luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 15:54

Ik ben op zoek naar een pony voor mijn dochter.
Morgen gaan wij kijken.
De pony heeft alleen een kleine stalondeugd, en dat is luchtzuigen.
De fokker zei dat ze het alleen doet als ze haar eten krijgt.
Wie weet of dit een probleem is.
Ik heb wel eens gehoord dat ze er koliek van krijgen.

Groetjes nathalie

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.


Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:02

Het is heel erg iritand.
En jah ze kunnen lucht koliek krijgen.
Als ik jou was zou ik m niet nemen hoe goed hij/zij ook is.
Je kan er ook niet vanaf komen en zo band voor tegen luchtzuigen is erg pijnlijk voor het dier zelf.
Ik zou toch een ander lieve pony zoeken Knipoog
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:16

Als die pony gewoon grotendeels van de dag buiten kan staan is het geen probleem.
ik weet niet of die zijn tanden op iets klemt als hij zuigt, als dat het geval is dan kan je hem buiten voeren dan kan die niet luchtzuigen omdat die dan zijn tanden niet kan klemmen.
En op stal moet je hem gewoon een beetje bezig houden door speeltjes in de boks te hangen of te zetten om te voorkomen dat het erger wordt.
Als die het niet zoveel doet is de kans al veel kleiner dat die koliek krijgt.
Maar het blijft een risiko!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:26

Hoe oud is je dochter?
Stel dat ze in de stal is bij de pony en ze weet dat ie kan luchtzuigen.
En het gebeurd en ze weet niet hoe of wat.
Dan raakt die pony ook in paniek en dan heb je de popen aan het dansen.
Toch?
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:29

Je kan toch samen met je dochter naar de pony toe.
En als je verteld wat er aan de hand is dan begrijpt ze dat heus wel.
En dan is er niets aan de hand.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:35

Er staan op dit moment ontzettend veel topics hier over luchtzuigen. Ik zou even de zoekfunctie gebruiken voor er hier weer een hele discussie over wel of niet een luchtzuiger aanschaffen ontstaat. Ikzelf heb er overigens ook een en nooit problemen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:40

Dat probeer ik ook te zeggen dat er niets aan de hand hoeft te zijn.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:25

JolandaVrind schreef:
Het is heel erg iritand.
En jah ze kunnen lucht koliek krijgen.
Als ik jou was zou ik m niet nemen hoe goed hij/zij ook is.
Je kan er ook niet vanaf komen en zo band voor tegen luchtzuigen is erg pijnlijk voor het dier zelf.
Ik zou toch een ander lieve pony zoeken Knipoog


Volgens mij heb jij nog nooit een luchtzuiger gehad............

Het is zo irritant als je het zelf maakt, NEE die van mij heeft nog nooit koliek gehad en da's een hele erge luchtzuiger GEWEEST............ Jawel je leest het goed, geweest, sinds dat ik zijn band AF heb gedaan zuigt ie veel minder lucht en is ie volgens mij en vele anderen het meest tevreden paard op stal. Oja, ik kocht hem en toen wist ik dat het een luchtzuiger was, het heeft me geen stro breed in de weg gelegd om hem niet te kopen.

Conclusie: niet gelijk weer roepen dat ze er koliek van krijgen......

Maar goed, wil hier niet weer een discussie gaan voeren, ik erger me alleen aan ongenuanceerde uitspraken van sommige bokkers Lips are sealed

Ga lekker met je dochter kijken en laat je niet opnaaien door allerlei crisisverhalen......... Knipoog

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:00

en wat ik al helemaal niet snap is dat er, ondanks dat er de laatste weken heel wat discussies hier op bokt zijn gevoerd en in zo'n beetjes alle paardentijdschriften die er zijn artikelen hebben gestaan waarin duidelijk naar voren is gekomen dat luchtzuigen géén kwaad kan (op meerdere universiteiten over de hele wereld wetenschappelijk bewezen notabene !) en dat er zelfs in bepaalde gevallen iets aan de doen is (rennies), er toch nog steeds mensen zijn die hun ogen in hun kontzak hebben zitten, hun kop in het zand blijven steken en gewoon stug vast blijven houden aan al die ouderwetste, inmiddels al lang en breed achterhaalde fabeltjes over luchtzuigen en dat nog vol overtuigen aan anderen doorgeven ook.
Boos!

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:23

hoi nathalie, ik heb een luchtzuiger als verzorgpaard gehad. Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Een band helpt meestal wel (het doet het paard trouwens geen pijn!), maar het paardje wat ik deed ging op een gegeven moment zelfs met band zuigen. Dit heeft geleid tot gaskoliek met dodelijke afloop.
Dit klinkt nu wel heel dramatisch maar het risico is nu eenmaal wel meer aanwezig met een luchtzuiger. Ook verzekeringtechnisch is dit lastig geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. En geloof die fokker niet, alleen als ie eten krijgt jaja...
Het safest ben je om geen luchtzuiger te kopen!


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:35

Peet schreef:
Ook verzekeringtechnisch is dit lastig geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. En geloof die fokker niet, alleen als ie eten krijgt jaja...
Het safest ben je om geen luchtzuiger te kopen!


Niet waar, niet bij de AMEV. Mijn paard was gewoon verzekerd en ik had die kerel eerlijk verteld dat het een luchtzuiger is! (was ja, want de verzekering werd mij te duur, ben nu alleen nog ziektekosten verzekerd, dus ook tegen koliek wat mijn luchtzuiger overigens nog nooit heeft gehad!!!!!!!!!!)

De ongenuanceerde uitspraken die ik hier zie maken me echt Lips are sealed

Bij ons op stal staat een verschrikkelijke luchtzuiger hij zoog de hele dag door met een band om. De eigenaresse kwam op een gegeven moment naar mij toe en vroeg aan mij waarom ik Nappie zijn band niet meer om heb, want hij is toch een luchtzuiger???? Ik dus verteld dat Nappie er helemaal gefrustreerd van werd dat hij niet mocht luchtzuigen (en ik ook) en dat ik had besloten om zijn band af te doen waarna hij een stuk minder is gaan zuigen en hij een stuk vrolijker is geworden Na een paar weken kwam ik de verzorgster van Impuls (zo heet dat paard) tegen en die zei dat het zo goed ging met impuls! Ze hadden de band afgedaan en hij was een stuk rustiger en bovenal vriendelijker en makkelijker te rijden en het luchtzuiger doet ie nu al veel minder......

Nappie zuigt alleen nog maar als ik er ben en ik geef hem geen aandacht, als ik dus een eindje van zijn stal af ga staan praten met iemand anders en tijdens en na het eten af van zijn krachtvoer neemt ie af en toe een hapje lucht. Nogmaals, hij moet al zeker 4 jaar luchtzuigen en hij heeft nog nooit koliek gehad van het luchtzuigen (wel 1 x gaskoliek van verkeerd voer Frusty )

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 12:18

Het risico voor koliek schijnt wel iets groter te zijn, maar valt mee. Het is wel een irritante gewoonte, waar ik me eerlijk gezegd behoorlijk aan erger. Ook is niet iedere pensionhouder zo blij met een luchtzuiger. Het schijnt niet zo te zijn dat andere paarden het snel overnemen.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt dat het iets met een maagzweer te maken kan hebben. Het nadeel is, dat als dat klopt, dat er meer aan de hand is met dat paardje.Het voordeel is dat er misschien nog wat aan gedaan kan worden.

De prijs van een paard/pony die luchtzuigt is normaal wel een stukje lager, dus dat kan ook een reden zijn voor aanschaf.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 13:58

mijn paard is ook gaan luchtzuigen,

luchtzuigen kan verschillende oorzaken hebben, maar vooral wanneer ze zich vervelen of te weinig hooi ofzo hebben waar ze op kunnen knabbelen, dan gaan ze luchtzuigen(of kribbebijten)om extra speeksel aan te maken omdat ze anders wat last van hun maag hebben(in die gevallen kunnen rennies dus helpen!) en er zijn paarden die het van stress/opwinding gaan doen.

de stal waar ik werk zijn er 2 die het doen als ze bv eten krijgen of wanneer ze hun buitendeken omkrijgen, dan weten ze al dat ze naar buiten mogen, en gaan ze dus vanuit opwinding staan luchtzuigen, 1tje pakt de voerbak vast en 1tje doet het op zn eigen tong!

mijn eigen paard is het gaan doen toen hij 2 weken verplicht boxrust had ivm blessure, uit frustratie&pijn is ie gaan kribbebijten, dat is overgegaan in luchtzuigen, alleen op de voerbak.
maar dan wordt er endorfine aangemaakt dat is verslavend en geeft een soort kick, daarom blijven ze dan luchtzuigen of gaan het nog erger doen, ook al kunnen ze weer heel de dag in de wei en hebben ze genoeg hooi en afleiding enzo.

wat ik heel erg aan mijn paard merkte, is dat ie regelmatig lichte koliekaanvallen had, en dat hij soms minder trek had in zn eten, ik heb hem nu een band omgedaan, maar alleen als hij in de wei gaat.
op stal zuigt hij op zn voerbak, die heb ik met cribox ingesmeerd en nu doet ie dat niet meer, in de wei doet hij het op t hek, en om nou al die meters hek in de smeren...dus een band omgedaan in de wei, en hij is weer vrolijker eet beter en heeft geen koliekaanvallen meer gehad.

de paarden bij mijn werk op stal hebben geen last van koliekaanvallen ook al zijn het wel luchtzuigers, het ligt er ook maar net aan of het paard wel/niet gevoelig is voor koliek.

ik zou gewoon bij die pony gaan kijken en als het klikt tussen de pony en jouw dochter zou ik me door zo;n stalgebrek niet laten weerhouden om haar te kopen hoor! je kan ook een paar keer op verschillende tijden bij de pony op stal gaan kijken, dan weet je meteen of ze het echt alleen doet tijdens het voeren(ga dan van een afstandje kijken zodat de pony jullie niet ziet, want vaak als er iemand op stal komt is dat afleiding en zullen ze niet meer gaan luchtzuigen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 79 bezoekers