Ijzerwinkel in mond van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Ijzerwinkel in mond van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 11:12

Naar aanleiding van een stuk wat ik in Bit las, over de vrouw van Ludger Beerbaum, Meredith, en de foto die daarbij zat, wou ik even mijn ongenoegen uitspreken over hetgene wat het paard allemaal in en om zijn mond had hangen! Ik heb het eens goed bekeken, wat daar nou allemaal zit, en ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Het is een combinatie van Hackamore en trens, maar hoe het nou precies zit snap ik niet hoor!
Is dit nou allemaal zo nodig? Als je op zo`n niveau rijdt, moet een trens toch voldoende zijn, lijkt me? Eventueel met martingaal met springen, ok, maar dit??? En ik zie het wel vaker op dat niveau, ruiters met complete ijzerwinkels in de mond van die paardjes, bah!
Iemand ook ervaring daarmee, of een goede uitleg waarom precies?

Groetjes!
ps, hoe zet je hier zo`n ding voor dat het een discussie wordt, poll ofzoiets, wat houdt dat precies in? Sigaar zit hier nog niet zo lang...!


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:17

Ik kan zo'n ijzerwinkel ook niet geweldig vinden, maar ik ga er maar vanuit dat ze er meer verstand van hebben dan ik (en dat is niet zo moeilijk Haha! ).

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:19

Sommige paardne worden echt te sterk in het parcours.
Zij had een combi van hackamore ne trens in de mond. Een soort pelhamriempjes geloof ik en dan 1 teugel (als ik mij het nog meen te herinneren).
Ik vind het niet te ver gaan. die topruiters weten echt wel wat ze doen hoor. De paarden worden vaak wel oud, dus ze gaan er zuinig mee om. Zie het probleem niet zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:25

Het beest had wel een stellage aan het hoofd hangen, maar in zijn lag alleen een simpel trensje.
Denk dat dat wel aan Meredith is besteedt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:45


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:59

Ik weet welk 'ijzerwerk' je bedoelt. Het is 1 geheel, maar een combinatie van een hackamore en trens. Het ziet er inderdaad heel ingewikkeld en overdonderend uit, maar qua werking valt het allemaal nog wel mee.
Het is lang niet zo scherp als een stang met lange scharen. En; zelfs de dikste bustrens kan een martelwerktuig zijn in de verkeerde handen. Ik weet zeker dat mevr. Meridith wel weet wat ze doet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:01

Volgens mij is dat voor als de hackamore kapot gaat, dan hebben ze iig nog de trens om op te rijden ofzoiets... MAar zeker weten doe ik het niet...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:12

Hackamore kapot? Dat zal niet zo snel gebeuren hoor, in de meeste hackamores zit een stalen ketting. Dan zal eerder het hoofdstel kapot gaan, of in ernstiger gevallen de neus van het paard.
Het is net zo als stang en trens; daar wordt ook gereden op 2 verschillende dingen tegelijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:25

Om te beginnen gaat het hier om zeer ver gevorderde ruiters.
Ten 2e gaat het hier om ver gevorderde paarden.
Paarden die hoog in het voer staan en vanzichzelf al heet zijn.

Als er bij ons op een hindernis van 1 meter een keer een afstand niet uitkomt omdat het paard een keer net wat te laat reageerd is er niets aan de hand.
Het paard red zich wel.
Op dat soort hoogtes hoef je dan niet meer te proberen hoor.
Dan verongeluk je beide.

Dus totaal niet te vergelijken met ons ruiters en onze paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:03

Koortje schreef:
Is dit nou allemaal zo nodig? Als je op zo`n niveau rijdt, moet een trens toch voldoende zijn, lijkt me?

Als je op dat niveau rijdt draait alles op de perfectie en precisie. Hoe scherper het bit, des te kundiger moet de ruiter zijn om hier zijn voordeel mee te kunnen doen. Dat is deze ruiter wel toevertrouwd.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 15:12

mwa, zo te zien is iedereen het wel ongeveer met die dame (!) eens, en dat kan natuurlijk. Nouja, ik zal er dan niet al te veel verstand van hebben misschien, maar ik ken wel ruiters die nationaal en heel af en toe ook internationaal starten in het samengesteld, en die gaan gewoon met een trensje de cross op. Over verongelukken gesproken, de cross is toch een stuk gevaarlijker als losse balken!
Na ja, ieder zn eigen keuzes natuurlijk (qua bit heb ik het over)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:47

carola schreef:
Hackamore kapot? Dat zal niet zo snel gebeuren hoor...

Flashback naar Barcelona '92, Ludger Beerbaum met Classic Touch in de landenwedstrijd.... *pats* materiaalpech en einde parcours.

PS wat er precies stuk ging, weet ik niet meer. Ik moest er even aan denken Haha!.

On topic: als je goed kijkt naar optomingen, dan kom je inderdaad van allerlei ingewikkeld ijzerspul tegen. Bij sommige paarden is het toch wel nodig en kan denk ik alleen in deskundige handen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:56

Ik weet wel dat ik in datzelfde interview las dat ze heel veel om haar paarden geeft, dus ze zal het dier wel niet onfair willen behandelen.

De hond is de betere mens

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:00

O, enne by the way.... Is Meredith niet de vrouw van Ludgers broertje? (Markus)
Laatst bijgewerkt door Caritas op 30-01-03 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:26

Het is een combi van hackemore en bit, het bit maakt het geheel vriendelijker want alleen een hackemore kan behoorlijk pittig zijn. Maar Meredith kan ook wel met wat scherps rijden want met zo'n goede ruiterhand kan dat wel.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:42

Precies, runningkawa!

Als we het toch over bitten hebben, dit vond ik laatst op het internet http://www.mikmarbit.com/product_line.htm , ongelooflijk wat sommige mensen in de mond van hun paard hangen. Pelham, hackabit, thiedemann ok ( in de handen van een goede ruiter), maar dit slaat wel alles. Gelukkig is het hier nog niet zo erg als in Amerika.

Trouwens het hackabit (combo bit en hackamore) is een uitvinding van Paul Schockemoehle, ookwel een Deisterbit genoemd.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 20:10

mdmoiselle schreef:
Precies, runningkawa!

Als we het toch over bitten hebben, dit vond ik laatst op het internet http://www.mikmarbit.com/product_line.htm , ongelooflijk wat sommige mensen in de mond van hun paard hangen. Pelham, hackabit, thiedemann ok ( in de handen van een goede ruiter), maar dit slaat wel alles. Gelukkig is het hier nog niet zo erg als in Amerika.

Trouwens het hackabit (combo bit en hackamore) is een uitvinding van Paul Schockemoehle, ookwel een Deisterbit genoemd.


Jeeeeeeeeetje, wat een martel werktuigen! Vooral het plaatje van Voor en Na, dat is zo ontiegelijk fout en nep! Dat mensen daar in trappen en zoiets kopen, ongelooflijk! Boos!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:13

Ik denk dat deze Meredith heel goed weet waar ze mee bezig is. Ik vind dat ijzerwerk bij een paard van zo'n ruiter, minder erg dan een trensje bij een ruk en pluk ruiter. Ik zelf zou niet snel met zoiets gaan rijden, omdat ik daar niet ervaren genoeg voor ben. Maarja, dit is mijn mening maar;)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:57

Ik schrik soms (eh erg vaak) van wat er allemaal in de monden van paarden voor ijzers hangen.... Maarja sportgericht he.... Ieder zn eigen mening, maar ikzelf zou dan toch een andere sport kiezen! En ik weet dat sommigen er goed mee om kunnen gaan, maar lang niet iedereen en je ziet het veels te vaak!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:34

Als ik mensen hier tegen hoor gillen vraag ik me af hoe hun eigen paarden lopen, ik kan me niet voorstellen dat de paarden van een topruiter zich niet topfit voelen en niet goed gereden zullen zijn waardoor het zielig zou zijn. Als ik dan op een gemiddeld kringconcours kom dan schrik je echt hoe sommige paarden lopen, dan zal dat dier wat toevallig op dat hoge nivo wat meer nodig heeft zich toch veel beter voelen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:40

Steef schreef:
Als ik dan op een gemiddeld kringconcours kom dan schrik je echt hoe sommige paarden lopen


Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook. Dan denken ze dat ze alles wel kunnen en gebruiken ze de grofste dingen terwijl ze er niet mee om kunnen gaan!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:52

snowdon"]
[quote="Steef schreef:
Als ik dan op een gemiddeld kringconcours kom dan schrik je echt hoe sommige paarden lopen


Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook. Dan denken ze dat ze alles wel kunnen en gebruiken ze de grofste dingen terwijl ze er niet mee om kunnen gaan!
[/quote]
Die zijn er ook natuurlijk,
maar ik bedoelde de paarden die zo lekker vastgereden zijn.


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:56

ow ok Lachen maar dat komt dus ook weer door diezelfde ruiters/amazones!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:55

Afbeelding

Dat bedoelen jullie neem ik aan?!
Ik rijd zelf ook met een hack, maar niet met een trensje erbij Lips are sealed

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:46

even ter aanvulling: Bij Ludger is de hackemore geknapt op de olympische spelen. Ludger is de zwager van Meredith.

Over het algemeen moet je als paard toch wel een beetje getikt zijn om een parcours van 1.60 te springen. Kan me dan zulke optomingen ook wel voorstellen. Niet dat ik er een voorstander van ben hoor maar je moet wel eens wat om niet te verongelukken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers