Ka's Angstige Auto-Avontuur op de A6 *update*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Ka's Angstige Auto-Avontuur op de A6 *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 01:11

Eigenlijk had ik nu op de alternatieve Havelte-meeting bij Nienke in Drachten moeten zitten, maar het liep vandaag helaas allemaal even anders…

Om half 2 vanmiddag vertrok ik uit Utrecht. Het was toen net behoorlijk gaan sneeuwen en in de bocht bij mijn huis gleed ik al bijna met auto en al de fietstunnel in. Op de A27 bij Hilversum zag ik het eerste en tevens niet laatste ongeluk van vandaag (incl. file). Sowieso kon je niet harder dan 80/90, dus opschieten deed het ook al niet: over het stuk Utrecht-Almere deed ik een vol uur. Midden op de brug over het Gooimeer richting A6 had ik nog even een mooi moment: mijn teller bereikte de de gedenkwaardige stand van 100.000 km, toch best een moment van bezinning waard aangezien mijn autootje al bijna 18 jaar oud is (en ja, er is echt maar zo weinig mee gereden!).

Hoe gedenkwaardig die stand was, ontdekte ik 28 km verderop, vlak buiten Almere. Ik had net even een broodje gescoord bij een tankstation, reed de A6 weer op en nog geen 200 meter verderop hoorde ik keihard * PATS * ! Binnen drie tellen was mijn hele voorruit veranderd in een complete glaschaos. Gelukkig zat-ie er nog in, maar daar was ook alles mee gezegd: als je ooit gebroken veiligheidsglas hebt gezien (ik wel - zie mijn keukenraamverhaal van vorig jaar maart), dan heb je een idee van mijn uitzicht op dat moment. Snel de auto op de vluchtstrook gezet (zo ver mogelijk richting berm natuurlijk) en geprobeerd om even rustig na te denken, voor zover dat ging.

Na wat heen-en-weer-gebel met mijn vader, de Wegenwacht, een of andere SOS-verkeersdienst, Carglass Almere en uiteraard Nienke (om te melden dat Drachten niet meer haalbaar was) ben ik uiteindelijk na een uur wachten door een sleepbedrijf naar Lelystad vervoerd, want daar bleek ik het dichtst bij te zitten. Mijn vader stelde voor om mijn auto naar een kennis van hem in Lelystad te laten brengen, dan zouden we 'm eventueel morgen naar Rijssen kunnen slepen aangezien mijn vader zelf heel goed nieuwe autoruiten kan plaatsen (beetje zonde om daar 353 euro voor te betalen bij Carglass). Hij wilde diezelfde avond nog slepen, maar dat heb ik hem vriendelijk doch dringend uit zijn hoofd weten te praten, veel te link met die sneeuw. Hij kon die kennis echter niet bereiken, maar ik heb me er op goed geluk naartoe laten brengen en goddank waren ze daar thuis. Inmiddels was trouwens wel mijn hele voorruit ingestort - er zat een gapend gat van hier tot aan de Waddenzee - maar daarover zo meer.

Uiteindelijk heb ik van half 5 tot 7 bij die mensen thuis gezeten, voor hen was het uiteraard een onverwachte invulling van de zaterdagmiddag. Ik was helemaal hyper en heb daar sloten thee gedronken om maar weer een beetje op temperatuur te komen. Gelukkig hadden we een boel gespreksstof: hun dochter heeft ook een paard en zij hebben zelf veel gereisd voor hun werk, dus de aandacht werd even afgeleid van die stomme autoruit. Mijn vader was in Utrecht aan het klussen in het nieuwe huis van mijn zusje, en hij zou mij wel even komen ophalen in Lelystad. Daar heeft hij uiteindelijk anderhalf uur over gedaan aangezien hij ook maar met 70 km/u over de snelweg kon, en toen nog bijna 2 uur van Lelystad naar Rijssen, ook met een gangetje van gemiddeld 70. Ik zit nu lekker warm achter de pc bij paps & mams, maar ik had natuurlijk liever Triviant gespeeld bij Nienke thuis… Verdrietig

Ik moet wel zeggen dat ik heel angstige momenten heb beleefd daar langs de snelweg. Omdat het zo enorm sneeuwde en waaide, en ik niet wist hoe lang het allemaal zou duren, ben ik in mijn auto blijven zitten. Uiteraard wel achterin, vanwege instortingsgevaar van de ruit. Aan alle kanten sneeuwde ik in (ik zag dus niets meer), het werd kouder en kouder, er kwamen auto’s met een noodvaart langsrazen en bij elke passerende vrachtwagen ging mijn hele auto tekeer. Tussen de telefoontjes door had ik het dan ook af en toe even niet meer, totdat er op mijn autoruit werd getikt. Het bleek de Wegenwacht te zijn die mij toevallig daar zag staan en informeerde of ik al werd geholpen. Zat op dat moment met Carglass aan de foon en kon dus melden dat dat idd het geval was. De WW raadde mij wel aan om buiten de auto te wachten i.v.m. de veiligheid, dus dat heb ik toen maar gedaan. En op het moment dat ik mijn portier dichtgooide (nog niet eens asociaal hard) stortte dus mijn hele voorruit in Boos! .

Wat ik wel leuk vond, was dat er onverwacht een auto stopte van precies hetzelfde merk en dezelfde kleur als de mijne, alleen een jaartje jonger. De bestuurder vroeg of ik met panne stond en of hij kon helpen. Echt super aardig! Maar helaas kon hij niets voor me doen, dus is hij weer doorgereden.

Maar goed, al snel arriveerde de sleepdienst die mij naar Lelystad bracht. Van de zenuwen en de spanning heb ik het hele eind enorm zitten ratelen (ik was toen al zo hyper als wat, allemaal spanning), maar gelukkig bleef die sleepjongen doodkalm en hij zei dat ze wel eens erger hadden meegemaakt (*opluchting*) Haha!. Vlak bij Almere had ik een auto ondersteboven in de middenberm zien liggen aan de andere kant van de weg, en daar bleek die jongen net vandaan te komen. Alleen moest die auto met iets zwaarder geschut verwijderd worden en toen kwam mijn melding binnen, dus is hij mij gaan helpen. Gelukkig maar dat het bij mij ‘slechts’ een gesprongen voorruit was…

Verder had ik ook nog eens mijn autopapieren thuis laten liggen, had ik geen groene kaart (?) bij me en wist ik niet waar ik verzekerd was, maar dat kon de WW gelukkig nazoeken. Voelde me echt zo'n suffe muts... Reactie van de sleepjongen: 'Weet je wat pas dom is? Als je verkeerde brandstof in je auto gooit, dat is pas dom. En voor die mensen moeten wij ook uitrukken!' Dat viel dus weer mee. Haha!

Afijn, autootje staat nu bij die kennis in Lelystad op de oprit, met plastic en een houten plaat over de voorruit en inmiddels compleet ondergesneeuwd. Mijn vader gaat een dezer dagen terug om de boel te repareren en dan hoop ik dat ik volgend weekend (of hooguit een week later) weer een gaaf autootje heb. Gelukkig ben ik voor mijn werk niet afhankelijk van een auto en afspraken buiten werktijd moeten dan maar eventjes wachten. Heb wel erge medelijden met mijn arme Kiwi-karretje… De voorstoelen zijn helemaal bezaaid met glas (wel veiligheidsglas, dus het splintert niet) en net lag er ook nog een boel sneeuw in. Dat zal wel een natte prut worden, maar ik bedenk me maar steeds dat het veel erger had kunnen zijn.

Tja, en hoe kan zoiets nou gebeuren… Het sleepmannetje vertelde me dat in de winter wel vaker ruiten spontaan springen, het hoort niet maar het kan wel. Ik had ook even mijn dashboardverwarming vrij hoog aan gehad, omdat er ijsaanslag aan de binnenkant zat. Dat was alleen hooguit 10 minuten, maar misschien zat er al ergens een zwakke plek en kon mijn ruit het temperatuurverschil van binnen en buiten toch niet aan. Ik baal wel, en nog het meest van al het werk dat het mij en anderen vandaag heeft gekost. Zo veel mensen die voor mij in rep en roer zijn geweest, en alleen maar om zo’n domme ruit.

Ook baal ik er behoorlijk van dat ik niet van Rommie heb kunnen winnen met Triviant. Kreeg net een sms-je dat hij had gewonnen maar dat was hem natuurlijk alleen gelukt door mijn afwezigheid.

Wat was ik trouwens vandaag wel extreem blij met mijn Rimfrost thermoschoenen, mijn fleece muts en handschoenen en vooral met mijn ANWB-totaalpas. Een groot woord van DANK is natuurlijk op zijn plaats voor alle hulpdiensten inclusief mijn vader en de noodopvang van die kennis. Vannacht maar even goed slapen en morgen lekker rijden met Retje, en dan met het treintje weer richting U. Nou ja, moet maar voor een keertje.

En… de eerstvolgende die durft te beweren dat mobiele telefoons maar onzinnige en onnodige apparaten zijn, die stuur ik hoogstpersoonlijk tijdens de volgende sneeuwstorm de weg op in een auto waarbij ik stiekem het raam ‘lichtjes’ heb gesaboteerd Extreme duivel.


[Edit] suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-02-03 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:21

Oh wat erg zeg.
Wij moesten vandaag ook met de auto weg,
Maar die slingerede op 1 stuk flink heen en weer ,
Kakte bijna in em pens Haha!.
Maar we hadden wel een fleece deken meegenomen, voor de ekerheid,
Voor als we vast kwamen te zitten Lachen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:30

Ik hoorde het eerder al van je en ben ontzettend blij dat je er zelf zo goed van af bent gekomen. Als je bedenkt wat er allemaal had kunnen gebeuren.... Nee, daar wil ik niet eens aan denken!
Hoop voor je dat je gauw je auto weer piccobello in orde hebt en bokkend Nederland weer onveilig kunt maken.
En wat dat Triviant betreft.... je maakt Rom toch gewoon in op de volgende Lan? Haha! Knipoog


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 02:44

Ach, op een 'normale' dag was het allemaal wel te overzien geweest. Maar mij moet zoiets natuurlijk weer overkomen tijdens een sneeuwstorm waarin nog ergere ongelukken gebeurden dan het mijne, terwijl ik geen papieren bij me had en de batterij van mijn foon bijna leeg was van het vele bellen. Op een gegeven moment wist ik zelfs mijn eigen kenteken niet meer uit m'n hoofd. En dan gaan ze van Carglass nog allerlei lastige vragen stellen: 'Uw Toyota, is dat een model 78-85 of een 85-90?' Eh... geen idee? Het scheen alleen wel essentieel te zijn voor de maat ruit. Maar goed, uiteindelijk had ik Carglass helemaal niet meer nodig.

Hoop wel dat dit de laatste aflevering was in de serie 'Kiwi's materiële ongemakken', na een verzopen keuken en een overspannen badkamerlampfitting (ik douche nu al een week in het donker). Voorlopig wil ik even normaal gebruik kunnen maken van alle faciliteiten in en om mijn huis. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 02:58

Tja, zoals eerder gezegd, ik ben blij dat je rustig bleef.. Als je in paniek was geraakt weet je nooit wat er had kunnen gebeuren

Gelukkig geen persoonlijke ongelukken Lachen

Ach autoruiten zijn rare dingen Haha! Ik had ook ineens een barst van 15 cm in mijn ruit zitten toen ik terug kwam van mijn weekje skieen, voordat ik ging was er niets, week stilgestaan ( thuis ) en ineens een barst Ik vat dat niet hoor

Maarja, mijn auto is all risk verzekerd, dus de verzekering betaald Haha! Das wel beter Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 09:39

Gatver ka dat is schrikken! Gelukkig ben je er nog goed vanaf gekomen je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
hugz

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 09:59

Jeetje wat een avontuur. Ik kan me voorstellen dat je je af en toe behoorlijk rot voelde. Alleen is ook maar alleen. Gelukkig is alles goed afgelopen.....

Ik hoop dat je karretje gauw weer beter is.....

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:03

nou lekker ritje was dat zeg

Als je een sterretje in je voorruit hebt of een klein scheurtje
en het gaat vriezen dan wil het heel vaak verder scheuren
of in jou geval helemaal instorten.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:15

Jeetje Ka, wat eem avontuur. Gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:49

Getver wat eng! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Dat doet het meestal toch wel, maar daar heb je op zo'n moment even helemaal niets aan Haha! En bedenk maar: die mensen die verkeerde brandstof in hun auti gooien mogen óók stemmen *LOL*

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:55

jeetje daar zit je dan in een kapotte auto met dit weer.... Gelukkig maar dat je er heelhuids vanaf bent gekomen en dit nog niet eens t ergste (of domste Haha! ) was dat die mensen tegen zijn gekomen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:57

Gatver, wat een belevenis. En dat nog wel met dit weer! Gelukkig maar dat het allemaal goed is afgelopen...

Mijn zus kwam gisterenavond bij ons op bezoek en die had ruim 2 uur gereden om van Breda naar Nuenen te komen (+- 80km). Zij is maar blijven slapen want terugrijden was niet haalbaar...

* To Belg, or not to Belg *

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:03

Jeetje zeg! Dat is echt niet fijn
Idd. gelukkig dat het goed is afgelopen.... Mijn oom en tante hebben ook een x zoiets gehad, maar zij hadden geen veiligheidsglas Scheve mond

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-03 12:19

Zooo... ik heb heerlijk geslapen! Niet eens over mijn Kiwi-karretje gedroomd, alleen maar over Ameretto dus daar ga ik zo lekker naartoe (met de auto van mijn zusje Haha!).

Ik heb idd geluk gehad dat die ruit niet is ingestort toen ik nog in de auto zat. Op het moment dat-ie instortte lag er ook al een dikke laag sneeuw op en in combi met het dichtslaan van het portier was dat ff te veel. Ik was vooral bang om van achteren aangereden te worden door een auto die in een slip raakte of een vrachtwagen die ff een stuk vluchtstrook meepakte. En in een totaal door de sneeuw geblindeerde auto heb je geen flauw benul van links en rechts...

Nimber, ik begin te vermoeden dat er geen zegen rust op het naar Drachten rijden met een ouder autootje. Ik moest meteen aan jouw actie denken...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:32

Jakkes zeg...
Als ik dit zo lees dan ben ik blij dat mijn autootje 'alleen maar' niet wil starten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:33

Over 'naar Drachten rijden in een wat oudere auto' kan ik ook meepraten Boos!

Gelukkig is alles goed gekomen. Lijkt me wel enorm schrikken en lijkt me ook geen pretje om in die sneeuw langs de snelweg te staan. Scheve mond

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:42

Wat een verhaal..... Scheve mond jij maakt wat mee met je auto zeg... Ik ben heel blij te lezen dat jij verder in orde bent, daar gaat het om. Een autoruit is maar een autoruit en is te vervangen, jij niet! Lachen

chips.... nu moet ik nog langer op mijn kadootje wachten *LOL*

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 12:57

Ik schrok gisteren toen ik je smsje kreeg. Ik had echt zoiets van hoe krijg je dat nu weer voor elkaar.
Gelukkig heb je zelf er niets aan overgehouden. En net als Maarten zegt, die autoruit is vervangbaar naar jij niet.
Ik kan me voorstellen dat je je niet zo happy voelde toen je daar zo op de vluchtstrook stond met je auto.

En voor dit soort dingen heb ik mijn mobiele destijds aangeschaft. Ik wil niet langs de kant van de weg staan zonder telefoon om de wegenwacht of wat dan ook te bellen.
Veel plezier trouwens nog bij Ret.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:02

Bah Karin, wat een verhaal. Gelukkig dat het allemaal goed afliep, langs vluchtstroken staan is niet fijn. Huilen

Ik kijk nu toch ook met andere ogen naar de sterretjes in mijn voorruit. Toch maar eens wat aan laten doen ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:05

Tjee dat is balen!, gelukkig dat je inderdaad een telefoon bij je had!.
Het was ook wel heel erg klote weer gister.
Moest zelf ook met de veewagen + inhoud van Deurne naar huis, nou harder dan 50 konden we niet op de snelweg.
En vlak voor ons ging een auto spinnen en twee man gelijk vol op de rem, nou dan schrik je ook wel *LOL*
Maar dat ging gelukkig goed en ik hoefde niet in de ankers vanwege me lage snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:50

Tjee, wat een avontuur.
Hoeft er alleen maar een nieuwe ruit in of heb je ook nog schade door de sneeuw/smeltwater wat naar binnen is gekomen?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:27

Karin schreef:
Als je verkeerde brandstof in je auto gooit, dat is pas dom.


Zoiets zou ik gelukkig noooooit doen. Schijnheilig

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:47

Jeetje Karin dat is toch wel even schrikken, gelukkig maar dat je er zelf goed vanaf gekoment. Dat is het belangrijkste.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:18

Pff, ik schrok wel ff toen je me belde, maar goed, al met al wel goed afgelopen. En euhm, dat heeft vast niks met Drachten te maken hoor Haha!

En jammer dat je er niet was, er is een kabouter die nog ingemaakt moet worden met Triviant Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:18

Wat een avontuur zeg! Ik kan me voorstellen dat je je kapot schrikt. Ik heb trouwens ook verschillende sterretjes in mijn ruit en zet de eerste 10 minuten de verwarming op 100... Haha!

Ik had geloof ik ook niet zo snel in de auto blijven zitten, er zal er maar een achterop klappen...brrrr.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, ComscoreBot, Donnatella, Janyne, Ketly, Kmbrly, Rex_Rolfo, SunnyHorse en 167 bezoekers