[AR] Paard van 12 nog inspannen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

[AR] Paard van 12 nog inspannen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 16:36

Al jaren lijkt het me heel leuk om te mennen, maar ik had er de paarden niet voor. Nu zie ik er eigenlijk wel wat in om met Sando te gaan mennen.
Hij wordt dit jaar al 13 en hij is niet voor 100 %verkeersmak.
Traktoren zijn er volgens hem om paarden express gek te maken Knipoog en
vrachtwagens zijn ook erg gemeen....voor je het weet bijten ze.
Tong uitsteken
Verder is hij echt een storm in een glaasje water en kun je hem eigenlijk met je pinken bij je houden. Hij is dus niet echt gevaarlijk op zo`n moment. Het lijkt me dus echt super om hem in te spannen, maar ik weet dus niet of dat een goed plan is. Hij zou wel een prachtige combi zijn met een kar !!! de meesten van jullie hebben flinke ervaring en kunnen mij hier hopelijk antwoord op geven. Alvast bedankt! !
Laatst bijgewerkt door Sando op 31-01-03 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:07


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:40

Ja hoor kan prima, wij gaan Lisa van het voorjaar voor de kar zetten (10 jaar).
Gewoon eerst rustig het tuig er op leggen en er achter lopen of longeren.
Gaat dit goed kun je de strengen verlengen met een eind touw en kun je er iemand aan laten hangen zodat hij druk op de borst gaat voelen (het verlengen is voor het geval hiju naat achteren slaat).
Gaat dit goed kun je hem bijv. een autoband laten slepen en als dat ook goed gaat kun je hem inspannen.
Er is vast wel iemand in je buurt die je er bij kan helpen.
Belangrijk: neem er de tijd en geduld voor en zorg dat Ho ten alletijden Ho is Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 19:02

Alvast bedankt voor de reacties.
ik ga waarschijnlijk met Branca mee naar de introductie avond en dan
kan ik het ook aan die man vragen en het karakter voorleggen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:04

Zijn leeftijd moet helemaal geen probleem zijn hoor! Ik wens je veel plezier met beleren. Zet wel nog even [AR] voor je onderwerp, bij Uit het zadel moet je aangeven waar het om gaat - anders moet Pinky_girl het doen...

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:12

Het probleem met een ouder paard beleren is:
een ouder paard is zich bewust van zijn kracht, probeer hem dus nooit te overbluffen of te beledigen.
Je moet er altijd van overtuigd zijn dat je veilig de volgende stap in het beleren kan nemen. Doe vooral heel rustig aan, kleine stapjes.
Probeer het zo leuk mogelijk voor je paard te houden; beter drie keer kort dan een keer lang oefenen. Vooral uitgebreid belonen.
Ok, dat geldt eigenlijk voor elk paard.
Zet hem in het tweespan naast een betrouwbare spanmaat.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 00:49

O jee, ook nog oefenen in een tweespan... Hoe kom ik toch aan die mensen en het materiaal ? Het lijkt me wel heel leuk hoor, en ik zal zeker rustig aan doen. Sando is zoals ik al zei een storm in een glaasje water.
Kan hyper zijn, maar dat stelt zo weinig voor eigenlijk. Het is geen wegloper, maar wel een IEKS !!!! wat zit daar nou ??????
Ik ben benieuwd. Had net wat gekeken op i-net voor een karretje......pff ik heb wel een dure smaak zie ik wel weer. Leuk recreatie wagentje: € 3000,- dure hobby !

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 02:35

De leeftijd op zich is het probleem absoluut niet. Rekening houden met de leeftijd is weer iets anders. Zoals Albert min of meer al zegt ... er is een verschil tussen het beleren van een ouder paard vergeleken met een jong dier. Hier moet gewoon rekening mee gehouden worden. Het paard is gewoon verder in zijn ontwikkeling, maar dit heeft zowel voordelen als nadelen.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk het karakter van het paard zelf, en daar rekening mee houden tijden het beleren voor de kar. Persoonlijk ben ik van mening dat het ook best in enkelspan kan.

Bertus.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:15

die van ons is begonnen in enkelspan en dat ging super. Hij heegt geen 2span gelopen. Hoeft ook nog niet Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 15:47

Nou het zal mij benieuwen. Ik heb er eerlijk gezegd wel zin in.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:57

Kan makkelijk! 13 jaar is nog niet zo heel oud, hoor! De shet van de Camping (is inmiddles al een paar jaar geleden overleden) liep op haar 39ste nog voor de kar. Maar dat is natuurlijk wel een shetlander. Maar een pony van bijna 13 jaar kan nog makkelijk aangespannen rijden!

Nog sterker:
Hij kan beter voor de kar lopen dan dat je erop rijd. Aangespannen rijden is veel lichter voor een paard/pony. Ga zelf maar eens voor je karretje lopen. Dat is echt niet zwaar. Het karretje rolt achter hem aan. Een kar op Luchtbandjes in wat dat betreft (oudere pony) het meest geschikt! (voor z'n rug en/of minder 'flexibele' botten.)