Spaceshuttle ontploft

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Spaceshuttle ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 15:46

Zit ik lekker te bokken, komt me moeder boven met deze mededeling:

Er schijnt een spaceshuttle ontploft te zijn in columbia er zijn 7 astronauten omgekomen.



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:53

van cnn.com: CAPE CANAVERAL, Florida (AP) -- NASA lost communication with space shuttle Columbia shortly before its scheduled landing on Saturday. It was unclear whether there were any other problems.

Mission Control reported no communication with the shuttle after 9 a.m. EST.

The shuttle was carrying the first Israeli astronaut and six Americans, and authorities had feared it would be a terrorist target.

Fifteen minutes after the expected landing time, and with no word from the shuttle, NASA announced that search and rescue teams were being mobilized in Dallas and Fort Worth areas.

NASA, while not saying the shuttle had exploded, broken up or crashed, warned that any debris found in the area should be avoided and could be hazardous.

Amor Vincit Omnia

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 15:55

SuperPepeijn schreef:
van cnn.com: CAPE CANAVERAL, Florida (AP) -- NASA lost communication with space shuttle Columbia shortly before its scheduled landing on Saturday. It was unclear whether there were any other problems.

Mission Control reported no communication with the shuttle after 9 a.m. EST.

The shuttle was carrying the first Israeli astronaut and six Americans, and authorities had feared it would be a terrorist target.

Fifteen minutes after the expected landing time, and with no word from the shuttle, NASA announced that search and rescue teams were being mobilized in Dallas and Fort Worth areas.

NASA, while not saying the shuttle had exploded, broken up or crashed, warned that any debris found in the area should be avoided and could be hazardous.


Dank je Haha!, was opzoek naar een nederlandse versie vandaar dat ik nog geen verdere info had.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:56

Ja ik was net aan het zappen en toen bleef ik dus hangen bij deze mededeling op CNN.

gatver, ik zag gelijk weer al die beelden uit 1986 voor me.

erg triest .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:56

Dat is heel erg....de tweede shuttle die is ontploft...
Ik hoop dat ze overlevenden vinden....

Je suis Charlie.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:59

nee cass zullen ze niet vinden, er is een lijn waar allemaal rommel van de shuttel naar beneden komt vallen, lijn spreid uit van Dallas, Texas, naar Florida ongeveer. en niemand overleeft die val

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:04

Er wordt gezegd dat ze bang zijn voor een aanslag? Is dit geen gefingeerde reden om dan toch een oorlog te beginnen?

Je suis Charlie.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 16:06

Ik wil er niet eens aan denken.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:17

Hou op hoor...... brrr, ik vind het allemaal al erg zat

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:18

Scheve mond afschuwelijk nieuws

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:24

Citaat:
Er wordt gezegd dat ze bang zijn voor een aanslag? Is dit geen gefingeerde reden om dan toch een oorlog te beginnen


Eerst maar eens bewijzen of het wel of geen aanslag is.
Toevallig dacht ikzelf ook aan een aanslag.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:27

denk dat je makkelijker doelen kan vinden als terrorist. je kan wel speculeren, eerst maar bewijzen.

Amor Vincit Omnia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:27

Dan had dat niet boven Amerika gebeurd....lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Je suis Charlie.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:28

er was wel een vliegtuig gesignaleerd bijde shuttel in de buurt...

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:32

Het is nu op het engelse nieuws......

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:02

Het is overal op het nieuws op dit moment.. ik denk overigens niet dat het gaat om een aanslag..waarom, er kan zoveel mis gaan met zoiets..
issolatie brandstof..enz.. ik denk dus niet dat het om een aanslag gaat..
Het is wel heel erg..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:08

Space Shuttle explodeert

Uitgegeven: 1 februari 2003 16:24
Laatst gewijzigd: 1 februari 2003 16:41

CAPA CANAVERAL - Het Amerikaanse ruimteveer Columbia is zaterdagmiddag kort voor de landing in stukken uiteengevallen boven de staat Texas. De shuttle, die 16 januari was gelanceerd, zou om 15.16 uur (onze tijd) landen op het Kennedy Space Center in Florida. Aan boord waren zeven astronauten, zes Amerikanen en een Israëliër.

Omstreeks 15.00 uur raakte het vluchtleidingscentrum van de NASA alle contact met de Columbia kwijt. Het had geen gesproken contact met de bemanning en kreeg ook geen gegevens meer binnen over de voortgang van de vlucht. Tot dat moment was er geen enkele aanwijzing dat er iets bijzonders aan de hand was. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend. Een verband met terrorisme lijkt de autoriteiten hoogst onwaarschijnlijk.

Snelheid van zesmaal het geluid

De Columbia was op 63 kilometer hoogte toen het contact werd verbroken. Op het moment dat de shuttle in stukken brak, vloog hij met een snelheid van zes maal die van het geluid op een hoogte van zes kilometer. Een woordvoerder van de NASA zei dat een noodlanding geen optie was bij een dergelijke snelheid.

Luide knal

Inwoners van de staat Texas meldden een luide knal en een zwaar gerommel te hebben gehoord. Een van hen vertelde aan de nieuwszender CNN dat zijn huis op dat moment op zijn grondvesten stond te schudden. De NASA heeft gewaarschuwd dat er in het noorden en oosten van Texas brokstukken kunnen neerkomen. De inwoners van die gebieden werden gewaarschuwd de NASA in te lichten over brokstukken die mogelijk verband houden met het ongeluk, maar er niet in de buurt te komen omdat er giftige brandstof aan boord is.

Meedere stukken

Dat de Columbia in meerdere stukken is gebroken, was volgens deskundigen te zien aan het aantal condensstrepen in de atmosfeer. Als de vrees van de NASA wordt bewaarheid, is dit de tweede ramp met een ruimteveer. In januari 1986 verongelukte het ruimteveer Challenger met zeven astronauten aan boord. Het toestel ontplofte toen vlak na de lancering.

Bron: www.nu.nl

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:42

Ik had het net ook al gehoord .
Dat is ech erg zeg,
Ik hoorde al wel dat er in de staat Texas brokstukken naar beneden zouden komen.
Cassidy : iemand overleeft inderdaad zo een val niet,
Dus als ze al overlevende vinden, heeft diegen heel veel geluk gehad.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:03

het is geen aanslag, iedereen weet dat het geen aanslag is want de shuttle ging VEEL te snel en was VEEL te hoog om een aanslag te kunnen voeren

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:07

en nog iets, de oppervlakte waar de rommel allemaal neerkomt is ongeveer 120 - 150 mijl amerikaanse mijn.

de kilometer is ietjes meer dan de mijl, dus je zit naar een oppervlakte van tenminste 200 KM te kijken

en iets bijzonders: dit is de weer radar van de NWS, en hij vangt hitte op, de blauwe streep is dus waar de shuttel was, de radar heeft NL de hitte van de shuttel opgepikt:

http://www.srh.noaa.gov/radar/latest/DS ... kpoe.shtml

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 20:55

Zo zie al die brokstukken .
Die arme mensen,
Misschine l u llig, maar laten we hopen dat het snel is gegaan, want ik wil niet weten hoeveel pijn die mensen anders hebben geleden .

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:14

Haffielover schreef:
Zo zie al die brokstukken .
Die arme mensen,
Misschine l u llig, maar laten we hopen dat het snel is gegaan, want ik wil niet weten hoeveel pijn die mensen anders hebben geleden .


Nou ik denk niet dat die mensen geleden hebben hoor! Als zo'n ding ontploft ben je in een keer klaboem weg. Alhoewel ze voor de klaboem waarschijnlijk wel hebben zitten zweten Scheve mond

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:30

Cowgirl schreef:
gatver, ik zag gelijk weer al die beelden uit 1986 voor me.


Ik hoorde het vanavond op het radionieuws en zag ook meteen weer de beelden van de Challenger voor me, bijna op de dag af 17 jaar geleden (op 28 januari was dat).

Net het hele verhaal gevolgd bij NOVA. Wel heel indrukwekkend. En vooral heel cru dat het vlak voor de landing gebeurde.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:04

En wat ik zo erg vind: ik heb de eerste start van de Columbia (en dat was de eerste start van een shuttle) vol spanning live op de TV gevolgd.
Laat de eerste (en de oudste) Shuttle nu zijn verongelukt.

De Challenger was de tweede Shuttle...

Toevallig heb ik vorige week nog aan dat ongeluk gedacht....had ik een voorgevoel?

NASA mag zijn materieel eens goed gaan nakijken. En ik hoop dat dit ongeluk niet komt omdat ze fout en verkeerd hebben bezuinigd....

Je suis Charlie.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:32

Verschrikkelijk... ik weet niet wat het was, maar ik voelde me heel naar toen ik naar die beelden keek... Het is toch anders dan een vliegtuig dat neerstort of een of ander militair toestel.. deze mensen doen onderzoek waarbij de hele mensheid gebaat is, en dan zoiets. Verschrikkelijk voor de families en bekenden om te horen dat zoiets is gebeurd en dat ze nu de resten en ledematen van de crew bij elkaar aan het zoeken zijn... Huilen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Anne_26, Blue_flower, dasalijn, fjord_brucht, Fleur_Laura, Jaydee_WP, Kimberley_, Paloedie, rocky_1995, Schuur_, TheNovelist, Yavanna en 28 bezoekers