haren op staartwortel staan omhoog???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

haren op staartwortel staan omhoog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 20:27

Hoi, ik heb een 3.5 jarige merrie. Omdat ik ziek ben geweest kon ik de hele week niet naar haar toegaan maar toen ik vandaag op stal aankwam schrok ik wel even. Ze was superdik en hééél erg vuil. Nouja, dat vuile was natuurlijk mijn schuld. Haha! Toen zag ik dat de haren aan haar staartwortel allemaal rechtstonden. Het zijn die korte haren. Toen ik dan naar de huid eronder keek zag ik dat die dof en stoffig zag en er zaten precies schilfertjes. Het leek wat op staart -en manenexeem maar ikben het niet zeker. Kan het dan ook zijn van gewoon een week niet te poetsen??? Als ik erover ging met een borstel kwamen er toch altijd weer haren omhoog.

laura

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:37

Misschien heeft ze staan schuren? Zodat de haartjes afgeknapt zijn.
Even kijken wat de oorzaak daar van is natuurlijk.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 21:12

als ze gaan schuren kan dat ook komen doordat ze wormen hebben, misschien moet ie weer een wormenkuur hebben??? Verward

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 09:58

Misschien heeft ze door het vuil jeuk gekregen en is gaan scheuren.
Je kunt het het beste met een zachte shampoo (let op wondjes) en wassen en met een manen - staartspray behandelen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:23

Ja hoor, dat zal gewoon door het schuren komen. Mijn Shetje doet dat ook en heeft ook van die schilfers. Bij hem is het gewoon een droge huid maar je kan het altijd proberen op te lossen door het even goed schoon te maken (wassen en dan idd goed opletten of er geen wondjes zitten) en eventueel wat baby olie erop smeren (niet te veel, wordt zo'n kliederboel) mocht dat niet helpen kan je ook verschillende anti jeuk middelen proberen, ik heb zelf eens zo'n pakket gekocht bij ik dacht de paardendrogist, dat is een proef pakket met verschillende middeltjes erin en na een paar geprobeert te hebben kwam ik de juiste tegen! (moet nu weer opnieuw beginnen want ik weet niet meer welke dat was....)
Ik weet niet meer wat het pakket koste maar het was niet zo duur.
Maar als hij wormen heeft kan je blijven proberen natuurlijk, dan gewoon even ontwormen.

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:27

kim20 schreef:
Misschien heeft ze staan schuren? Zodat de haartjes afgeknapt zijn.
Even kijken wat de oorzaak daar van is natuurlijk.


jah ik ben het met haar eens want een pony bij ons doet dat ook maar dat groeit wel weer aan hoor!!Dus je hoeft niet bang te zijn Cool

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:05

hon heeft het ook, maar bij haar komt het van de staartflap van de deken. Bij haar is het dus ook niet kapot o.i.d., ze heeft allen een kuif in haar staart Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:54

Ik denk idd ook dat ze heeft staan schuren. Het zou heel goed door verveling kunnen komen, als je een week niet geweest bent, waardoor ze misschien veel stil (op stal) gestaan heeft, verveelt ze zich en gaat haar staart schuren. Je kunt er wel wat babyolie op smeren, als het wel komt door een droge huis (zou heel goed kunnen gezien de schilfertjes), dat heeft bij Tiko destijds super geholpen.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 14:46

Oké, bbedankt. Ik zal haar staart eens wassen als het gedaan is met vriezen. Want we hebben alleen koud water op stal en dat is met dit weer niet zo prettig. Door verveling kan het niet zijn want ze staat met nog 4 andere paarden op stal en de staleigenaar komt minstens 3x per dag bij de paarden Haha!