Voorbereidingen eerste buitenrit(ten)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Voorbereidingen eerste buitenrit(ten)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 19:49

Ik rijd nu een maand of tien op mijn paard (en dat is tevens mijn rijervaring...), een flinke, frisse, jonge ruin van 5 jaar. Ik wil komend voorjaar/zomer graag buitenritten gaan maken, want daar ligt mijn hart!
Ik ben tot op heden gewend om in de binnenbak te rijden en afgelopen zomer heb ik met mooi weer in de buitenbak gereden. Buiten is hij erg kijkerig, fris en soms zelfs best schrikkerig.
Welke voorbereidingen moet ik treffen om leuke (voor hem en mij) buitenritten te kunnen maken? Hoe bouw je zoiets op? Hoelang kunnen deze ritten zijn? Ga ik samen of alleen? Eerst aan de hand of direct erop? Kies ik voor het bos, duinen of strand? Etc.
Qua trailervervoer is er niets aan de hand, want hij gaat super mak de trailer in en uit.
Graag (veel) tips van jullie kant hierover.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:42

Met mijn eerste paard, die geen buitenritervaring had, ben ik na het gewone rijden steeds een stukje lang het pad bij de manege gegaan.
Daarna hebben we de stap gezet om in het bos te gaan rijden. Ik zat er dus op en mijn vader op de fiets ernaast met ons aan het halstertouw. Lurano schrok af en toe wel ergens van. Daar moet je gewoon geen aandacht aan besteden. Vooral niet belonen als ze dat doen. Gewoon doen alsof er niks gebeurd is.
Je kunt voor het vertrouwen ook achter iemand met een ervaren paard aangaan. Dat scheelt ook een stuk. Dan zien ze hoe het andere paard overal op reageert en zien ze dus dat er niks is om van te schrikken.
Succes Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:55

* Ellen * schreef:
Met mijn eerste paard, die geen buitenritervaring had, ben ik na het gewone rijden steeds een stukje lang het pad bij de manege gegaan.

Idd, ik ben ook begonnen met de oprijlaan op en af. En als je een buitenritje gaat maken zou ik met een onverstoorbaar paard mee gaan. Bij mij heeft het ook geholpen om Rocco lang een weg met een brede berm te laten grazen met een halstertje gewoon, ik weet niet of dat ook bij jouw paardje te doen is. Rocco is namelijk echt een vreetzak, daar is het ook een haflinger voor. Veel succes en ook veel plezier in de toekomst *LOL*

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 01:19

Ik zou samen gaan rijden met een ruiter en paard die meer ervaren zijn.
Dit kan jou en je paard ook een stuk rust geven. Verder....geniet vooral van de mooie omgeving !!! Knipoog

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 02:02

Eerst wandelen, ik weet niet of ja dat al doet, maar dan kan hij aan verkeer wennen en weet je een beetje hoe hij reageert. Ook kleine stukjes (bv oprijlaan) rijden.
Dan een ervaren buitenrijder en superverkeersmak paard met dikke billen voor je neus zetten, en een goede cap op. Kies niet een lange route met niet te veel verkeer, en als dat goed gaat langzaam op bouwen. Iig veel plezier.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:59

Wij gingen idd ook eerst aan de hand wandelen, het verkeer verkennen en alles wat daarom heen hangt. (want ook eendjes in het water kunnen doodeng zijn en schaapjes in een weiland Clown ) Daarna ben ik een paar keer met een ander paard een rondje naar buiten geweest, dat was tevens ook het weilandmaatje van Nappie dus een vertrouwensband was er al. De volgende stap was om met dat andere paard mett de trailer op een buitenritje te gaan, niet te ver bij de stal vandaan, gewoon 15 minuten rijden, uitladen, buitenrit en weer terug met de trailer. Toen dat eenmaal goed ging ben ik met Prima naast me op de fiets voor het eerst alleen naar het bos geweest, maar dit was toch weer heel anders dan met dat andere paard. Alles was weer nieuw maar toch ook wel erg intressant.

Wat je vooral moet doen is je eigen temporijden en niet die van een ander, dat kan namelijk heel vervelend zijn voor je paard. Ook wild gaan crossen is volgens mij gewoon niet goed met een paard wat net voor de eerste keren naar buiten gaat (dat is eenmaal gebeurt toen Nappie net een paar keer in het bos was geweest en ik mee ging met een buitenritje waar alle meiden die meegingen wilde scheuren,wat ik niet vantevoren wist, was geen leuke rit kan ik je vertellen en de keren daarop was ie echt aan het drammen op dezelfde paden Frusty )

Nappie wilde in het begin niet hard in galop, dat heeft ie echt moeten leren. Ga zoveel mogelijk eerst alleen naar buiten als ie eenmaal een beetje gewend is (dus nadat je de eerste paar keren wel met iemand anders naar buiten bent geweest en hij de boel al een beetje kent), dan kun je elkaar wat beter leren kennen. Deze methode heeft echt geholpen met Nappie en mij, we kunnen tegenwoordig heerlijk in ons eentje naar buiten maar ook met andere paarden of met een groep

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:42

Ik ben het mijn paard nu ook aan het leren. Het gaat al supergoed en ik heb er veel mogelijkheden voor. (das wel belangrijk) Waar mijn paardje 'woont' is het super afgelegen. Er komt mss maar 1 auto per dag langs en er is een bos aan. Er is een draverspiste rond de staleigenaar zijn domein en er is alleen een buitenbak. Er is ook een wei die vlak naast de autostrade loopt en de draverspiste loopt er ook een stukje langs. Daar is ze al redelijk aan gewend. Omdat mijn paard erg schrikkerig is (wat normaal is voor een 3.5 jarige) ging ik eerst vééél met haar wandelen. Eerst veel rijden in de paddock en dan wandelen op de piste. De piste lijkt wat op een heel breed bospad. Als ik dat enkele keren gedaan had ben ik gaan rijden op de piste. Géén galop want ze stuift er dan echt wel vandoor Haha!) Aan een deel van de piste ligt een weide waar ong 10 paarden staan. Nu ben ik haar volop aan het leren om daar 'gewoon' voorbij te gaan want telkens als we passeren trippelt ze en zwaait ze met haar staart en zo. Echt een fiere madam Haha!. Daarna ben ik met haar op het straatje gaan wandelen. Niet zo ver. Ong 100 meter voor de eerste keer. En iedere keer deden we er 50 meter bij. We moeten ook telkens onder een spoorwegbrugje dus aan treinen is ze ook al gewend. Omdat ze veel kalmer is als ik naast haar loop gaat alles heel goed. Gewoon rustig aan doen en langzaam opbouwen. Je zal zien hoe vlug ze leren.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 12:20

Ook handig is het om je paard in een weiland te zetten met een weg ernaast. Dan went hij alvast aan auto's vrachtwagens enzovoort van een afstandje zonder dat er iets gebeurt.