

maar wat jij zegt, Jippie is denk ik wel waar. Dominant. Maar aan de andere kant, is het een scheiterd. Ze doet niets als ze niet het gevoel heeft dat ik het ook eng vind. Ik reageer dus nooit op haar, ik doe net of ze gek is. Maar nu ik me zo rot voel, is dat denk ik anders. En voelt ze het.
Staat dat los van elkaar, dominant onder het zadel en onzeker?

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:06

hoi,

die van mij doet precies hetzelfde.
steigeren als iets eng is, en heeel hoog.
ik heb via een dressuuramazone van een dressuurstal het advies gekregen om,
zodra jij maar denkt dat hij iets ziet hem met een flinke ruk, niet overdreven, met zijn hoofd er van af te trekken, dus met je binnenteugel zijn hoofd goed naar binnen buigen, niet langzaam maar best fel, desnoods op een volte 10 meter te zetten en een flinke tik met je binnenbeen te geven.
nooit ergens langs proberen te dwingen want dan wordt het alleen maar erger.

ik rij soms heel ontspannen enook dan kan hij opeens stilstaan en omhoog gaan.

het is een kwestie van dominantie maar toch ook een kwestie van spanning. altijd maar straffen helpt op den duur niet meer, negeren wil ook nog wel eens helpen, althans bij mij wel.

ga niet schoppen of slaan op het moment dat je al bijna stilstaat want dan duw je alle energie omhoog i.p.v. naar voren

dat rukjeaan zijn hoofd op het moment dat ik denk dat hij gaat steigeren heeft bij mij perfect geholpen.
ik ben van elke dag steigeren nu naar 1 x in de 4 weken steigeren
ik moet wel altijd blijven opletten

mijn paard is beslist erg dominant onder het zadel en ik ben zelf best onzeker, maar met de goede aanwijzingen gaat het al een stuk beter.

groetjes marianne

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:19

Laiser kan ook behoorlijk steigeren (kijk maar in mijn profiel, daar zwaait hij naar de jury )
Gelukkig voel je het bij hem heel goed aan komen. Zodra ik "het voorspel" van het steigeren voel komen, drijf ik hem naar voren. Als dit niet meer helpt, breng ik hem opzij. Het lijkt een beetje op wat Gijs beschrijft. Zodra hij echt stilstaan om omhoog te komen breng ik zijn hoofd opzij, zodat hij opzij moet stappen en niet meer omhoog kan. Meteen daarachteraan rijd ik een kleine volte.
Wanneer hij het nog een keer doet herhaal ik hetzelfde ritueel weer. Alleen moet je wel opletten, sommige paarden zijn zo slim dat ze al weten dat ze om worden gezet en rekenen ze daar al op. Dan moet je ze dus juist "verrassen" en juist de andere kant op gaan.
Maar goed ik doe dit alleen omdat ik weet dat hij geen medische oorzaak heeft voor het steigeren. Het is bij hem paniek.
Maar ik neem aan dat je alle mogelijke medische oorzaken al hebt bekeken.

Ik denk wel, dat jij zelf moet kijken wat het beste bij jullie past. En rijd anders ook de eerste paar keren ook onder begeleiding, dan kan iemand anders ook zein wat je paard doet.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 15:14

Medische oorzaken zijn idd uitgesloten. Behalve dat ze een kronkel in d'r hoofd heeft, maar dat is niet te verhelpen neem ik aan Haha!
Nee, zonder gekheid. Ik zal dit idd meenemen, vooral het omtrekken is natuurlijk een goede optie, ik heb dat zaterdag ook gedaan. Ik merk ook wanneer het zover is, dan drijf meestal gaat dat goed, maar soms schiet ze juist omhoog.
Ik ben blij dat jullie hetzelfde kennen. Onder begeleiding ben ik eigenlijk altijd, zij het niet mijn instructrise, danwel mijn stalgenoote (veel verstand van, geeft zelf ook les)
Dank jullie wel. Ik ga hiermee aan de slag.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:27

je moet een ei op z'n harses gooien zodra ie omhoog is.( denkt ie dat ie z'n hoofd heeft gestoten) alleen ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt. de hele tijd een ei in je jaszak heel zien te houden en tijdens het steigeren het ei er uit halen Verward Verward .tja eigenlijk een theoretische oplossing.

JayJay

Berichten: 60
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: den bosch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:28

het zit je allemaal niet mee he??? Ik hoop dat het met netty snel over is dan heb je meteen een zorg minder!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 20:33

Tja, Jayjay, het valt ook niet mee. Maar dit fiksen we ook wel weer.
Dank je.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 01:28

Zou eens voor de lol wat grondoefeningen met dat paard gaan doen als daar een mogelijkheid voor is tenminste. Kun je wel een voordeel uithalen denk ik. Bedoel niet dat je je gelijk moet bekeren tot NHS maar je kunt er wel duidelijke "afspraken" door maken met dit paard. Staan elders wel leuke topics over met wat simpele oefeningen.
Het verlegt je aandacht ook even op een ontspannen manier van de andere dingen waar je je op het moment begrijpelijk zorgen over maakt.
In ieder geval veel sterkte toegewenst...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 08:28

Inderdaad die kop zover mogelijk inbuigen!
Zodra je die spanning voelt inbuigen en van je binnenbeen afschoppen, zet je hnd dan maar vast achter je knie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:47

Ben het met Sjuimpje eens...laat haar dan maar eens proberen omhoog te komen }>
Maar aan de andere kant vind ik de oplossing van annegti ook wel aan te raden. Het is duidelijk dat je paard erg dominant is en jou niet als leider ziet, dit is op te lossen door wat meer naast je paard te gaan doen. Belonen wat goed is, straffen wat fout is, en longeren en veel overgangen maken. Wat ook helpt is na het longeren even haar hoofd laag te houden, weer omhoog trekken (niet rukken natuurlijk Knipoog) en weer omlaag duwen. Gewoon langzaam op en neer gaan met het hoofd. Ik ga er niet vanuit dat ze het de eerste keren toe zal staan, maar naarmate ze meer en meer mee gaat werken ben je op de goede weg Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:10

wat gijs&mickey vertellen, zo doe ik het ook met Quentin, als die het in zn kop krijgt dat ie nix meer wil of als ik buiten ben terug naar huis wil, of gewoon in de bak, als ik aan wil draven, dan komt hij gelijk recht omhoog, als ik hem voor ben kan ik hem nog naar voren schoppen/slaan, staat ie eenmaal omhoog of stil, dan heb ik al verloren en moet er iemand met een longeerzweep achter gaan staan!

als je voelt dat ze omhoog wil komen naar voren rijden, als ze ergens mniet langs wil niet gaan vechten, dat verlies je toch!maar gewoon doen of je gek bent en de andere kant op rijden.

Quentin deed het ook heel erg op wedstrijd, dan moet je een rondje om de ring heen, aanmelden bij jury en dan bij A binnenkomen en je proef beginnen, zodra ik 3 meter naast de ring was, opweg om me aan te melden, dan stopte hij, en zodra we stilstonden werd het steigren en omdraaien, toen kreeg ik de gouden tip(ben nu nog dankbaar!!)om hem zelf stil te zetten, of van draf terug naar de stap(dat werkt net wat beter bij mij dan helemaal stilzetten)en dan in stap verder, voel je dat ie weer op je let, dan weer verder draven, op die manier verraste ik Quentin, hij zag iets engs zijn reactie is dan stoppen/steigeren/omdraaien, maar ineens zette ik hem in stap, en beloonde hem, daar was ie door verrast en stapte gewoon door!

dus als je aan voelt komen dat ze gaat steigeren dan naar voren rijden, maakt niet ut hoe, geen stelling&bvuiging dat maakt niet uit, handen naar voren en wegrijden! dan rustig weer opvangen en verder gaan waar je was gebeleven, krijg je haar zelf niet meer naar voren, dan iemand met longeerzweep in de bak zetten, dat helpt echt goed!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:14

mate schreef:
je moet een ei op z'n harses gooien zodra ie omhoog is.( denkt ie dat ie z'n hoofd heeft gestoten) alleen ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt. de hele tijd een ei in je jaszak heel zien te houden en tijdens het steigeren het ei er uit halen Verward Verward .tja eigenlijk een theoretische oplossing.


begin hier maat niet aan, op Quentins hoofd heb ik verschillende eieren kapot geslagen, fles water kapot geslagen(dan denken ze dat hun hoofd bloed) hij gooide zichzelf toen achterover! en de andere keren ging ie als een gek rondrennen en toen is ie ook 1x onderuit gegaan, nee zet er iemand met een longeerzweep achter, die jaagt haar naar voren zodra ze omhoog komt, zelf wel handen naar voren houden dan!

ook als ze aan longeerlijn steigert ook niet achterover trekken, hebben ze ooit bij Quentin geprobeerd, zou helpen werd er gezegd, 5x na elkaar trokken ze hem achterover en 5x stond hij meteen weer op en ging omhoog, toen werd ie zo boos dat ie met maaiende voorbenen op de man die hem longeerde afkwam! en terecht ik vond het een gestoord idee, maar ja hij was baas vd stal en wist wat ie deed, ik was toen 17 of 18 en had geen ervaring met steigerende paarden...

gewoon duidelijk blijven, en als ze steigert naar voren rijden, handen mee naar voren en lukt het zelf niet dan iemand met longeerzweep erbij!

succes!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:55

Als je hem achterover laat vallen kan er ook iets met zn rug gebeuren, dus niet doen! Iemand bij ons op de manege geeft zn paard gewoon een enorme mep voor zn kop met de teugels of met een hand zodra ie omhoog gaat en rijdt daarna meteen actief verder. Ik heb gelukkig nooit dit probleem, dus ik kan er ook niet zo veel over zeggen, maar hij moet het wel zo snel mogelijk aflopen lijkt mij, voordat er ernstige ongelukken gebeuren!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 16:04

Hangt erg van het paard af. Paardje waar ik op rij heeft meestal genoeg aan een streng toegesproken 'Uhuh' of 'Ga door' en een stevig voorwaarts rijden (maar dat is dan ook een wat bedeesde puber die nogal snel onder de indruk is Lachen ).
Ken ook een paard wat in het verleden slecht behandeld is. Bij hem heeft streng aanpakken een averechts effect. Z'n bazinnetje zet hem dan meestal stil en laat hem een poosje naar haar knie kijken. Omdat hij dan met zn hoofd in een krappe bocht staat kan hij verder ook niet omhoog komen. Daarna kan ze meestal weer gewoon wegrijden.
Ken ook een paard dat totaal niet onder de indruk is van welke methode dan ook en iedere keer op een andere manier weer aangepakt moet worden.
Hangt erg van het paard af welke methode aanslaat Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:36

Ik denk dat alle adviezen die ik heb hierboven al gegeven zijn...*LOL*

Die van mij probeerde het gisteren, omdat hij geen zin had om achteruit te gaan. Hij kwam hoog genoeg om mij om zijn nek te laten hangen, dus dat was wel behoorlijk. Ik hoefde alleen een brul te geven 'ben je gek geworden mafkees' en mijn spoortjes er even vriendelijk in te zetten(was waarschijnlijk nauwelijks te zien *LOL* ). Toen we weer met alle voeten op aarde stonden heb ik even een volte gegallopeerd...Lopen zal je! En daarna ben ik verder gegaan waar ik gebleven was Haha!
Heb mijn zweep niet gebruikt, niet tussen zijn oren hoeven slaan etc...Maar heb me niet geliefd gemaakt geloof ik Verward Ik moest niet boos worden, elk paard heeft wel eens een slecht moment...Verward
Ik was alleen helemaal niet boos, vertelde hem alleen even duidelijk dat hij dat niet mocht! Daarna ben ik gewoon weer rustig verder gegaan, maar sommige mensen hebben nog ruim een half uur aan mijn hoofd zitten zeuren...Pech dan, mijn paarden mogen een heleboel maar steigeren heb ik echt een bloedhekel aan(heb een steigerende pony gehad en daar ging ik ook regelmatig mee achterover...Huilen )! Dit was de eerste keer en als ik nu niets had gedaan was hij volgende keer wsl nog 10 cm hoger gegaan, totdat je er een keertje onderligt...Mij niet gezien, wat een ander er ook van vind *LOL*

Maar ik denk dat jouw paardje een beetje een dominante tante is zoals Jippie al zegt Haha!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:58

Inderdaad, voorwaarts houden. En als dat niet wil lukken siréne open zetten, hoofd scheef trekken en wat lappen verkopen. Hem overdonderen met anderen woorden. Maar op het moment dat hij weer voorwaarts wil onmiddellijk en uitvoerig belonen om hem te zeggen hoe moedig hij wel is. Het straffen is belangrijk om hem te laten tonen wie er nu eigenlijk de baas is, maar het belonen is belangrijk voor zijn vertrouwen. Inderdaad, dominante paarden zijn dikwijls onzekere paarden. Ze vertrouwen de ruiter niet en nemen het heft in eigen handen met alle gevolgen vandien, vandaar dat grondoefeningen ook wel willen helpen. Dit kan de band met je paard enorm versterken. Je paard moet je ten allen tijde zien als de leider en zijn volle vertrouwen in je leggen en die band kan je door grondoefeningen veel verbeter (Ik spreek uit ervaring, heb ook zo een steigeraarke gehad, is nu veeeeeel beter)

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:15

probeer met de achterkant van je zweep een tik tussen zijn oren te geven zodra hij maar een beetje ophoog komt. doe het niet met de voorkant van je zweep want dan kan je in zijn ogen komen doordat daar bijna altijd iets van een soort touwtje ofzo zit veel succes en ik hoop voor je dat het snel over is. misschien moet je ook proberen om je paard veel afleiding te geven door dan weer buiten, binnen, longeren, losgooien, wandelen dat kan ook helpen want misschien doet hij dat stijgeren alleen uit verveling of protest

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:58

DAt met die achterkant van de zweep tussen de oren slaan heb ik heel vaak gehoord en ik zal wel heel raar wezen, maar ik krijg het toch echt niet voor elkaar als er eentje de lucht ingaat om mijn zweep om te draaien en hem dan ook nog eens tussen de oren te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:01

Steef heeft gelijk. Bovendien is het ook nog eens gevaarlijk. Dit soort adviezen leiden meestal niet tot een oplossing van het probleem.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:05

Ik heb eens iets gelezen in het boek 'Luister naar uw paard' dat je misschien wel kan helpen. Het is zo'n alternatief NHS boek, maar ik geloof erg in de methodes, ik heb het zelf ook al toegepast.
Lachen

Je hebt er een zacht touw (ik denk een zacht halstertouw is al voldoende) voor nodig. Dat touw is eigenlijk de basis van al hun methodes om slechte gewoontes af te leren.

Als het paard steigert, sla je met dat touw op de onderkant van zijn buik, het paard heeft dan het idee dat iets hem 'aanvalt' van onder en zal het onmiddellijk naar beneden gaan. Na een paar keer zou het zo moeten zijn dat het paard steigeren associeert met dat 'enge ding'.
Het vereist natuurlijk enige handigheid van de ruiter, maar als je bijvoorbeeld een halsriem hebt, waar je je aan vast kan houden, moet het vlgs mij wel lukken.

Ik had een haflinger die, als hij bang was op wandeling gewoon stopte en niet meer vooruit te branden was. Boos! Drijven of een tik met de zweep werd hij enkel lastiger van en begon hij te bokken en te staken. In dat boek staat dat je dan met het touw afwisselend links en rechts op zijn flanken moet 'tikken' (doet geen pijn, want is een ZACHT touw) en dat gevoel vinden ze zo lastig, dat ze dan wel stoppen met het gestaak. Bij mij werkte het heel goed!!
Hij staakte altijd op hetzelfde plekje (vlak voor wij de straat uit gingen in het veld wou hij niet meer verder) en toen ik die methode drie keer had toegepast, heeft hij het NOOIT meer gedaan (na vier jaar elke keer wel!)

Ik denk dus toch dat het het proberen waard is!

Veel succes!