Thiedemanbit en Pelham

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Thiedemanbit en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 15:48

Het rijden met Jordy gaat de laatste tijd gelukkig een stuk beter, hij rent niet meer constant de hele bak door en ook linksom is hij nu goed te rijden, wat eerst een ramp was (omdraaien en aan de kletter). Maar hij blijft wel vaak trekken, zodat het moeilijk is hem wat meer ruimte te geven, ik moet constant werken om hem bij me te houden. Vooral in de les komt hij erg in verzet, waardoor ik de neiging heb mijn handen vast te zetten...
Ik rijd hem nu op een ongebroken trens, waar hij op zich al veel fijner op loopt dan op een gebroken of dubbelgebroken.
Nu kwam mijn instructeur met het idee eens een thiedemanbit of pelham te bruiken, zijn mening is dat als hij weer in verzet komt en probeert onder me vandaan te lopen, ik hem daarmee beter kan begrenzen, en dat ik ook minder snel in hoef te komen met mijn hand. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, mijn instructeur kon het zo mooi uitleggen, maar ik ben daar niet zo goed in...

Nu ben ik er helemaal geen voorstander van om met allerlei bitten en andere hulpmiddelen te gaan klooien, en mijn instructeur ook niet, maar ik heb wel het idee dat dit bij Jordy de moeite van het proberen waard is.

Van is jullie mening hierover, en heeft iemand er ervaring mee in een soortgelijke situatie?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:08

Je bent nu op een gewoon bit ook al zoveel vooruit gegaan.
Dat is erg goed.
Ik denk met veel geduld en goed oefenen dat je steeds beter vooruit zal gaan.
Dus verder komt met dit bit.
Probeer veel te oefenen op je zithulpen en je zult merken dat je steeds minder de teugels nodig hebt.

Dus ik denk met veel geduld dat je er zo ook wel komt.

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:18

Tja als je nu de hele tijd bezig bent met "trekken" (zo begrijp ik het ?) je paard bij je te houden , dat is ook niet goed natuurlijk.
Dat is niet iets waar hij aan moet wennen , constant zware druk in zijn mond.
En voor jezelf is dat ook niet fijn natuurlijk , al dat gewicht in je handen.

Rena is voorheen blijkbaar ook met veel druk van voren gereden om haar onder controle te houden , en die reageerde dus nauwelijks nog op een fijn zacht kneepje , dat komt dan niet meer door als ze constant die druk gewend zijn.....

Zou je nu met een wat steviger inwerkend bit gaan rijden , dat je wel los kunt laten zodat je paard jullie je ontspanning kunnen vinden , en je alleen nog maar af en toe druk hoeft te geven , dan is dat wel een vooruitgang natuurlijk en kun je gaan werken aan die ontspanning.
Als hij dan gewend is gewoonweg ontspannen te lopen zonder die druk de hele tijd , dan kun je er weer een eenvoudiger bitje inhangen.

Of je gaat zoals Kawa zegt gewoon door waar je mee bezig bent , dan kom je er ook wel als je goed bezig blijft.

Is maar net wat je zelf het fijnste vindt , maar als ik het goed begrijp en je moet constant inhouden van voren , en met een ander bit kun je wel ontspannen en er beter aan gaan werken , dan is het het proberen natuurlijk waard.....

Het doel is om die ontspanning te vinden en het reageren op hele lichte hulpjes.
Misschien krijg je dat wel eerder en makkelijker/beter voor elkaar met een ander bit , om er even "doorheen" te komen zeg maar.

Je zou eens een paar lesjes kunnen proberen , en als het goed voelt , je je paard er lichter en ontspannener mee kunt rijden heb je al heel wat gewoonen.

Het gevaar is natuurlijk wel dat als je het niet goed aanpakt , je paard na een tijdje ook met zo'n bit te sterk wordt , dat is natuurlijk niet de bedoeling !

Probeer gewoon eens of het een goed hulpmiddel is om die ontspanning en lichtheid aan te leren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:56

FF ter aanvulling van mij bericht.
Als je paard gaat rennen en het bit vastpakt mag je nooit terug trekken.
Je kunt dan nog beter de teugels losgooien.
Klinkt erg eng de 1e keer. Maar dat is het zeker niet.
Je paard is hierdoor zijn truukje kwijt.
Op het moment dat je merkt dat hij wat verbaasd is hou je hem weer wat in, wil hij weer het bit vast, geef jij hem weer wat vrij enz enz.

Is het dat het paard alleen te hard gaat, maar niet het bit vastpakt.
Kun je hem rustiger laten lopen door op een volte te zetten.
Hoe harder hij gaat hoe kleiner de volte.
is hij braaf, maak je de volte weer wat groter.
ook dit kun je blijven herhalen.

nogmaals heb geduld, maar dat geld voor erg veel ruiters

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 20:34

Hij pakt idd het bit niet vast, maar gaat gewoon rennen. Op de volte zetten doe ik ook, en dat werkt zeker wel. Maar daarna begint het weer opnieuw...
Hij is trouwens niet altijd zo, als hij eenmaal los is en ontspannen loopt hij geweldig, ik ben trouwens al heel blij dát hij nu eindelijk ontspant.

Zoals pmarena omschrijft bedoel ik het idd, alleen kan zij het beter uitleggen. Ik denk dat ik met een ander bit de hulpen wat subtieler kan geven, nu moet ik af en toe mijn vingers gewoon zowat lospeuteren van de teugels zo verkrampt zijn ze, en dat is voor mij en voor hem niet fijn...

Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen, en als hij aan een ander bit ook zo gaat lopen trekken, gaat het er gelijk weer uit, anders zijn we straks nog verder van huis.

Ik vind ook je een bit zo zacht kan maken als je wilt, ligt er aan hoe je er mee om gaat, maar je moet wel weten er mee om te gaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:36

Jordy heft gewoon uitgevonden hoe hij van jou kan winnen. Dat dominantieprobleem moet je eerst uit de wereld zien te krijgen. Bitten helpen daar niet bij. Stel dat je nu overstapt naar een Pelham en het gaat gewoon door... waar eindig je dan?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:44

Ik weet niet of je een ander bit moet proberen. Toen ik er zondag op reed, had ik weinig last van dat hij bleef trekken. Dus ik denk dat dit toch nog een vorm van jou uit proberen is.
Nu is het natuurlijk wel lastig voor jou als hij blijft trekken omdat je dan misschien weer last krijgt van je arm.
Maar wat Abby al zegt, als hij hier ook doorheen loopt, waar eindig je dan.
Wel fijn dat het nu beter gaat, ik denk dat je idd met geduld en consequent rijden (wat jij wel doet) ook met dit bit een heel eind zal komen.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 22:58

abby schreef:
Jordy heft gewoon uitgevonden hoe hij van jou kan winnen. Dat dominantieprobleem moet je eerst uit de wereld zien te krijgen. Bitten helpen daar niet bij. Stel dat je nu overstapt naar een Pelham en het gaat gewoon door... waar eindig je dan?


Er staat hierboven ook dat als hij op dat bit nog hetzelfde reageert het er gelijk weer uit gaat. Want anders raken we alleen maar verder van huis.

Richtje, zondag was hij inderdaad heel rustig, maar meneer schijnt dondersgoed te weten wanneer we les hebben }> en ook 'gewoon' wil hij nogal eens, vooral in het begin heel erg trekken.
En het is idd ook vanwege mijn arm, dat zal altijd mijn zwakke plek blijven, en zeker nu voorlopig zal ik er flink last van hebben als hij er aan trekt. Ik moet dan op een gegeven moment echt los moeten laten, Jordy schiet er dan vandoor en heeft zijn zin, of mijn hand en onderarm gaan verkrampen waardoor ik niet meer los kan laten en ontspannen. Terwijl als ik gewoon volhoud en na een tijdje ontspan als hij ook ontspant er niets meer aan de hand is zoals je weet.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 09:28

Citaat:
abby schreef:
Jordy heft gewoon uitgevonden hoe hij van jou kan winnen. Dat dominantieprobleem moet je eerst uit de wereld zien te krijgen. Bitten helpen daar niet bij. Stel dat je nu overstapt naar een Pelham en het gaat gewoon door... waar eindig je dan?


Er staat hierboven ook dat als hij op dat bit nog hetzelfde reageert het er gelijk weer uit gaat. Want anders raken we alleen maar verder van huis.


Neem een ding van mij aan: als hij wil loopt hij ook door een Pelham heen! En dus ben jij dan nog niets opgeschoten; hij wel: hij weet namelijk dat hij ook door zo'n bit heen kan komen.

Als ik de rest van het stukje lees, dan denk ik dat je probleem ook zit bij het loslaten, en werkt de oplossing van Runninkawa naast het krijgen van meer respect van Jordy voor jou, het beste.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:41

runningkawa schreef:
FF ter aanvulling van mij bericht.
Als je paard gaat rennen en het bit vastpakt mag je nooit terug trekken.
Je kunt dan nog beter de teugels losgooien.
Klinkt erg eng de 1e keer. Maar dat is het zeker niet.
Je paard is hierdoor zijn truukje kwijt.
Op het moment dat je merkt dat hij wat verbaasd is hou je hem weer wat in, wil hij weer het bit vast, geef jij hem weer wat vrij enz enz.

Is het dat het paard alleen te hard gaat, maar niet het bit vastpakt.
Kun je hem rustiger laten lopen door op een volte te zetten.
Hoe harder hij gaat hoe kleiner de volte.
is hij braaf, maak je de volte weer wat groter.
ook dit kun je blijven herhalen.

nogmaals heb geduld, maar dat geld voor erg veel ruiters

Je hebt HELEMAAL gelijk!!
Paarden raken in paniek van het aan de teugels zitten juist, daarom gaat het bij het zadelmak maken ook vaak mis, door te veel inwerking van de teugels!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:26

Ik rijd zelf ook met een pelham en vind het een heel fijn bit, maar wat Jordy doet zal hij ook op een pelham doen. Als jij je handen vastzet gaat een paard terugtrekken, met wat voor bit dan ook. Alleen met een pelham zal het hem ietsje meer moeite kosten om van jou te winnen. Als hij gaat rennen moet je idd juist loslaten, wat kawa zegt is heel erg waar en dat weet ik ook uit ervaring. Het lijkt misschien eng maar het werkt wel.

Probeer ook veel terug te rijden op je zit. Oefen dit door veel schijnovergangen te rijden. Maak een halve ophouding met je hand EN je zit, houd je been eraan zodat hij zijn achterhand er goed onder zet, en geef meteen daarna na. Als hij in die afremmende beweging zit rijd je hem op je zit weer naar voren (ahw of je hem met je kruis naar voren probeert te duwen) en geef je zo nodig een beetje been bij in het begin om hem te laten snappen wat je bedoelt. Na een beetje oefening zul je zien dat je je teugels eigenlijk veel minder nodig hebt dan je zelf denkt.

Als hij beter op je zit reageert en hij gaat aan de ren ga je op een volte en drijf je hem, ook al rent hij nog zo hard, goed onder je. Handen laag en vooral diep zitten, niet naar voren en niet trekken aan de teugels. Vang hem op je zit op en geef na, dan zou je de controle terug moeten krijgen en dan kun je hem weer op je zit terug rijden naar een langzamer tempo. Sux6!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:07

Ik sluit me aan bij de meeste bovenstaande antwoorden... Ik ben al helemaal geen voorstander van ingewikkelde of strengere bitten, rij het liefst zo lang mogelijk met een simpele watertrens, zonder slof of dingen eraan. Het is een africhtingsprobleem zover ik zo kan zien, en hij moet duidelijk leren luisteren naar jou. Verder zie bovenstaande antwoorden.
Laat Jordy maar weten dat jij de baas bent, maar dan niet met geweld natuurlijk!
Succes ermee

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:09

ander moet je een keer zodra je hebt losgelaten en hij gaat rennen zou je hem eens vooruit moeten schoppen want hij moet naar jou luister wil ie niet langzamer dan maar sneller!


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 14:35

Ik ben zelf ook helemaal niet zo van 'oh hij gaat te hard ik hang er een scherp bit in of ik knoop er een slof om....'
Ik wil dan ook per sé niet met slof rijden, omdat ik hem dan in een bepaalde houding dwing en hij dus niet weg kan. Buiten gebruik ik trouwens wel een slof, maar dat is voor mijn eigen veiligheid en die van medeweggebruikers, en die slof hangt er dan ook losjes bij.

Op mijn zit rijden gaat goed, zodra hij ontspannen is. Maar zolang hij blijft proberen onder me vandaan te rennen reageert hij er absoluut niet op, terwijl hij echt wel weet wat de bedoeling is hoor.

Thirza, dit werkt niet bij Jordy, ten eerste betwijfel ik of hij nog harder kán, en als hij eenmaal stopt en ik rijd verder gaat hij, hoe uitgeput hij ook is, er weer vandoor.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:38

Supertje schreef:
Thirza, dit werkt niet bij Jordy, ten eerste betwijfel ik of hij nog harder kán, en als hij eenmaal stopt en ik rijd verder gaat hij, hoe uitgeput hij ook is, er weer vandoor.


hij moet toch luisteren? tja als sya er vandoor gaat (gebeurt zelden) en ze wil niet stoppen dan moet ze lopen, en hoe! ze moet dan van mij harder ze moet gewoon luisteren!
ik heb het een aantal keer gedaan en nu vliegt ze echt nog maar héél weinig vandoor
en als hij de energie nog heeft om er nog een keer vandoor te gaan dan zal ie van mij (als sy het zou doen dan he) weer precies hetzelfde moeten doen!
het hoeft zozeer niet eens harder maar als ie terug wil in draf dan zou ie dat bij mij niet mogen.

dit zou ik doen als sy het bij mij zal flikken ik zeg niet dat je dit 'moet' doen (zal je dan ook zeker niet doen denk Pling ) maar ik denk dat het wel zal helpen...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:13

Kan je dat onderste truukje niet proberen wat ik schreef? Ik weet ook niet precies hoe ik het doe met de mijne, maar dat is het beste hoe ik het kan uitleggen. De mijne deed het dus buiten op smalle bergweggetjes met boompjes ed waar je lekker achter bleef hangen met je knie, of onder laaghangende takken door enz *auw* en waar ik dus geen ruimte had om überhaupt op een volte te gaan. Dus toen heb ik dat gedaan. Ik rijd hem dus terwijl hij aan de kletter is op mijn zit tegen mijn hand aan door mijn kruis echt sterk aan te trekken en been te geven, dan geef ik na en laat hij los. En dan heb je de controle weer terug.

Ik weet hoe moeilijk en frustrerend het kan zijn, soms kwam ik gewoon huilend van mijn paard af Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers