Zadel wipt achter omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Zadel wipt achter omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 16:59

Mijn zadel wipt achter omhoog. Ik dacht dat het een gevolg was van het feit dat het zadel te krap op de schouders wordt. Klopt dat?

Ik denk dat ik op zoek kan gaan naar een ander zadel. Scheve mond En ik ben helemaal verliefd op mijn zadel, wat het nog erger maakt Tong uitsteken Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:00

ik heb dat met mijn eerste zadel ook gehad doordat mijn paard meer bespiering van voren kreeg. Ik moest toen idd een nieuw zadel aanschaffen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:04

Ja, hij is nog spieren aan het kweken en wordt steeds breder, dus ik wist dat het er aan kwam...maar vind het toch jammer. Het is een mooi, lekker zadel Haha! Ik vond het al een gedoe om een zadel aan te schaffen...laat staan verkopen én aanschaffen Bloos

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:11

En een pad die voor iets dikker is?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:13

Gaat dat dan niet nog meer klemmen? Kan ook zijn dat ik 't niet goed snap hoor, ik ben per slot van rekening blont! Haha!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:15

Romkabouter schreef:
En een pad die voor iets dikker is?

Doe jij in te krappe schoenen ook nog eens een paar extra dikke sokken aan Verward
Jammer van je mooie zadel Xono, kijk een naar een Ortho-Flex, dan ben je voorlopig van dat probleem af Haha!

Probeer eens wat zadels op stal uit en meet je oude zadel en een ander goedpassend zadel eens op bij de schouderbreedte. Heb je meteen een aardige richtlijn waar je naar moet zoeken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:29

Ik las het idd ff verkeerd ja, skjuuz me Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:34

OK! Ben ik toch niet zo dom als ik dacht! Knipoog

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 18:00

Sugarmiss schreef:
Jammer van je mooie zadel Xono, kijk een naar een Ortho-Flex, dan ben je voorlopig van dat probleem af Haha!


Ga jij die sponsoren dan? *LOL* Het wordt denk ik gewoon weer een 'normaal' reinertje. Die vind ik het fijnst. Ortho-flexen zullen niet minder fijn zijn, maar passen niet binnen mijn budget Scheve mond
Ik ga woensdag eerst nog even de mening vragen van An & Henk, maar ben er zelf nagenoeg zeker van dat ik mijn zadel wel kan verkopen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:57

Ik heb dan niet veel verstand van western zadels, maar bij ons op stal zie ik het toch vrij veel, zadels die kiepen.
Maar dat betekend natuurlijk niet meteen dat het goed is he?!

Ik vroeg het me al af, een dressuurzadel mag absoluut niet kiepen, het lijkt mij ook niet lekker zitten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 21:06

Ook westernzadels horen niet te kiepen voor zover ik weet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:19

Antoinette schreef:
Ik heb dan niet veel verstand van western zadels, maar bij ons op stal zie ik het toch vrij veel, zadels die kiepen.
Maar dat betekend natuurlijk niet meteen dat het goed is he?!


Ik heb altijd gehoord dat een zadel tijdens het longeren best wel iets mag 'klapperen' aan de achterkant, maar dat het tijdens het rijden totaal niet het geval mag zijn. Natuurlijk beweegt het zadel altijd wel een beetje als je lichtrijdt, of wat dan ook, maar de achterkant mag niet echt (ver) loskomen van het paard...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 21:24

Dat gebeurt bij mij dus wel. Ook bij het aansingelen heb ik echt het idee dat ik de boom omlaag moet singelen als je snapt wat ik bedoel. Als ik het zadel er zo opleg, ligt het niet mooi.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:38

Een zadel hoort niet te klapperen óók niet met alleen longeren.
Ik zie ook heel veel zadels die niet lekker liggen en niet alleen van zondag-recreanten, maar ook op wedstrijden.

XONO; hoe ligt je zadel zonder pad; zakt het over de schouders, of klemt het daar juist - kun je het van achteren 'optillen' Verward
Heb je misschien de mogelijk om je aansingelpunt wat naar achteren te verleggen (double D)of kun je een 3-puntsgording toepassen d.m.v. 2 tiestraps.

Je paard is nog lang niet uitgegroeid, dus ook je volgende zadel hoeft nog niet je laatste te zijn. Wat denk je dat je met al die zadels aan inruilwaarde verliest. Een OF is een goede investering, juist voor de langere termijn.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:20

Hee Xono

Ik ken het probleem, ik ben ook aan mijn inmiddels derde zadel toe, maar dit is echt het laatste, mijn eventuele volgende paard koop ik alleen als ie het zadel past, Haha! !!!
Maar ff terug op je probleem, als je zadel zonder pad op de blote rug goed ligt, nergens drukt en als je bij wijze van spreken zonder singel kan opstijgen, is ie goed. Naar voren klappen is niet omdat ie dan te krap op de schouder ligt, eerder dat ie te ruim is. Dit probleem kun je best ondervangen met een build up... Ligt het zadel echt krap op de schouder en heeft Bud last op de circel (had Dreamer ook) dan zul je aan een ander zadel moeten.....Yep. Maar een beetje opwippen is niet erg, da's nog altijd beter dan dat het in de rug ligt.... Ik heb inmiddels mijn nieuwe Crates binnen, en ik moet zeggen, dit is er een voor het leven. Zo mooi heb ik nog nooit gezien..... Kwijl Kwijl Het lag op westernexperience bij de Oregon Trail tack store als showmodel, een donkerbruin Crates, prachtig getooled, butterfly model met heel aparte concho's... Hier zit een skull op...wow en zucht. Foto's volgen....Sterkte ermee! ga maar vast sparen... Huilen Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 00:23

Zonder pad klemt het op de schouders geloof ik. Ik zal morgen eens kijken. Maar met pad ligt het zadel als ik hem er gewoon opleg, en nog niet aansingel, achter een ruime 5 cm hoger dan dat het hoort.
Aansingelpunt naar achteren is geen optie.

Ik weet ook wel dat ook mijn volgende zadel geen blijvertje zal zijn, maar voordat ik het geld bij elkaar heb voor een OF kan ik mijn paard wel opvegen denk ik. Dit zadel begint nu aardig slecht te liggen, en ik kan er niet al te lang mee doorrijden denk ik. En geld voor een OF op dit moment zit er helaas niet in

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:06

Mijn westernzadel wiebelt ook een klein beetje van de achterkant als ik haar longeer. Maar met rijden heb ik nergens last van!
Het was het eerste zadel wat ik probeerde.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:07

Wat zijn de maten van jouw zadel Xono, als je hem wil verkopen Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:26

XoNo schreef:
Zonder pad klemt het op de schouders geloof ik.

Ook een westernzadel hoort gewoon achter de schouders te liggen en niet erop. Maar misschien bedoelde je het wel op die manier Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 01:46

Cornelie, ik denk da ik het anders bedoel. Ik weet zo gauw niet hoe ik het moet uitleggen Knipoog

Summertje, daar stel je een goede vraag *LOL* De seat is 16", en volgens mij full quarter bars. Het is een redelijk groot zadel opzich. Ik ga morgen eerst eens advies vragen van iemand die het IRL kan bekijken, en als ik denk wat ze gaan zeggen, dan is hij te koop. Ik zal dan nog eens wat foto's maken (detailfoto's), en de boel eens opmeten. Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:02

Het klapperen of omhoog komen van een westernzadel is een teken dat e.e.a. niet juist past of niet juist geplaatst is.

Als een zadel goed ligt zal dit op alle plaatsen even goed aansluiten.
- Overigens hoeft de druk niet overal even groot te zijn; bijvoorbeeld omdat de ruiter niet in het zwaartepunt van het paard (en eigenlijk ook het zwaartepunt van het zadel) zit.

De riggingpunten zitten bij (western)zadels vrij ver naar voren (tenminste bij de moderne westernzadels).

Zit het rigging punt echter verder naar voren dan het punt waar het zadel nog goed aansluit op het paard, zal er een kiepend effect ontstaan. Het zadel wordt in feite over zijn “hoogste punt getrokken”.
- Vergelijk het maar met een grote tafel waar de poten te veel in het midden staan. Zet je op de rand van de tafel een zware kan, zal het geheel omkiepen.

Ook bij longeren klapperen veel westernzadels, echter kan de oorzaak hier ook liggen in het niet stevig genoeg aansingelen van het zadel (ik zeg niet dood knijpen). Door de beweging van het paard (vooral galop), komt dan het zadel in zijn geheel los van het paard, hetgeen achter beter kan dan voor, want voor wordt het zadel al snel tegengehouden door de singel en dan krijg je dus een klapperend effect.

Als een zadel normaal aangesingeld is, mag een westernzadel dus niet klapperen. Als dat wel gebeurd betekent dit dat de (slechte) pasvorm het toestaat dat het zadel voor het riggingpunt naar beneden kan en dus daarachter omhoog.

Denk niet dat de oplossing ligt in het verplaatsen van het riggingpunt (bij veel westernzadels kan dat), want je neemt de symptomen weg en niet de oorzaak.

MVG Louis

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 23:08

Nou, ik weet in ieder geval wel dat ik het zadel op de goede plaats neerleg, ik ben niet helemaal van gisteren Haha!
Ik ga nog eens aan iemand anders vragen wat die ervan vindt, en van daaruit ga ik verder kijken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 10:16

Jac schreef:
Hee Xono

Maar een beetje opwippen is niet erg, da's nog altijd beter dan dat het in de rug ligt


Ik heb gisteren beginnende 'schuurplekken' ontdekt op de rug van mijn paard, daar waar net het zadel (en pad) ophoudt. Houdt dit dus automatisch in dat het zadel 'in de rug ligt'? En dus niet past?

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:57

Dolores schreef:
Ik heb gisteren beginnende 'schuurplekken' ontdekt op de rug van mijn paard, daar waar net het zadel (en pad) ophoudt. Houdt dit dus automatisch in dat het zadel 'in de rug ligt'? En dus niet past?

Niet per se. Het kan zijn dat het randje van de pad de huid van je paard irriteert. Een neopreen pad kan misschien een oplossing bieden.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:06

Het ziet er net uit als beginnende schuurplekken die paarden wel eens hebben met winterdekens. Ik kan wel makkelijk mijn hand tussen paard en zadel steken tijdens het rijden....vindt het allemaal nogal vreemd. Als mijn paard irritaties van mijn (wollen) pad krijgt, moet ze het toch overal krijgen? Dus ook bij schoft en schouders?

Een paard heeft nergens om gevraagd.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 54 bezoekers