enkele vraagjes over dekkken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

enkele vraagjes over dekkken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 14:51

Hey, mijn paard is nu 3.5. Ik zou haar graag binnen enkele jaren willen laten dekken maar daar heb ik nu toch wel enkele vraagjes over.

* Wat is de beste leeftijd om je paard voor het eerst te laten dekken?
* Wat is het makkelijkst? Natuurlijke bevruchting (hengst laten komen) of kunstmatige inseminatie?
* Hoeveel kost een dekking ongeveer?
* Mijn favo- rassen zijn appaloosa's en paints (ook quarter maar paint IS ook een quarter dus...). Met welk ras kan ik mijn engelse warmbloed het best combineren?

Ik hoop dat jullie kunnen antwoorden...
Greetzzzz! laura

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:58

Als je je merrie wilt laten dekken en je bent helemaal weg van Paints, is het natuurlijk een optie om je merrie te laten dekken door een Paint die 100% kleur doorgeeft. The Mills Ranch heeft een Paint- hengst die 100% kleur geeft. Je merrie laten dekken volgend jaar zou heel mooi zijn. Dan heb je een tijdje met haar kunnen werken, is ze jong en vruchtbaar en kan dan even een half jaar 'op rust' in verband met een dikke buik en later een jong veulen aan de voet. Ik heb de voorkeur aan KI, geen stress voor je merrie als je naar de hengst toe moet (en geen kans op SOA's,:-) geintje) Dekkingen kosten rond de 500 euro (soms stukken minder voor dekkingen van andere rassen/ raslozen door desbetreffende hengst, vraag er even naar...) voor de amerikaanse rassen. Houdt rekening met de bijkomende dierenarstkosten en de drachtigheidscontrole(s) per scan.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:49

als je een appaloosa tekening wil hebben is het verstandig om haar door een few-spot te laten dekken of Incrediblue too hij zelf is een blanket maar geeft zijn aftekeningen door kijk maar eens op www.abc-ranch.com
daar staat hij + alle info.
de prijzen liggen er helemaal aan welk paard je wilt hebben als het een hengst is die veel merries gedekt heeft en veel wedstrijden gewonnen heeft en zijn nakommelingen ook dan wordt de prijs al snel wat meer. als je meer wilt weten pb dan ff ik weet nog goeie sites (ook in belgie)
oh meestal moet je met je merrie naar de hengst toe komen!!
Ikzelf ben meer voor de natuurlijke manier!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 01:15

Citaat:
(en geen kans op SOA's, geintje)


Nou heb je die bij paarden wel degelijk hoor.... En KI geeft minder kans op verwondingen enzo. Bij een natuurlijke dekking kan het er soms behoorlijk ruig aan toe gaan hoor. bv een schoft die helemaal kapot gebeten is etc. Lijkt soms wel een verkrachting van zo'n merrie hoor. Gewoon KI geeft de minste stress en de minste risico's.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:56

annegti schreef:
Citaat:
(en geen kans op SOA's, geintje)


Nou heb je die bij paarden wel degelijk hoor.... En KI geeft minder kans op verwondingen enzo. Bij een natuurlijke dekking kan het er soms behoorlijk ruig aan toe gaan hoor. bv een schoft die helemaal kapot gebeten is etc. Lijkt soms wel een verkrachting van zo'n merrie hoor. Gewoon KI geeft de minste stress en de minste risico's.


Yep, 'k weet het.......

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:23

KI kan wel minder stress geven en minder risico's, maar natuurlijk dekken is nog altijd 'natuurlijker'. Als het even kan laat ik mijn merries natuurlijk dekken, als ze goed hengstig zijn is er echt geen sprake van 'verkrachting'

Als eigenaar van een appaloosa-hengst zijnde, zal ik natuurlijk altijd appaloosa zeggen *LOL*
Maar even serieus, ga naar hengstenkeuringen van beide rassen, kijk bij de diverse hengsten op stal en maak dan je keuze, naast de tekening lijkt het karakter me zeker zo belangrijk!!!
22 februari is de hengstenkeuring van het nederlandse appaloosa stamboek te wanroij, daar komt de nieuwe jaargang zich laten keuren en de oudere, al goedgekeurde hengsten, komen strijden om het kampioenschap!
Ik ben daar iig met mijn hengst!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 12:12

annegti schreef:
Citaat:
(en geen kans op SOA's, geintje)

Lijkt soms wel een verkrachting van zo'n merrie hoor. Gewoon KI geeft de minste stress en de minste risico's.

Ik denk dat dat voor een groot deel bepaald wordt door het gedrag van de hengst en de merrie en hoe mensen daar tijdens de dekking mee omgaan. De (natuurlijke) dekking van mijn merrie ging heel keurig. Hengst en merrie aan een halstertje, zonder kluisters of andere hulpmiddelen. De hengst was een gentleman (goed opgevoed!) en mijn merrie bleef keurig netjes staan. Geen probleem dus! Wat mijn merrie wél een probleem vindt, zijn mensen die bij haar achterste iets willen, bijvoorbeeld om te scannen. Dan moet er dus steevast een praam op. Dat noem ik dan dus ook niet stressvrij.

Neemt niet weg dat KI natuurlijk hygienischer is, en voordelen biedt zoals de mogelijkheid om een buitenlandse hengst te kiezen. De hengst loopt natuurlijk ook veel minder risico op blessures. Maar een natuurlijke dekking hoeft geen rampscenario te zijn!