Paard afgekeurd buigproef, foto's wel goed.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Paard afgekeurd buigproef, foto's wel goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 12:09

Afgelopen dinsdag is mijn paard gekeurd. Ze is met de buigproef op beide voorbenen afgekeurd en op de foto's was niks te zien.
Nu word ze over een maand weer gekeurd omdat het volgens de veearts ook kan komen omdat ze net nieuwe ijzers had en ze is volop aan het werk gezet. Ze staat nl. bij een dressuurstal nu. Dus nu maar hopen dat ze over een maandje goedgekeurd word. Vind het wel heel apart en raar maar ja een buigproef is ook een momentopname. Ik kan nu niks anders dan afwachten en lekker op zoek naar een nieuw paardje gaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:06

Eh, op foto's zijn banden niet te zien. Dus daar zit waarschijnlijk iets niet helemaal goed. De botten zijn op foto's wel te zien en die zijn in orde.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:12

Een buigproef is idd een momentopname.
Sando is destijds afgekeurd op de buigproef rechtsvoor.
Maar hij heeft nog nooit iets gemankeerd aan dat been.
Hij is nu bijna 13, en was 3 toen hij klinisch gekeurd werd.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 13:25

We zien wel hoe het over een maandje is. Ze is toch m1 geworden dus het blijft giswerk en ik kan niks anders dan afwachten.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:01

Wildfire schreef:
We zien wel hoe het over een maandje is. Ze is toch m1 geworden dus het blijft giswerk en ik kan niks anders dan afwachten.


dat maakt niks uit een paard kan zijn pijn grens steeds verder verleggen!!!

vraag maar aan Merilyn hier op bokt.nl

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:20

Ik denk ook niet dat het te maken heeft met het niveau waarop het beestje loopt. Net wat Germie al zegt, het zegt niks over banden en pezen.
Zeker de laatste zijn een gevoelige groep.
Laat je dus niet zomaar wegsturen over 1 maand met een paard wat wel iets verbeterd is, maar nog steeds niet zuiver loopt.
Foto's heb je in dit geval dan weinig aan. Helaas! Buigproef zegt veel meer over de pezen en zo.

Bij de verkoop van mijn tinker was ze op de harde volte voor niet helemaal zuiver. De hoefsmid zou de dag erna komen omdat de ijzers er echt slecht aan toe waren. Doordat er ineens kopers waren hebben we haar toch laten keuren die dag. Nou toen werd ze dus niet goedgekeurd. Een week later met haar nieuwe schoenen was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Uiteraard hoop ik dat dat bij jou ook zo zal zijn, maar wees wel allert en let goed op.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:07

Buigproef? afkeuren? nou en.
Als je je paard afgekeurd wilt hebben, dan pakt de veearts 'm wat harder waardoor ie een paar stappen zal kreupelen. Wil je 'm per se goedgekeurd, dan pakt de veearts wat minder hard en is er niks te zien.

Ik heb dit eens gedemonstreerd zien worden door een goede vriend van de stalbaas, tevens veearts. Dit is onafhankelijk door diverse veeartsen bevestigd. Weet dus wat je laat doen, ga desnoods voor een goede second opinion. Hier is ook een veearts die vrijwel elk paard afkeurd, staat ze om bekend.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:59

Een pony die ik wilde kopen, was ook afgekeurd op de buigproef, later bleek dat hij te kort bekapt was Frusty

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 10:55

Nou het rare is dat die vent waarbij ze gekeurd is er om bekend staat meerdere paarden te hebben goedgekerud die niet goedgekeurd mochten worden. Wij hadden van de week een paardje op stal staan voor de handel en die was 3.5 maand geleden door die vent goedgekeurd. Komen er kijkers kijken en we zadelen hem op in zn box pakt hij ineens zijn voerbak en begint lucht te zuigen. Daarna hebben wij het paard er meerdere keren op betrapt. Andere mensen hebben hem nu gekocht en weer bij die vent laten keuren en weer niks aan het handje terwijl er volgens mij bij gezet moet worden dat het een luchtzuiger is. Dit is niet zo erg hoor maar toch. Ik hou het erop dat het een momentopname is en ik hoop dat haar momentopname de volgende keer beter uitpakt.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:27

Helemaal zuiver is het dus niet. Ik zou eigenlijk niet te makkelijk praten over een momentopname. Je zal vast wel heel erg gek zijn op je paardje, maar stel dat die keuring nu even geen momentopname was??
Dan heb jij straks een paard wat blijvend kreupel is.

Ik zou er wel 3x overna denken voordat ik tot koop overging!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:32

Dimple, Wildfire is de verkopende partij.

Verder zijn stalgebreken niet de verantwoording van de keuringsarts, er zou alleen melding gemaakt kunnen worden als bijvoorbeeld de tanden een slijtage hebben waardoor problemen kunnen ontstaan.
Stalondeugeden dienen door de verkoper gemled te worden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 11:51

Wildfire schreef:
Ik kan nu niks anders dan afwachten en lekker op zoek naar een nieuw paardje gaan.


Daarom dacht ik dat zij de kopende partij was! Gaaaap Ben blijkbaar nog niet helemaal wakker.........

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 12:06

Maakt niet uit hoor Dimple,

Ik dacht dat stalgebreken vermeld moesten worden op het keuringspapier. Maar het is idd de verkoper zn "plicht" om het erbij te melden.