Zemelen en hoefzweer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Zemelen en hoefzweer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 20:46

Hoi,

Mijn lievelingspony op de manege heeft sinds ongeveer anderhalve week een hoefzweer. Op de manege doen ze er wel voor voor (gelukkig). De dierenarts was geweest en vorige week heb ik het schoon gemaakt met soda en watjes erin gedaan. De hoefsmid was gisteren geweest om te bekijken.
Nu kwam ik vanochtend bij Shalan in de box en keek eerst naar haar voetje. Die was helemaal ingepakt in een zak. Die zat er sinds gisteren omheen en ik mocht hem er nu afhalen. Wat zat erin: een soort pap leek het. Water met zemelen dacht ik zo. Heel de hoef zat onder met zemelen en ik weet niet waarvoor dat diende.
Waarvoor helpen zemelen (als ik het goed had was het zemelen, ik weet hetniet zeker.) bij een hoefzweer?

Alvast bedankt!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:56

Zemelen trekt de hoefzweer eruit, hij komt dan eerder naar de oppervlakte.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 21:08

Zemelen houd goed vocht vast en van dat vocht wordt de hoef week (zacht) en dan kan de hoefzweer er makkelijker uit.


maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:07

ja idd, bij mij op stal was er van de week ook 1 met een hoefzweer, hij wilde totaal niet meer op zn been staan, hij heeft een soort schoen met zemelen om zn hoef gehad en de volgende ochtend stond hij er al weer op. en dat terwijl er ale een week van alles was geprobeerd, maar niks hielp. ze begonnen zelfs te denken dat het been gebroken was, omdat hij het zo raar liet hangen. maar gelukkig was dit niet zo!!!

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:52

Dan heb die die week erg veel pijn gehad omdat die hoefzweer er zelf voor een gedeelte uit moest breken door die zemelen is het wat versnlt met minder pijn, omdat dan de hoef week is.
Als je geen zemelen doet dan komt die er ook wel uit maar duurt het wat langer en het paard heb er meer last van.
Wat je ook kan doen als je denk dat het paard een hoefzweer heb moet je hem gewoon op een drassige ondergrond zetten, want dan wordt de hoef ook week, maar dan eerder kans op rotstraal maar dat is goed de behandelen als je er optijd bij ben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Dartel, IASCrawler, LiannePuthzy en 70 bezoekers