Wat is het verschil tussen een springzadel en een dressuurza

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-01 00:10

Hoi,

Ik heb tot nu toe gesprongen met mijn dressurzadel (lage hindernissen hoor) en daar nooit last van gehad. Nu kan ik het springzadel van een vriend van mij lenen en hij springt daarmee altijd op Bolivia dus het past.

Ik vraag me alleen af wat het verschil is met rijden. Ik zit nog niet zo stabiel tussen twee sprongen in en blijf nog vaak in mijn beugels staan. Ik ben een beetje bang dat ik in het springzadel (nog) meer naar voren ga zitten.

Wat is jullie ervaring?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 01:20

Ik denk dat dat voor iedere ruiter verschillend is, maar in mijn geval.. ik rijdt ook altijd met een dressuurzadel. Als ik eens een sprongetje maak met een dressuurzadel is mijn balans niet echt je van het.. wanneer ik een veelzijdigheids of springzadel gebruik tijdens het springen is dat stukken beter. Ik zit stabieler en heb ook veel meer steun. Je benen hebben ook een hele andere ligging. Mijn advies.. als je echt goed met springen bezig wilt, neem dan een veelzijdigheids of springzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 07:07

Ik spring ook met mijn dressuurzadel maar al sik het geld zou hebben kocht ik er een springzadeltje bij. Mijn paard springt nogal "apart" en met een springzadel kan ik veel makkelijker meegaan in de beweging en is mijn beenligging ook beter (heb wel eens een springzadel geleend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 08:28

op een springzadel kun je je beugels korter maken zodat je makkelijker in de beugels kan gaan staan boven de sprong. Je benen worden daarbij prima ondersteund omdt er andere knie en soms ook kuitwrongen aan zitten dan op een dressuurzadel.

Bij kleine sprongetjes kun je nog prima uit de voeten met een dressuurzadel maar als je meer de hoogte in gaat is een springzadel veel fijner. Ipv een springzadel kun je ook een veelzijdigheidszadel kopen richting springen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 08:33

bij een springzadel wordt de druk beter over de rug verdeeld als je springt, en je hebt meer steun en je kunt beter verlicht zitten. Achja ze hebben niet voor niks een dr. en spr. zadel, spr. zadel is voor het spr. en dr. zadel voor dr. maar met een dr. zadel zou je wel een laag sprongetje kunnen maken hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 09:38

WEl belangrijk dat je je beugels kort genoeg maakt, i
k zie nogal eens meisjes die altijd dr zadels gewend zijn geweest rondrijden met veels te lange beugels waardoor je nog geen steun krijgt maar met met van die flapperknieƫn rondrijdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 13:37

in een dressuurzadel moet een ruiter zo stil mogelijk blijven zitten en de zweetbladen zijn lang, zodat de benen lang kunnen worden gemaakt voor het geven van de beenhulpen en ook de zithulpen. de zit is vaak ook dieper zodat het makkelijker is voro de ruiter om in het zadel te bljiven. In het springzadel moet de ruiter zich verlichten voro de rug van het paard. Hij moet makkelijk uit het zadel kunnen komen, dus moeten de beugels kort gemaakt kunnen worden, en de zweetbladen dus ook korter en meer naar voren gelegd. De zit is ook vaak vlakker. Deze zadels zijn dus echt gemaakt om het paard niet te storen in de rug tijdens het springen. Ik vind springen met een dressuurzadel dus echt niks en zal dat zelf ook niet doen. Ik heb alleen nog geen springzadel voro mijn merrie maar die kani k gelukkig lenen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 18:20

Ik spring ook altijd met mijn dressuurzadel en ik vind het zeker niet anders springen dan met mijn veelzijdigheidszadel. Een springzadel is geloof ik meer gebouwd op de verlichte zit en de kussen van de zweetbladen zitten meer naar voren. Kijk even in een boek, dan kun je het goed zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:27

Het gevaar bij springen met een dressuurzadel is dat je achter de beweging van het paard blijft en niet goed op tijd met hem mee kan gaan. En dan hinder je hem dus in de rug.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:43

Als al in de verlichte zit gaat VOOR de sprong heb je nergens last van.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:31

Dan moet je oppassen dat je niet gaat duiken. Geloof me, ik heb al meerdere springlessen gehad. Niet dat ik zo'n geweldige springruiter ben, want er moet nog veel aan mij gesleuteld worden. MAar ik ben wel al zover dat ik DAT begrepen heb. Met een dressuurzadel springen werkt gewoon niet, en mijn springinstructeur wil ook geen dressuurzadels in de les hebben. Terecht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:40

Sluit me helemaal bij desiree aan, springen op een dressuurzadel is een killer voor je houding

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:43

sluit ik me bij aan + dat het slecht is voor de verdeling vd druk voor het paard zijn rug boven de spring.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:57

Het is niet goed voor de rug van het paard om met een drs zadel te springen.Ik heb het gevraagd bij Vroeg Op ruitersportzaak.Ik zou dus niet gaan springen met een drs zadel!

groetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 21:05

gatverdamme. springen met een dressuurzadel. Ik heb het een x gedaan en nooit meer. Het springt loeizwaar je hebt het gevoel of je er elk moment naast kunt liggen en als je pech hebt stoor je hem in zijn mond en rug.
Ik spring altijd met spring en veelzijdigheidzadel. Ik haat dressuurzadels. Ik heb er nog nooit eentje gevonden waar ik normaal en stevig in zit.
Steef

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 00:03

Bedankt allemaal ik haal morgenmiddag het springzadel op en morgenavond weer springles!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 08:59

Laat ons effe weten hoe je het vond, springen met een springzadel. Het zal je best schelen in balans boven de hindernis, je zit immers wat korter.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 21:41

Ik vond het veel fijner springen! Leek ook net of ik beter zat in galop (vind ik best moeilijk altijd), steviger en beter in het zadel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:44

Mooi zo! Weet je dat ook weer. Het zal ook wel niet voor niets zijn dat het ene zadel dat bedoeld is voor het ene doeleind ook totaal anders gebouwd is als het andere. Maar meestal is het zo dat mensen makkelijker balans houden met kortere beugels. en in een springzadel kan dat beter dan in een dressuurzadel. Daarom had jij waarschijnlijk een zekerder gevoel nu. jij blij, paard blij...