Paard wordt op stal een gevaar voor zichzelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Paard wordt op stal een gevaar voor zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 14:30

Hoi,

Ik rijd sinds een tijdje een 4-jarige tuigermerrie, die heel slecht tegen alleen op stal staan kon toen ik met haar begon.
Ze staat samen met één ander paard, een groot deel van de dag in de wei en verder op stal, in twee stallen naast elkaar (ze kunnen geen andere paarden zien).
Ik kon en kan haar wel als enige van stal halen, maar als ze alleen achter blijft of als eerste op stal gaat wordt ze helemaal gek. Ze werd de laatste tijd wel rustiger op stal als ze alleen achter bleef. Maar nu zijn ze een woensdag verhuist (de eigenaar is verhuist en heeft de paarden nu achter zijn nieuwe huis staan) en raakt ze helemaal in paniek als ze het andere paard niet meer ziet.
De stallen waar ze nu in staan, zijn aan drie kanten helemaal dicht, de voorkant is aan de onderkant dicht, de bovenkant bestaat uit tralies, waarin een opening zit waar zodat ze met haar hoofd naar buiten kan. Zodra iemand bij het andere paard de stal ingaat, begint ze al rondjes te lopen, ik kan haar ook niet fatsoenlijk poetsen als er iemand met dat andere paard bezig iz, want ze moet constant met haar kop naar buiten staan, om het in de gaten te houden. Ik durf het nog niet aan om haar buiten de stal te poetsen of vast te zetten in de stal, omdat ze behoorlijk gestresst is en snel schrikt.
Vrijdag zijn we een stuk met ze gaan wandelen (ze gaan nu tijdelijk niet naar buiten, omdat het nieuwe land nog niet goed afgezet is), ik ben al als eerste naar buiten gegaan om de stress als ze als enige achterblijft te vermijden. We hebben een behoorlijk stuk gewandeld, en ik ben als eerste weer naar binnen gegaan, Dennis besloot even te kijken hoe ze reageerde als hij nog een klein rondje over het erf liep. Dat was dus niet zo geslaagd, ik kon nog net het halster af krijgen en de stal uit 'vluchten'. Ze begint dan rondjes te rennen en te springen, kijkt echt niet meer voor je uit en staat constant te steigeren (vooral voor de deur). Nu stond ik voor de opening (voor haar hoofd zeg maar) in de deur om haar daar weg te jagen zodat ze er niet met haar been overheen zou slaan (terwijl die opening op nomrale hoogte zit). Maar het probleem is nu dat ze gewoon niet alleen achter kan blijven, of als eerste op stal kan gaan zonder dat er iemand in de buurt is. Ze is dan echt een gevaar voor zichzelf, ik ben bang dat ze dan een keer met haar been vast komt te zitten, en wat er dan gebeurt, denk ik liever niet aan.....
Het is eigenlijk ook bijna niet te doen om altijd samen te rijden en er constant rekening mee te moeten houden dat ze als eerste uit en als tweede in stal moet. Bovendien sta ik niet helamaal veilig bij haari nde stal als Dennis met dat andere paard bezig is. Ik hoef ook niet te proberen boos op haar te worden, want dan kan ik vergeten dat ik de eerstvolgende vijf minuten gewoon in haar buurt kan komen.
We zullen vandeweek ook even met de eigenaar overleggen, maar als iemand tips heeft om dit probleem om te loseen, zijn die meer dan welkom.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:44

heb je al eens een radio geprobeerd?
kan misschien helpen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 15:16

Nee heb ik niet geprobeer,d maar aangezien het ook niet helpt als ik zelf bij haar ben, en tegen haar praat, eten geef e.d. ben ik bang dat het niet helpt.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:54

Shetje kopen en bij haar in stal zetten zodat ze niet alleen is..

boemel

Berichten: 8407
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:53

Mijn paard deed precies zo toen ik haar net had. Ze was werkelijk panisch zonder andere paarden. Toen ze verplicht op absolute rust moest, omdat haar been in het verband zat, werd ze nog gekker. Ze bleef maar steigeren, slaan en bokken en je kon er gewoon niet meer (veilig) bij komen. Ook zij werd al gek als iemand anders bij haar stalgenoot in de buurt kwam, gewoon uit pure paniek om alleen te zijn. We hebben haar toen tijdelijk bij de dierenarts op stal gezet om haar wat rustiger te houden.. Ze kon daar alleen andere paarden vanuit het raam zien. Verder kreeg ze zo'n 8 weken een rustgevend kruidenmengsel van de paardendrogist, dat ook best goed hielp.

Als ze zo over je heen wil lopen, moet je haar echt straffen, want dat is levensgevaarlijk. Laat haar maar gerust weten dat jij er ook nog bent.
Met rijden/lopen moet je haar echt goed voorwaarts en bezig houden. Echt niet accepteren dat ze steeds met een ander paard bezig is. Doe haar met wandelen een hoofdstel om en zorg dat ze naast je blijft lopen.
Zorg er ook voor dat het haar niet gewoon wordt dat ze altijd met een ander paard mee mag. (mijn paard mocht in het weekend niet met de andere paarden naar buiten).Doe verder veel met haar,zodat er meer vertrouwen onstaat tussen jullie. Misschien kan iemand anders haar een poosje vasthouden als jij alleen met haar op stal staat, zodat je toch kan poetsen. Een extra touwtje om haar neus doen, geeft wat meer controle.

Mijn paard kon pas na een half jaar echt makkelijk alleen gereden worden. Alleen staan kan ze nu ook, al zal ze misschien nog een dagje wat druk zijn. Er altijd voor zorgen dat er een ander paard bij is, is gewoon geen optie. Ze moet echt leren dat er niets gebeurd als ze alleen is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:48

Hoi Richtje,

Ik denk dat dit ook voor een gedeelte stress van de verhuizing is. Je zegt dat het in haar oude stal langzaam maar zeker steeds beter ging en dat het een vrij gevoelig paard is.
Ik denk dat ze moet wennen aan de omgeving en aan de nieuwe stal. Het enige bekende dat ze nu nog heeft is het andere paard. Ik kan mij zo voorstellen dat er stevige stress komt als dat enige bekende ook nog weg gaat. Een paard weet immers niet of het voor een uurtje is of voor altijd.
Lijkt mij dat het langzaam maar zeker beter zal gaan. Nu misschien oefenen met steeds iets langer uit elkaar (maar niet forceren). Wellicht helpt het om haar iets te doen te geven als de ander weg gaat (hooi geven?).
Ik denk dat als ze weer voldoende vertrouwen in de nieuwe plek heeft en beseft dat het andere paard ook weer terugkomt als hij weggaat dat het dan weer beter zou gaan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 18:51

Ik denk dat het voor een deel idd stress van de verhuizing is, maar ik durf haar nu echt niet alleen in de stal achter te laten. Het vreemde is ook dat ze er geen enkel probleem mee heeft om als enige weg te gaan, maar wel om als enige achter te blijven.
We hebben er ook over gedacht om een shet erbij te zetten, er is namelijk wel een shet daar op stal, die ziet ze alleen niet. We zijn alleen bang dat ze ook niet voor die shet uitkijkt en daar gewoon overheen walst, als ze echt in paniek is.