Friese dekhengsten Lammert en Doeke overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Friese dekhengsten Lammert en Doeke overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 17:06

www.dehoeflsag.nl

Friese dekhengsten Lammert en Doeke overleden

Lammert 260, de nestor van de Friese dekhengsten, is dood. Hij overleed afgelopen week op 28-jarige leeftijd in zijn vertrouwde box bij eigenaar Ed Constant in Wijdewormer. Vorig jaar ging de vitale oude heer met pensioen, na een bewogen leven

Lammert werd op 9 januari 1975 als zoon van Bjinse 241 en Trynie ster (v. Evert 214) geboren bij Jitze Grijpstra in het Gelderse Ederveen. Op driejarige leeftijd was hij na Doede 178 en Ljibbe 191 (respectievelijk geboren in 1944 en in 1951 bij H.B. Kielstra in Wieringerwerf) de derde Friese hengst sinds 1893 die van buiten Friesland kwam en werd goedgekeurd voor de dekdienst. Hij was toen al van Herman Folmer, die met Lammert zijn nu door zoon Jan gedreven station De Nieuwe Heuvel in Lunteren explosief zag groeien. Tienduizenden kilometers stond Lammert op de vrachtwagen om in dienst van de Folmers overal in het land Friese merries te dekken. Hij bracht de fokkerij naast de nodige ster- en modelmerries de zonen Wypke 277, Frans 289, Gaye 295, Meier 307 en de jong gestorven Jelle 368. Alleen Frans dekt nu nog in Amerika. Jarenlang hield Lammert samen met zijn halfbroer Peke 268 de kleine Age-hengstenlijn in leven. Hij was de eerste goedgekeurde Friese dekhengst die in de jaren tachtig met Alex van Silfhout de Z-dressuur bereikte. Lammert werd daarmee het voorbeeld voor wat nu heel gewoon wordt gevonden. In 1989 vertrok hij naar Frankrijk en tot 1994 heeft hij ook in Duitsland gedekt. Ed Constant haalde hem toen terug naar Nederland. Na een aarzelend begin kreeg hij in Wijdewormer elk jaar de nodige merries, en verschenen er weer jonge zonen van de oude heer op de Hengstenkeuring in Leeuwarden. Vier nu dekkende Friese hengsten hebben een Lammert-dochter als moeder, namelijk Olof 315, Bonne 341, Jorrit 363 en Mintse 384. Lammert is tot op hoge leeftijd buitengewoon levenslustig gebleven, en er zit voor liefhebbers nog voldoende sperma in het diepvriesvat. Een dag na Lammert stierf ook zijn neef, de twintigjarige Doeke 287 (Peke x Mark). Doeke, die het fraaie hoofd van zijn vader Peke erfde, is gefokt door Jos Fuchs uit het Friese Katlijk. Die bleef ook altijd eigenaar van de karakteristieke vertegenwoordiger van de kleine Age-lijn. Doeke werd op 11 mei 1982 geboren en als driejarige goedgekeurd voor de dekdienst. Op zijn eerste dekjaar na heeft Doeke zijn hele leven op de Victory Farm bij Hendrik van der Pol in Lippenhuizen ter dekking gestaan, waar hij jaarlijks gemiddeld tussen de 60 en 80 merries dekte. Hij vererfde sterk het mooie type waar de Age-lijn beroemd om was. De belangstelling voor Doeke bleef, ondanks de chronische kreupelheid waar hij door een ongelukkige manoeuvre jaren last van had. Daardoor was een sportcarrière niet voor hem weggelegd. Zijn zoon Nikolaas 310 vertrok na vier jaar uit de fokkerij, de veelbelovende Karst 362 stierf in zijn eerste dekseizoen. Via de Doeke-dochters blijft de Age-lijn wel doorlopen, maar wat de hengsten betreft is de Age-lijn met nu nog Frans 289 en Melle 311 in Amerika en Fabe 348, Sape 381 en de jonge Tije 401 in Nederland wel heel smalletjes geworden na de dood van zowel Lammert als Doeke.

www.dehoefslag.nl

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:10

jezus wat jammer zeg het was zo mooi beest!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:29

ah neee Doeke??

De opa van Jaike is niet meer Huilen

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:40

Wij hadden Doeke net een week ervoor gereserveerd voor 2 van onze merries en zijn die vrijdag nog langsgeweest om hem even te bekijken. Toen vertelden ze ons bij Victoria Farm dat ze dus die maandag hadden besloten om hem in te laten slapen. Ik vind het echt voor hun en voor Doeke een heel vervelend einde, want hij heeft de laatste jaren toch veel last van zijn been gehad Scheve mond .

Daarnaast balen wij er ook van, dat wij deze hengst (met fantastisch verrichtingsonderzoek resultaat) niet meer konden inzetten voor onze merries (geen diepvriessperma) Verdrietig .

Voor de rest denk ik dat Lammert dan een mooier eind heeft gehad, hij heeft echt nog van aardig wat pensioenjaartjes kunnen genieten. Toch wel jammer, dat deze leeftijd voor Friezen al 'bijzonder' is. Eigenlijk vind ik het niet zo ontzettend oud.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:00

Oh nee, Doeke, mijn favoriete hengst!!
Van Lammert wist ik het wel, maar dat Doeke ook overleden is wist ik niet...

demielita
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:28

mijn moeders paard Wopko was de zoon van Lammert