Vraagje *HELP*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Vraagje *HELP*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 11:07

Had even een vraagje aan jullie.

We zijn bij een paard wezen kijken en die had achter zijn kaken twee dikke klieren zitten. Kan dit kwaad? En weet iemand wat het is?

Heb zoiets nog nooit gezien bij een paard, de eigenaar vertelde dat het komt, omdat hij zo sterk is. Geloof dit zelf niet en hoop dat iemand me hier kan helpen met wat het wel is.

Alvast bedankt,

Groetjes Marcia
Laatst bijgewerkt door Mars_oud op 30-01-03 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:16

Weet je zeker dat het spieren zijn? Ik heb wel eens gehoord van klieren die op die plaats gezwollen zijn, maar nog nooit van spieren.
Lijkt me het verstandigst om toch de dierenarts er even naar te laten kijken of hem in ieder geval even te bellen?

Succes!

Jola

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:24

Ik ben het met Jola eens, dit lijken mij geen spieren.

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 11:39

ik weet niet wat het is, kunnen ook best klieren zijn. De eigenaar vertelde spieren...

Maar als het zijn klieren zijn was heeft hij dan?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:46

Goed ziek geweest, of misschien is hij het nog. Het kan zelfs droes zijn. Gewoon afblijven is de boodschap. Het is al moeilijk genoeg voor een goed gezond paard zonder dat ze nog eens ziek zijn

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 11:54

zijn niet de klieren onder, maar achter zijn kaken, waar hij zijn hoofd kan draaien zeg maar.. Kan dat droes zijn?

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:58

het zou ook een keelontsteking kunnen zijn

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:58

Daar zitten volgens mij zeker geen spieren die ontwikkeld moeten zijn.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:00

Ja dat zijn wel klieren. Je ziet ze ook vaak opzetten bij bijvoorbeeld een paard wat nooit in de wei staat, en dan ineens wel een hele dag mag. Ze staan dan de hele tijd met hun hoofd naar beneden en dan kunnen die klieren wel eens gaan opzetten.
Maar als je bij dat paard bent wezen kijken om het te kopen zal ik eht laten keuren en dan direct vragen wat het is. En anders bel je de DA zelf even zeg je wat er aande hand is en misschien kan hij daar over de telefoon wel antwoord op geven

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:02

Ja kan droes zijn maar het kunnen ook opgezette klieren zijn met een andere reden. Ik heb wel eens in paniek de dierenarts gebeld die me toen wist te vertellen dat het van het langdurig grazen op erg kort gras ook opgezet kon worden. In mijn geval was er dus niets aan de hand maar nu is het winter... Of het kan komen omdat hij zich sterk maakt, weet ik niet, misschien toch even bellen met een dierenarts?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:04

Heeft het paard vrij grote kaken? Dat is misschien een rare vraag maar als het paard grote kaken heeft zal het moeilijker kunnen (in)buigen. Als zo'n beestje door de ruiter gedwongen wordt, kunnen de klieren knel komen te zitten en gaan ontsteken.

Jola

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:05

hij staat gewoon op stal, dus kan niet van het grazen zijn. De eigenaar had het ook nog nooit gezien en begon toen opeens met het verhaal van sterk zijn.. Hij was ook erg sloom wat hij normaal niet was..

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:06

klierontsteking mag je bijna donder op zeggen

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:18

Hier een foto van de plek die ik bedoel.
Is dus niet bij dit paard, maar een ander.

Afbeelding

Groetjes Marcia


Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:20

De eigenaar vertelde dat hij normaal veel zin heeft om te lopen en die indruk kregen wij helemaal niet. Hij zit graag in galop, wij hebben er niet meer dan 3 stappen uit gekregen... Ben benieuwd wat jullie denken dat het kan zijn.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:23

Ik kan helaas de foto niet zien, maar op die plek zitten speekselklieren en lymfeklieren. Die kunnen opgezet zijn. Bij een keelontsteking krijg je gauw wat dikke klieren (bij jezelf ook). Als het paard een slome indruk maakte heb je grote kans dat hij (in combinatie met dikke klieren) ziek is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:26

oooo als je op je rechter muis drukt en foto openen dat staat hij er weer bij mij..

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:36

Hallo,

Is het paard in kwestie een Schimmel of niet. Bij ons op stal staat een schimmel die het zelfde heeft aan de ene kant wat erger als aan de andere kant. Paardje schijnt het al heel lang te hebben meisje heeft hem vorig jaar gekocht. Nu werd het paard benauwd en bleek hij botwoekeringen en gezwellen in zijn neus te hebben, tevens hebben zij een monster van de klier afgenomen. Bleek dat die klier een en ander te maken heeft met de botwoekering en gezwellen. Deze klieren schijnen te gaan opzetten wanneer er in het lichaam iets niet helemaal goed zit, net als bij de mens komen die antistoffen ook vanuit de klieren. Dit paardje is op moment geoppereerd in Utrecht en de da denkt dat als alles weggehaald is, de klieren ook zullen afnemen..... Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. (tevens had de vorige eigenaar tegen het meisje gezegd dat het paardje verkeerd geprikt was) ....

Succes

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:29

Volgens mij duidt dit op longproblemen. Mijn paard is regelmatig onderzocht voor hoesten (gelukkig gaat het nu veel beter ) en het eerste waar de dierenarts naar kijkt zijn de klieren bij het hoofd. Die zijn dan namelijk gezwollen.

(ook in de 'geul' onder het hoofd zitten klieren, die meestal ook dik zijn als het paard problemen heeft met de luchtwegen).


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:52

De afvoer van de lymfekopen die op die plek zitten zijn voornamelijk het hoofd, dus niet de longen. Natuurlijk kan het paard een longprobleem hebben met uitbreidingen naar voren (of andersom) maar dit duidt niet zeker op een longprobleem. Of het zijn lymfeknopen of speekselklieren (zoals Jantien al verteld heeft)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:23

Gezwollen lymfeklieren duiden meestal op een ontsteking ergens in het lichaam.
In combinatie met die loomheid lijkt het mij dat ie ziek is. Keelontsteking, bronchitis, noem maar op. De dierenarts kan het hoestreflex testen en er zo achter komen of het met de keel te maken heeft enzo.

Ook kunnen klieren chronisch opzetten.

Als die klieren opgezet zijn is het belangrijk dat je het paard niet rond rijd i.v.m. knelling van die klieren.

knuffels van maaike en jaca

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:26

Scott schreef:
Hallo,

Is het paard in kwestie een Schimmel of niet. Bij ons op stal staat een schimmel die het zelfde heeft aan de ene kant wat erger als aan de andere kant. Paardje schijnt het al heel lang te hebben meisje heeft hem vorig jaar gekocht. Nu werd het paard benauwd en bleek hij botwoekeringen en gezwellen in zijn neus te hebben, tevens hebben zij een monster van de klier afgenomen. Bleek dat die klier een en ander te maken heeft met de botwoekering en gezwellen. Deze klieren schijnen te gaan opzetten wanneer er in het lichaam iets niet helemaal goed zit, net als bij de mens komen die antistoffen ook vanuit de klieren. Dit paardje is op moment geoppereerd in Utrecht en de da denkt dat als alles weggehaald is, de klieren ook zullen afnemen..... Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. (tevens had de vorige eigenaar tegen het meisje gezegd dat het paardje verkeerd geprikt was) ....


Wat heeft deze kwaal in godsnaam met zijn kleur te maken???????

Succes

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-03 18:56

Bedankt voor alle tips en adviezen.

Groetjes Marcia

prins
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:53

mijn paardje hefet dat ook gehad en die had een ontsteking zitten. eerst dachten ze dat het droes was,

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:09

mijn pony heeft dat ook regelmatig, ik in alle paniek de DA laten kijken, ik kreeg namelijk al schrikbeelden van droes,...
Bleek het bij mijn pony gewoon om verstopping van de speekselklieren te gaan. Helemaal niet erg, gewoon een restje "eten" dat was blijven steken. Bepaalde paarden blijken daar gevoelig aan, bij mijn pony komt het af en toe terug, maar het kan helemaal niet kwaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nijnteee en 25 bezoekers