handen hoog of handen laag??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

handen hoog of handen laag??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 14:07

Hallo iedereen,

Ik heb een klein poosje gelest bij iemand die zelf les heeft van Antoine de Both. Van haar moesten mijn handen dan ook hoog gedragen worden.


Maar...nu staat ody op een trainingsstal (vanwege mijn zwangerschap) en wordt nu gereden door een meisje dat bij Marjan Dorresteyn (?) lest. Als ik er zelf op zit moeten mijn handen ineens veeeeeel lager. Zelf merk ik dat ik beter kan voelen wat er gebeurt als mijn handen lager zijn.

Hoe zit het nu, moeten de handen nu laag of juist hoger?????? Als je handen laag zijn heb je toch ook nog steeds een correcte verbinding met het bit?

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:17

Hoge handen is een hoog hoofd, lage handen is een laag hoofd. Dus bij het losrijden (vwnw) hou je je handen laag. Eens je paard los en ontspannen in de rug is en je wilt meer verzameld gaan werken, kan je je handen hoger houden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:35

De lijn van je onderarm moet doorlopen in de lijn van de hand naar de mond. Dus je handen moeten zo hoog zijn als het nodig is om een rechte lijn met de teugels naar de mond te vormen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:55

En aan fabienne kan ik nits toeveogen... Misschien nog wele ven erbij zeggen dat je met lage handen eerder de neiging hebt om je handen vast te zetten...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:50

Fabienne heeft echt het enige juiste antwoord!!!!
Dat is waar jou handen moeten zijn.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:53

Bij antoine houd je je handen hoog om te voorkomen dat een paard eerder in de voorhand kiepert. Handen laag werk je dit eerder in de hand, maar het hangt een beetje van het systeem af. Bioj AdB houd je alleen in het begin (leer)stadium je handen zo heel hoog.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:51

Ik ben het niet eens met de stelling dat hoge handen een hoog hoofd (oprichting???) opleverd, bovendien is het een rotgezicht!!

Afbeelding

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:33

Ik heb het nog niet over oprichting. MAar dit gaat om de "leerfase" Later kunnen ze weer zakken. Aan de teugels op dit plaatje kan ons mam de was aan ophangen!!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:38

kenomaxbe schreef:
Hoge handen is een hoog hoofd, lage handen is een laag hoofd. Dus bij het losrijden (vwnw) hou je je handen laag. Eens je paard los en ontspannen in de rug is en je wilt meer verzameld gaan werken, kan je je handen hoger houden.



Ik bedoelde ook meer bovenstaande opmerking van kenomaxbe, daar suggereerd ze volgens mij wel dat het oprichting opleverd>

Inderdaad zijn dit waslijnen, maar was ook meer om te illustreren hoe lelijk die hoge handen zijn (in mijn ogen)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:52

fabienne schreef:
De lijn van je onderarm moet doorlopen in de lijn van de hand naar de mond. Dus je handen moeten zo hoog zijn als het nodig is om een rechte lijn met de teugels naar de mond te vormen.


Maw, als de paardenmond hoger zit (en de hoofd dus hoger geplaatst is) zal de ruiterhand hoger zitten en omgekeerd, loopt het paard meer ontspannen, zal de paardemond en het hoofd lager zitten en zijn de handen dus ook . De lage hoofd- en handhouding is voor ontspanning, de hoge hoofd- en handhouding is voor inspanning.
Inderdaad, de rechte verbinding mond, teugel, hand en onderarm moet er zeker zijn, maar zit niet altijd op dezelfde hoogte.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:59

Ben ik niet met je eens, op volgend plaatje, zie je een paard met oprichting en lage handen, waarbij de onderarmen en teugels 1 lijn vormen.
Afbeelding

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:00

Wat de eerste foto betreft, indien de teugels aangesloten waren, zou dat al een heel ander (beter) zicht zijn, en inderdaad, de handen zitten hoger eens het paard zich gaat dragen, meer verzameld gaat lopen, wat samengaat met meer oprichting. Als je de recht lijn van de mond naar de elleboog wilt behouden, kan je in dit stadium niet anders dan je handen naar voren en hoog te houden (een stukje boven de manenkam).
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 31-01-03 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:05

ik ben het niet eens op bovenstaande foto is de lijn mond elleboog recht!!Hoe bedoel je : indien de teugels aangesloten waren??

Volgens mij staat de houding van de handen los van de mate van africhting, naar mijn mening is de juiste plaats (incidenteel en bewust training anders daargelaten) centimeters boven de manekam

Er zijn ook zat mensen met een niet opgericht/verzameld paard die hun handen hoog houden:
Afbeelding

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:11

Ik vind dat de ruiter op de foto van SamSam de handen goed heeft. Ik heb een hekel aan ruiters die met hun handen op hun knien rijden, dat vind ik zoooo lelijk.
Als ik zelf ook de handen lager doe, dan zet ik mijn handen 'vast'. Als je je handen hoger doet dan kun je met je handen beter meegaan met de bewegingen van het paard.
Van mijn instructrice hebben we eerst ook met onze handen (voor ons gevoel) op ooghoogte moeten houden, omdat wij toen met onze handen op knie hoogte reden.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:13

Tja smaken verschillen dus, want ik vind dit echt te hoog, zo kun je i.m.o geen fijn contact houden, en ik vind het niet mooi.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:18

Als je je paard voorwaarts neerwaarts rijd, in ontspanning, worden de teugels lang, gaat de neus naar voren en naar beneden en dan zitten de handen ook vrij laag. Eens je aan wat meer verzameld werk denkt, ga je je paard verkorten, ook je teugels worden korter, de handen gaan meer naar voren en komen onvermijdelijk ook meer omhoog. Hoe meer het paard verzameld loopt, hoe korter ook de hals wordt (meer oprichting), hoe korter ook de teugels worden. De handen gaan meer naar voren . Wat de dame op de foto betreft : de handen zitten inderdaad te hoog in verhouding met de hoofdhouding. De handen staan voor oprichting, het paard loopt eerder in een ontspannen houding. De tweede foto van de dressuurruiter ziet er misschien wel beter uit dan de eerste, maar het is rijtechnisch niet in orde. Om correct te zijn moet de ruiter zijn teugels korter nemen meer naar voren brengen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:20

Dit vind ik mooi
Afbeelding

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:27

De derde foto vind ik ook niet geslaagd. Ik heb de indruk dat het paard op de hand van de ruiter hangt. En annetje, lage handen zijn niet noodzakelijk "vaste" handen. Je moet natuurlijk niet met je handen op je knieën rijden, dat is totaal fout. Je handen moet steeds voor je zadel blijven, maar bij het losrijden moeten je handen de neus voorwaarts neerwaarts sturen, dus neus naar de grond, handen zakken mee, en omgekeerd eens het paard in oprichting loopt gaan de handen mee naar omhoog met de mond van het paard. Amaai, moeilijk hoor, per mail

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 00:02

kenomaxbe schreef:
De derde foto vind ik ook niet geslaagd. Ik heb de indruk dat het paard op de hand van de ruiter hangt. En annetje, lage handen zijn niet noodzakelijk "vaste" handen. Je moet natuurlijk niet met je handen op je knieën rijden, dat is totaal fout. Je handen moet steeds voor je zadel blijven, maar bij het losrijden moeten je handen de neus voorwaarts neerwaarts sturen, dus neus naar de grond, handen zakken mee, en omgekeerd eens het paard in oprichting loopt gaan de handen mee naar omhoog met de mond van het paard. Amaai, moeilijk hoor, per mail


Als hij zou hangen heeft dan m.i. niets te maken met de plaats van de handen van de ruiter

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:27

Je handen moeten laag. Al zijn je handen laag loopt hij ook makkelijker aan de teugel en het staat ook veel mooier~!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:33

Sweetieponys, ik weet niet hoe laag je bedoelt met handen laag, maar het is niet de bedoeling dat je met je handen de pony aan de teugel trekt (het bijzet effect), is wel erg effectief, maar absoluut niet de bedoeling...

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:13

Zelf heb ik met loswerken mij handen redelijk laag, als ze dan mooi rond en ontspannen loopt probeer ik ze wat hoger te houden. En op die manier loopt ze wel lekker!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:01

Met het losrijden houd ik mijn handen ook zeer laag, zo ongeveer op mijn knieen. Is idd niet altijd een mooi gezicht. Maar ze loopt er wel heerlijk ontspannen op.

Daarna als ik ga oprichten mijn handen eerst wat overdreven hoog, zodat Magic snapt wat de bedoeling is. Trouwens ik leer dan, handen richting oren brengen. (met natuurlijk zeer veel been). En als ze netje bovenin loopt weer proberen handen wat lager. En als Magic dan weer wat zakt handen weer iets omhoog.
Die handen hoog zijn dus eigenlijk tijdelijk het zelfde als handen laag.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 00:59

Bij nader inzien vind ik die ene foto toch niet helemaal geweldig, maar die foto uit het profiel van Antoinette (ik weet niet of ik hem hier neer mag zetten?), met het bijschrift: Dit is mijn zus met haar , daar vind ik dat de ruiter de handen op de juiste plaats heeft.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 10:46

idd dat vind ik ook een hele mooie houding.
Dat vind ik zelf ook de enigste juist houding