waarschuwing voor koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

waarschuwing voor koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 11:27

Mijn paard Harmony heeft afgelopen zaterdag een vrij ernstige verstoppingskoliek gehad en het was nog maar de vraag of hij er nog bovenop kwam.

Zondag en maandag kon hij van zwakte en uitputting bijna nog niet op zijn benen staan.

Waarschijnlijk is het voeren van flinke hoeveelheden (wit) brood door onkundige mensen de oorzaak geweest van alle ellende.

Wie heeft zoiets ook weleens meegemaakt ?????????

Passie voor paarden blijft een levenlang!


JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:11

Nou ik denk dat het voederen van brood dat niet hard is niet echt goed is voor paarden. Dat is wat ze me toch altijd hebben verteld. Als ik zie dat er mensen aan de paarden staan zeg ik hen altijd dat ze zeker niets mogen geven aan de paarden.

Ik ga ook mijn weides aanpassen zodat de mensen enkel nog kunnen kijken maar aankomen niet.

Mensen denken altijd als ze een paard of ander dier zien in de weide tijdens de winter dat die geen eten hebben. en dan gaan ze die zelf voederen maar hebben natuurlijk geen verstand van paarden en dan krijg je dit natuurlijk!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:54

Al dat wit brood zonder vezels heeft natuurlijk tot een ernstige verstopping geleidt bij het paard. Wat vervelend dat dat ook nog eens door andere mensen is gekomen Boos!

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:25

Ik ben het JeanPaul eens, want als een paard bijvoorbeeld alergiesiis voor appels en mensen gaan dat voeren dankunnen ze daar heel ziek van worden.
Dus zeg gewoon tegen de mensen dat ze niet mogen voeren, dat is het beste.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 00:10

Weet je sinds een kennis van me (jaja hij was pastoor, en hij zat toendertijd bij me in de les!), jaaaaren geleden, zijn paard smorgens dood in de pastorietuin vond, nadat onwetenden het dier snoeiafval van taxus hadden gegeven, ben ik als de dood voor mensen die aan paarden verkeerde dingen voeren!

Gelukkig wonen we in een doodlopende straat en hebben we weinig last van allerlei 'gezelligheidsbezoekjes' van paardenleken................

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 09:40

Bij ons krijgen de paarden elke dag s'ochtends en s'avonds brood. Ook maak ik af en toe wat broodpap. Brood gedrenkt in water, en vaak wat slobber erbij. Kan dit dan ook tot verstopping leiden?! Ik deed het voorheen nooit, maar enkele mensen op mijn stal deden het ook, en het ziet er erg lekekr uit. En nog nooit problemen gehad. Maar kan dit wel tot verstopping leiden? Want dan doe ik dat natuurlijk niet meer!!!!!!!!!!


Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:09

"Te veel" is nooit goed en ze worden ook nog eens erg dik van veel brood.
Ook word de huid erg vet.Als ik een boterham voer dan droog ik hem eerst zodat de kans op verstopping het kleinst is.En ik voer alleen bruinbrood!

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:39

Sommige paarden zijn erg gevoelig voor koliek, dat verschild per paard.
En als je het brood goed nat maakt of droogt kan het denk ik al minder kwaad.
Maar voer nooit te veel!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:32

ik heb zoiets van de week ook gehad maar niet zo erg gelukkig hij heeft een spuitje tegen de kramp gehad en toen kwam het wel weer goed...
maar het was wel schrikken...
maar een beetje brood kan opzich geen kwaad maar beter is van niet...
nou hopen dat het niet weer gebeurd..

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:32

ik heb zoiets van de week ook gehad maar niet zo erg gelukkig hij heeft een spuitje tegen de kramp gehad en toen kwam het wel weer goed...
maar het was wel schrikken...
maar een beetje brood kan opzich geen kwaad maar beter is van niet...
nou hopen dat het niet weer gebeurd..

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jet, Sjors050 en 41 bezoekers