sgw, waar trainen in friesland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

sgw, waar trainen in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 13:02

ik zit nu in het z springen met mijn pony en wil nu met sgw's beginnen
hier in de buurt zijn er niet zo veel
maar heb er toch een paar gevonden
ik wil wel goed voorbereid op de wedstrijd aankomen en daarvoor dus sgw trainen
waar in friesland of in de buurt daarvan kun je sgw lessen krijgen, of is een soort oefenterrein zodat mijn pony met de hindernissen kennis kan maken
wie in friesland sgwt nog meer en hoe pakken jullie dat hier aan, want in het hele land kan ik van alles vinden, maar hier bijna niks, vind ik toch erg jammer


Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:12

Chrissie schreef:
ik zit nu in het z springen met mijn pony en wil nu met sgw's beginnen
hier in de buurt zijn er niet zo veel
maar heb er toch een paar gevonden
ik wil wel goed voorbereid op de wedstrijd aankomen en daarvoor dus sgw trainen
waar in friesland of in de buurt daarvan kun je sgw lessen krijgen, of is een soort oefenterrein zodat mijn pony met de hindernissen kennis kan maken
wie in friesland sgwt nog meer en hoe pakken jullie dat hier aan, want in het hele land kan ik van alles vinden, maar hier bijna niks, vind ik toch erg jammer



Ik weet nie zo waar je woont in Fryslan Tong uitsteken maar in Flevonland in Biddinghuizen woont die van Naber en die heeft een eigen terrein.. misschien kan bij haar oefenen? Zoek maar op de zoekfunctie dan zou je vast wel wat hierover vinden!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:26

ik weet het ook niet, maar als je de afsluitdijk over rijdt dan kom je bij ons terecht in het dijkgatbos....in augustus heb je daar oefencrossen en de NH kampioenschappen
tis een leuke cross, met een grote waterbak, slootjes,Z greppel
opsprongen, afsprongen
enz

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:30

Je kan ook gaan trainen bij Alice Naber,
Daar ben ik van de zomer geweest (in biddinghuizen) echt heel leerzaam !

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:28

Inderdaad Dijkgatsbos, dat is net over de dijk bij Den Oever *LOL* Midden in het jaar is er niet echt veel te trainen(gewoon de basis, water, slootje, op-af-sprongetjes en wat kleine hindernissen), maar de oefencross in augustus is erg leerzaam en gezellig *LOL* Je gaat eerst in een groepje het bos in en dan krijgt je les, 's middags rijd je de route alleen Haha!
Het is dit jaar het weekend van 9 en 10 augustus geloof ik Lachen

In Friesland zelf heb je SGW nijeberkoop, erg leuk Party!! En natuurlijk is Roden in april redelijk dichtbij...Dat wordt mijn eerste cross weer *LOL*

Ik ga zelf altijd trainen bij Alice in Biddinghuizen, maar dat is voor jou wel even rijden(flevoland, vlakbij lelystad, bijna naast six flags *LOL* ) En zijn nog veel meer oefenterreinen, waar ook vaak instructie mogelijk is, maar ik heb nu de SGW-gids niet bij de hand...Die kun je eventueel bestellen of mij even een pb-tje sturen dan wil ik wel even kijken of er iets bij je in de buurt is Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:51

Ik heb de link van dit topic ff doorgestuurd aan Romkabouter. Hij komt uit Friesland en heeft altijd vrij intensief sgw gereden, dus waarschijnlijk kan hij je ook wel wat meer vertellen.

Heb je trouwens de wedstrijdkalender voor 2003 op www.sgw-eventing.nl al bekeken?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 12:36

ja ik heb de wedstrijdkalender bekeken, maar die stond ook in de paard en sport
roden wil ik graag heen, en nijeberkoop, en ik heb nog een paar gezien die nog redelijk te doen zijn (voor mezelf vind ik het niet erg, maar voor mijn pony's vind ik het niet leuk langer dan 2 uur te moeten reizen)

trainen in het dijkgaatsbos, dat lijkt me erg leuk, maar wie en hoe moet ik daarover bellen, lijkt me dat ik daar niet zomaar aan kan komen en kan gaan springen
en die oefencross met instructie wil ik ook graag heen

over alice naber heb ik ook al veel gelezen hier op bokt (met behulp van de zoekfunctie), die kan ik gewoon opbellen om een afspraak te maken?
en hoe kan ik aan haar nummer komen, en geeft ze zomaar iedereen les , hoe zit dat allemaal
want ik volg liever ook eerst een paar lessen dan dat ik zelf op zo'n oefenterrein aan de gang ga

en met springen zit ik dus in de Z, met dressuur heb ik ooit eens L gereden met haar, sgw moet ik wel gewoon B beginnen toch, en niet in de hoogste gemeenschappelijke klasse in dit geval L
lijkt me B, maar wil voor de zekerheid gewoon jullie even navragen
heb het regelementenboekje er op nagezocht maar daar kon ik niet duidelijk wat vinden


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:44

Als je Z springt, mag je ook in het L-sgw beginnen. Voor B-sgw moet je namelijk 1 wp hebben in het B-springen, en voor L-sgw moet je er 5 hebben in het B-springen. Alleen als je in de B-sgw begint, dan moet je daarin wel eerst 5 wp halen om naar de L-sgw te mogen. Dus dan is meteen in de L-sgw starten misschien handiger.

En als je dat niet aandurft, zou je idd beter eerst een oefencross kunnen rijden of een les op een crossterrein (zie bijv. het topic [ITP] Foto's van de cross les op Melano van New-Forest). Alice en Gert Naber in Biddinghuizen geven zulke lessen, maar je zou ook kunnen informeren bij de Eventing Shop van Patrick Kuijpers in Schoonoord (Drenthe). Hij geeft naar mijn weten ook crosslessen, ze hebben ook een eigen crossterrein bij hun stal. Telefoonnummers vind je in het telefoonboek van KPN op internet.

BTW in de SGW-gids staan ook altijd adressen en telefoonnummers van oefenterreinen en instructeurs. Helaas heb ik hier de editie 2002 niet bij de hand, en die van 2003 komt binnenkort pas uit. De SGW-gids is een boekje dat door de KNHS ieder jaar wordt toegestuurd aan mensen die het jaar daarvoor aan een of meerdere SGW's hebben meegedaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 12:51

Karin schreef:
Telefoonnummers vind je in het telefoonboek van KPN op internet.


natuurlijk dat had ik zelf ook kunnen bedenken

in het blauwe regelementen boekje stond dat met van de B naar L met 3 wp mag
dit foto's had ik al gezien ja, ziet er super uit daar
heb zelf ook al es eerder iets aan sgw gedaan, een paar jaar geleden ben ik naar ermelo geweest, alround week, heb 2 sgw lessen gehad, en 2 jaar geleden heb ik met mijn vorige pony 1 keer een oefencross in roden gereden
maar wil graag wat meer ervan leren voordat ik met wedstrijden begin

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:55

Ah, is het 3 wp? Nooit geweten, maar dat scheelt weer: dan hoef je maar 2 B-wedstrijden goed uit te rijden om L te mogen starten. Voor een goed uitgereden SGW krijg je nl. 2 wp (en vroeger kreeg je er nog eentje extra bij als je bij de prijswinnaars zat, maar dat is sinds 1 oktober niet meer).

Leuk dat je al eens een oefencross hebt gedaan, dan weet je dus ongeveer hoe het gaat. Maar idd, een goede les is nooit weg. Mijn zusje krijgt er van mij eentje voor haar verjaardag, we moeten nog even kijken waar we dat gaan doen aangezien we hier vlak bij het terrein van Ambt-Delden zitten maar ik weet niet of ze daar ook aan lessen doen. Bij Nijmegen zit ook een heel mooi terrein, dat voor ons nog wel te doen is, maar voor jullie een behoorlijk eind weg is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:33

he! het dijkgatbos is gewoon open! je hoeft daar niemand voor te bellen! je parkeert je trailer daar en dan heb je een open veld en aan het eind van dat veld heb je de waterbak met op en af sprongen!
maar dat is zowat het einde van de cross! dus je kan gewoon daar heen gaan! en misschien dat je het wel leuk vind...want ik zag dat je Z sprong!
je hebt ergens langs/op de cross een rioleringsbuis liggen! die staat ongeveer op 1.15 zoiets! dachten wij aan! een betonnen ding dus! die is ook erg leuk om te springen! alleen je moet ff kijken dat je hem vanaf de goede kant neemt! de andere kant loopt wat naar beneden dus va die kant is ie dik 1.20!
ik heb hem ook gesprongen en hij is wle gaaf hoor!
ehhh kijk eens op mijn site! daar staan foto's van het dijkgatbos en foto's van Roden tijdens het NK
ik ben dus 1x in Roden geweest, op e nederlandse, erg gave cross vond ik! super gewoon! daar zou ik ook misschien wel heen willen!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 13:37

ik zal meteen even kijken

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:04

Ik zal vanavond het nummer van Alice en de oefenterreinen bij jou in de buurt even pb-en hoor *LOL* Heb hem nu niet bij de hand, maar neem hem straks even mee.
Dijkgat kun je idd gewoon in zoals Reddy al zegt en bij Patrick schijn je ook wel leuk te kunnen trainen, maar voor mij is Biddinghuizen makkelijker Haha!

karin schreef:
Voor B-sgw moet je namelijk 1 wp hebben in het B-springen, en voor L-sgw moet je er 5 hebben in het B-springen

Je mag idd gewoon L starten, als je 3 punten in het B-springen hebt mag je L starten *LOL* Ik zou het gewoon doen, want het B-pony's stelt echt weinig voor...Als je al Z springt kun je beter na wat training in het L starten Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:56

Misschien kun je ook even bellen met Tinke Hoekstra uit Tzum
Die geeft ook lessen aan mensen die net in aanraking komen met SGW. Trianingslocaties zijn idd lastig te vinden in Friesland. Is altijd al een groot gebrek aan geweest. Meestal start er in het voorjaar een een trainingsperiode en in het najaar. Hoe het nu precies gaat weet ik niet. PB me maar even als je het nummer van Tineke wilt hebben. Ik zal zelf ook nog wel even contact opnemen met haar. Moest sowieso nog Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 12:03

heb net even pbtje gestuurd

maar wanneer beginnen jullie met echt trainen voor de cross, de dressuur en het springen is wel goed voor elkaar, maar we zijn allebei nog niet gewend aan natuurlijke hindernissen
lijkt me nu ook nog niet het weer daarvoor
maar ik wil graag 19 april al naar roden
en lijkt me handig als we daarvoor nog wel even trainen Lachen
vooral het water zal een probleem worden
in ermelo hebben we ook een aantal pogingen gedaan om door het water te gaan
het kwam er uiteindelijk op neer dat ik er maar af ben gestapt en voor haar het water ingelopen, toen ze zag dat het toch best veilig was durfde me pony ook wel, maar dan alleen precies daar waar ik stond, dus met een enorm sprong het water in Haha!
lijkt me niet écht de bedoeling dat we dat in de sgw ook gaan doen.....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:36

Eigenlijk is als je pony graag springt een goede training om naar buiten te gaan en interval training te doen. Dus stuk stappen, draven, galopperen enz. Water is vaak een probleem, maar door ervaring leren ze het wel. De beste manier van trainen vind ik altijd nog de cross zelf. De voorbereiding kun je doen door hindernissen te oefenen waarvan je weet dat je pony ze moeilijk vindt. Misschien heb je in de buurt een grote waterplas waar je kunt oefenen?
Als je 19 april wil starten zou ik alvast beginnen met conditieopbouw. Als je pony al een goed uithoudingsvermogen heeft hoef je het alleen maar te onderhouden. Je eerste crossen zijn voor het leren, dus je hoeft snel te gaan als je het niet vertrouwd. Rustig aan, dan bouw je vertrouwen op bij je zelf en bij je pony. Als dat goed gaat kun je je grenzen gaan verkennen. Dat gaat op zich wel vanzelf hoor Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 15:00

conditie heeft ze wel
ik train haar een paar keer in de week, ga met haar naar RTP lessen springen
en ik maak bijna elke week wel een lekker lange buitenrit met haar
als het een beetje kan gaan we dan ook altijd de zeedijken even op
keihard omhoog galoperen, sommige zijn zo stijl dat dat echt wel moet (als ik niet 100% zeker zou weten dat ze het kan zou ik dat ook niet doen, te gevaarlijk) en rustig naar beneden stappen, dat vindt ze echt geweldig
en soms springen we wat over boomstammetjes heen of een klein slootje
dus helemaal onervaren zijn we niet
maar ik wil graag lessen zodat ik zeker weet dat wat we doen dat dat goed is
ik zal het vanavond even met mijn ouders overleggen en dan zal ik eens even bellen
maar het zal vast wel even duren voordat het crossterrein goed genoeg is om te rijden
ik haat de winter!

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 18:17

ik ben eens wezen starten in nijerbekoop....
ook in friesland.
erug mooie cross.
weet er aleen niets vanaf.
ja inderdaad bij alice naber of bij het dijkgats bos.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flubberboot, Freyr en 41 bezoekers