Vraagje over de YASMIN-anticonceptiepil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Vraagje over de YASMIN-anticonceptiepil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 07:42

Ik ben vorig jaar ooit 2 maanden aan de Yasmin-pil geweest. Dat beviel onwijs goed (je wordt er niet dik van en hebt minder maandelijkse pukkels). Maar toen ineens kwamen er allemaal enge berichten dat de Yasmin het leven van 2 meisjes had gekost (trombose) en dat het een nieuwe pil was die nog niet goed genoeg onderzocht was. Dus ik ben acuut gestopt. Maar nu is het 1 jaar later en ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat met de Yasmin. Is het inderdaad een pil met 'meer' gezondheidsrisico's of is dat achterhaald?

Slikt iemand de Yasmin?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:30

Ik gebruik zelf niet de yasmin pil maar ik denk dat de verhalen wat overtrokken zijn geweest.

Ik heb er in ieder geval niets van gehoord en als er echt gevaar was dan nemen ze wel contact met je op hoor.
Ik heb al jaren geleden na de eerste berichten over een hoger risico op trombose door de pil, contact opgenomen met de huisarts.
Want het is telkens marvelon die negatief in het nieuws is geweest samen met nog wat anderen.
Nou volgens de huisarts valt het allemaal nog wel mee.

Ten eerste moet je al aanleg hebben om trombose te krijgen. Heb je die aanleg dan krijg je hoe dan ook toch wel een keer trombose alleen wordt het meestal niet ontdekt tot je bijv. een auto-ongeluk hebt gehad of zo.

En ja als je aanleg hebt om trombose te krijgen kun je beter de pil niet slikken maar dan ook geen enkele pil en niet alleen degene die negatief in het nieuws zijn geweest.
Aangezien trombose niet bij mij in de familie voorkomt en ik de pil al jaren slik is het risico nihil.

Ook wel grappig: het risico op trombose bij een zwangerschap is vele malen groter dan bij het slikken van de pil.d

conclusie: je moet uiteraard goed met je arts overleggen of je een verhoogd risico loopt op trombose, maar als dit allemaal goed is kun je met een gerust hart de pil slikken hoor.
Je moet niet voor niets af en toe op controle komen.
(schaam schaam: in negen jaar ben ik precies 1 keer geweest maar goed)

En als je toch bezorgd bent om die yasminpil dan neem je toch gewoon een andere?
die kunnen net zo goed bevallen hoor, twee maanden is eigenlijk nog te kort om te weten hoe je lichaam op die pil reageert het duurt vaak wat langer voor je helemaal gewend bent aan de pil.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:59

Elke pil heeft geeft na langdurig gebruik verhoogd risico op baarmoederkanker (vooral als je ouder dan 30 bent en bovendien ook nog eens rookt) en een verhoogd risico op trombose als je daar al gevoeliger dan normaal voor bent en/of het in de familie zit.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:40

Ik gebruik de yasmin pil en heb ook wel zulke geruchten gehoord, maar die zou echt niet voorgeschreven worden als de kans op trombose echt zo groot was. Ik gebruik hem al vrij lang en heb nergens last van iig Verward

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:47

Voor zover ik weet zijn is er zeker 1 meisje met een longembolie opgenomen door deze pil. Moet je bij www.viva.nl in het forum eens zoeken op yasmin staat wat info in.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:33

De kans op trombose is bij iedere pil een aantal malen groter dan in de 'normale' situatie, maar de kans blijft nog steeds erg klein hoor *LOL* De kans dat je normaal trombose krijgt is namelijk niet zo groot...
Het wordt pas een beetje vervelend als je naast de pil rookt, dan begint het wel een redelijk risico te worden. Maar nog steeds niet onoverkomelijk hoor...
Je kunt het even met je huisarts overleggen, die kan je wsl beter helpen dan wij Haha!

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 00:43

Ik gebruik ook de Yasmin pin, ik vind het een goede pil en als ik jou was zou ik ook gewoon weer lekker de yasmin gaan slikken, je hoort overal wel verhalen van doktoren die praten over daar krijg je kanker van en van dat krijg je trombose, elke pil zitten risico's aan vast, maar de risico die je loopt is heel klein.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 14:06

J, ik vond het ook echt een fijne pil. Hij is wel duur trouwens...je moet altijd bijbetalen bij de apotheek!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:30

Franca schreef:
J, ik vond het ook echt een fijne pil. Hij is wel duur trouwens...je moet altijd bijbetalen bij de apotheek!


ja idd! 10 euro per doosje ofzo Frusty