omdraaien met buitenrijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

omdraaien met buitenrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 18:11

sya heeft de laatste tijd een trucje gewoon van het een op het ander moment draait ze om...

ik weet niet hoe ze daar bij is gekomen ze deed het echt van het een op het ander moment. ik geef haar ook iederekeer op der donder omdat ik het niet pik.
maar waarom zou ze het doen? ze vond hte altijd leuk om buiten te rijden ze was ook nooit vervelend, ik snap het gewoon niet!

ik moet haar nu zo in de gaten houden dat ik geen rustig buiten ritje meer kan rijden.
Laatst had ze het een keer gedaan en ik was weer boos geworden en hield haar heel erg in de gaten en toen kwam ik langs een wandelende vrouw en ik zei even 'hoi' en ja hoor ze draaide weer om Boos!
Het wordt ook steeds gevaarlijker een week terug deed ze het vlak voor een auto en het nou niet een weg waarvan je zegt daar houden ze zich netjes aan hun snelheid!
ze doet het ook zo plotseling dat je het eigenlijk ook niet tegen kan houden!
en dan zou je kunnen zeggen dat ik dan niet meer naar buiten moet gaan maar daar heb ik haar juist voor gekocht!

mischien hebben jullie tips ik wordt er al bijna hopeloos van Verdrietig

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:17

Vervelend he, mijn paard doet het op het moment ook! Mijn eerste reactie was natuurlijk hem onmiddelijk weer omkeren en op z'n donder geven. Maar hoe meer ik probeer hem te snel af te zijn, hoe meer hij probeert mij te snel af te zijn. Iedere keer als ik van hem win, keert ie de daarop volgende keer nog gevaarlijker om. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ie stijl op z'n achterbenen omkeerde en als ik hem dan weer probeerde terug te zetten kwamen er nog een paar vuile bokken achteraan. Ik rijd dus niet meer buiten op dit paard, maar in plaats daarvan moet ie nu iedere keer in de saaie bak. Eigen schuld dikke bult, ik dacht hem een plezier te doen met buitenrijden, niet dus! Ik heb dus helaas geen oplossing voor dit probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:41

Gossie, waar ken ik dat nu weer van Schijnheilig

Ik weet dus niet precies hoe die van jou het doet, maar normaal gesproken moet je dan erg je paard tussen de benen en handen opsluiten zodat ze niet meer om kunnen draaien.
Dit werkt bij veel paarden dus ook perfect.

Maar ik kan zeggen dat het bij sommige niet werkt, want je drijft ze dus gewoonweg omhoog ipv naar voren.

Kawa doet het dus ook en hoe meer ik hem opsluit hoe gevaarlijker hij word.
Als hij met andere paarden is, is hij wel rustiger.

Nu hij er enkele jaartjes bij heeft gekregen doet hij ook wel normaler, maar toen ik afgelopen zondag naar het bos ging, moest hij dus ook weer omdraaien.
Waarvan ook 1x zonder van te voren iets te laten merken.

Ik rij hem al jaren.
Hij heeft nog nooit ergens niet langs gehoeven.
ook al duurt het me 3 kwartier. Hij moet er altijd langs.
Maar toch probeert hij het af en toe.

Dan gaat het weer een tijd goed en denk ik dat hij er door is en hups hij doet het weer.

Dus echt advies kan ik je niet geven.
Het enige is eigenlijk wat Pril zegt.
Maar daar heb ik me nog steeds niet aan toegegeven, terwijl ik weet dat het soms echt een zelfmoordpoging is Lips are sealed

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:40

het is idd een heel moeilijk probleem....
ik heb het ook een tijdje gehad, het enige wat een beetje geholpen heeft is gewoon door draaien, dus als hij omdraait, draai je hem door tot hij weer goed staat en dan draait hij weer om en draai jij hem weer door met zijn neus in de goede richting.... zo draai je dan rondjes tot hij het opgeeft. Zo vookom je steigeren en bokken want dat kunnen ze dan gewoon weg niet. maar ja dit kun je alleen doen als je er genoeg ruimte voor hebt en dat is natuurlijk niet altijd het geval. Dus het is ook geen ideale oplossing maar meer raad heb ik ook niet voor je!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:51

In de puberfase van mijn paard begon ie dat ook een paar keer te doen. Daarom nam ik de volgende keren een zweep mee, en kreeg hij er toch van langs! Maar goed dat niemand van de DB stond te kijken Knipoog. Hij heeft het nog 2 keer gedaan, en kreeg er weer zo gigantisch van langs. Daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Zo snel mogelijk ingrijpen als je merkt dat ie wil omdraaien, streng en consequent zijn!

Ik wist wel zeker dat het gewoon gepuber was, hij had geen angsten en geen pijn. Dan kun je zoiets doen vind ik, want een paard hoort jou gewoon te gehoorzamen. Als ie dat niet meer doet, is het hek van de dam.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:55

Om die reden ga ik met Knille sniet meer naar buiten..
Ik dahct dat ik de enige was Haha!...
Ik heb dr ook geen oplossing voor, weet alleen dat het bloedlink is om met zo'n paard de weg op te gaan...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:55

Mijn bijrijdpaard wil het ook wel doen als hij erg frissig is. Meestal kondigt hij het van te voren ook nog aan dmv een gilletje }>. Net wat Tessa zegt: ik draai gelijk weer door en 'trap' hem naar voren. Ik rij nu ook met zweepje. Over het algemeen is het na een stevig stukje draf wel voorbij.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:02

Die van mij doet het soms, meestal als ze ergens van schrikt. Het is zelden dat ze het spontaan doet (even afkloppen). Ik ben het ook nooit voor, op zo'n moment loopt ze dwars door mijn benen heen.
Als ze weer wil omdraaien dan helpt zo'n drafje trouwens wel wat...is ze bezig met wat anders tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:03

Apple schreef:
Mijn bijrijdpaard wil het ook wel doen als hij erg frissig is. Meestal kondigt hij het van te voren ook nog aan dmv een gilletje }>. Net wat Tessa zegt: ik draai gelijk weer door en 'trap' hem naar voren. Ik rij nu ook met zweepje. Over het algemeen is het na een stevig stukje draf wel voorbij.

Kawa kondigd dus niks aan.

Ik draai hem uiteraard ook weer om. maar daarop wil hij dan ook omhoog komen.
Ook het naar voren trappen heet dan naar boven trappen.
En een zweep, ja dan kan ik de ziekenauto wel als begeleider mee nemen.
Sinds een jaar kan ik hem voortaan in de bak bij me hebben.
En sinds een halfjaar kan hij het hebben als hij er een superlein tikje van krijgt zonder meteen helemaal door te draaien.

Dus helaas gaan die dingen ook niet bij elk paard op.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:10

Nee kawa, tuurlijk gaat dat niet bij elk paard op. Bij heel veel (slimmere paarden naar mijn idee) juist niet.
Maar ja, gelukkig heb ik maar een dom beestje.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:13

gelukkig ben ik niet de enige!!!

Quentin gaat tot 50 meter of 100 mweter afstand van ons huis, gaat dan omhoog en rent als een gek terug naar huis! zweep/zporen enzo helpen nix, heb er nu 1x mee tegen vrachtwagen gezeten en 1x op de grond gelegen voor een auto, toen ging ik altijd het eerste stuk achter iemand aanrijden, bv mn vriend die ff tot aan het bos(300 meter)meefietste, amar ja de laatste keer rende hij als een gek een aardappelveld in, waar hij vervolgens in paniek raakte, omdat hij dus op een vreemd terreins tond in zn eentje, toen is ie heel hard naar huis gerend en over een sloot gesprongen.

conclusie: ik rijd NOOIT meer alleen buiten!alleen nog met andere paarden erbij, hij is zo'n held dat ie niet in zn eentje naar huis durft te lopen als de andere paarden wel naar het bos gaan!

heb ik toch altijd gedacht dat ik de enige was!de meeste mensen&paarden die ik ken als die stoppen/omdraaien dan helpt een tik/schop wel, bij Quentin niet, die kondigt ook nix aan...echt op een gemene manier gaat hij ineens omdraaien en wegrennen, als je hem meer bij elkaar rijdt dan draait hij alsnog om en gaat dan steil omhoog, dus dat werkt niet, dus ik ga voortaan met minimaal 1 ander paard erbij naar het bos!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:34

Hé, dit verhaal had het mijne kunnen zijn, ik had vorig jaar ook een tinker die precies hetzelfde deed en nog erger, hij schoot ook vaak zomaar ineens een paadje of de bossen in in volle galop. Omdraaien of afremmen was er echt niet bij, ik was alleen maar bezig om erop te blijven zitten. Heb hem een paar keer echt vreselijk op zijn donder geslagen en toen ging het wel weer een tijdje. Overigens was het verder een erg braaf paard, waar ik dit ook echt niet achter had gezocht. Hij gaf vaak heel subtiel aan dat hij iets van plan was, meestal deed hij dan één oor een klein stukje naar achteren.
Bij mijn dochter begon het spelletje weer maar ook zij had het er weer redelijk snel uit. Het blijft echter heel vervelend want je moet voortdurend op je hoede zijn bij zulke paarden, een echte oplossing heb ik er helaas ook niet voor .

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:07

Tja, ken het dus ook nog van mijn pony. Had ook altijd van zulke geintjes. Reed op een gegeven moment maar achteruit als ie niet vooruit wou. Ging ik in ieder geval nog in de goede richting. In druk verkeer zou ik het niet doen maar elders werkte het goed. Na 20 meter achterwaarts was ie blij dat ie weer mocht omdraaien en voorwaarts zijn weg weer mocht vervolgen...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:34

Haha ! Mijn verzorgmerrie kreeg dit ook een hele tijd voor mekaar.

Ze deed het steeds zonder aankondiging, en telkens op precies dezelfde plaats. Ze deed het dan op een vrij drukke weg en dan is het gewoon veel te gevaarlijk om te gaan lopen klooien met rustig aan omdraaien en net doen of je neus bloedt. Tussen je teugels & benen opsluiten werkte bij haar niet.

Toen ze het me vaak genoeg geflikt had, was ik het een keer helemaal zat en heb een zweepje meegenomen (normaal wordt zij nooit met zweep gereden omdat dat niet nodig is). Op het moment dat ze zich omdraaide heb ik haar een paar keer zo'n flinke klap verkocht (had toch een dikke vacht & vetlaag Knipoog ) dat ze het daarna nooit meer gedaan heeft.

Ik zou als ik jou was eerst wat Kawa zegt het met je teugels & benen proberen op te lossen, en als dat niet werkt je paard maar eens flink op z'n sodemieter geven. Ik ben van mening dat je 'm dan beter 1 keer goed kan aanpakken dan 'm elke keer als hij het doet 'm maar een klein tikje met de zweep te geven.
Het klinkt misschien hard maar ze leren er wel van.
Succes ermee !

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:00

Ik heb pas iets gedaan wat misschien een oplossing zou kunnen zijn.
Op het moment dat hij omkeert laat je hem staan. Je probeert hem niet terug te draaien, maar neemt dezelfde route in zijn achteruit Haha!.
Dat worden ze over het algemeen snel zat. Probeer na 100 m weer terug te draaien en kijk wat ze dan doet.
Fitz loopt dan gewoon verder alsof er niets aan de hand is.

Als je dit nu consequent hanteert, associeert ze te zijner tijd het omdraaien met achterwaarts gaan en misschien dat ze dan wel wijzer is. Suc6 ermee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:07

Dee methode heb ik ook 2 keer toegepast, toen had hij hem door.
Zodra ik hem nu in zo'n situatie in zijn achteruit zet komt hij overeind en springt er op het hoogste punt uit (à la capriole).

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 13:00

sya doet het dus ook als ik samen met iemand naar buiten ga zelfs toen we met z'n drieen naar buiten gingen Verward

ik neem nu eigenlijk altijd een zweepje mee maar dat is een kort spring zweepje zodra de zweep langer wordt overleef ik het helemaal niet!
ze heeft het ook echt ng nooit eerder gedaan ik dacht altijd dat ze het leuk vond buiten. Nu sta ik op een nieuwe stal en akn ik eigenlijk alleen maar een weg op en verder niet (mischien wel maar daar weet ik de weg niet) ik denk dat ze dat gewoon niet leuk vind.

achteruit kan ze niet echt goed Haha! maar dat ga ik dan in de bak ook maar eens oefenen.

sy geeft het ook nietaan van te voren en van het een op het ander

ik geef sya dus ook iedere keer op der flikker met zweep en boos praten en draai in een rondje terug en geef der een goede tik vooruit wat ik soms ook beantwoord krijg met een bok dan krijgt ze dus nog een tik. Maar dat doe ik met dat kleine zweepje op haar hals omdat ik mijn handen dan vol heb me der teugels en der manen komen er ook altijd tussen (die ga ik dus voortaan maar weer in vlechten doen).

mischien is dit een optie: dat ik haar haar zin geef en omdraai maar dat we dan de andere kant opgaan ook weer voorbij stal. Of geef ik haar dan echt haar zin?
wat vinden jullie daarvan?

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:16

Het is echt een rotprobleem, want het maakt Sya niet uit of je met meerdere bent. Ik was rustig met mijn Ro aan het stappen beugel aan beugel en Sya besluit opeens om te draaien echt vol tegen Ro aan en gewoon dwars er doorheen. Ro stond echt perplex te kijken, maar liep rustig door. Sya was dus onderweg naar huis. ???? Thirza kan haar dan wel weer omdraaien, maar ze doet het dus gewoon uit het niets en kijkt niet meer uit. Ze heeft Sya ook op der flikker met een springzweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:44

achteruit is bij Kawa ook geen oplossing.
OOk dan komt hij omhoog.

Maar het is per paard denk ik verschillend wat de oplossing is.
Dat is nu net paardrijden.
Op alle paarden wat anders toepassen.

Ik moet er wel bijzeggen dat Kawa het niet doet omdat hij niet van huis wil.
Ook niet op dezelfde plek.
Maar net waar hij iets engs denkt te zien.
De ene keer een prullebak, de andere keer een boomstam de andere keer een voetganger.
Het enige wat bij Kawa iets helpt is de aandacht zo erg op mij vestigen dat hij om zich heen niets meer ziet.
En dat is per keer verschillend of ik dat voor elkaar krijg.

Zie ook dit topic van afgelopen zondag. Toen lukte het aan het werk zetten wel om hem normaal te laten doen
[VvdD] Passage en wissels om de 2 passen Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:13

Achteruit is voor mij ook geen optie. Het paard is nu net aan het leren wat de hulpen zijn voor achteruit dus dat zit er nog niet goed genoeg op (en ik wil niet de boel forceren).
Ik heb gehoord dat hij ook kan steigeren, maar heeft dat bij mij nog niet gedaan (tenminste, wel geprobeerd en kwam niet verder dan 10 cm boven de grond, toen heb ik hard in zn oor geroepen dat dergelijke geintjes niet leuk zijn Haha!).
Bij dit paard werkt het dus goed om hem te overbluffen. Hij doet het uit enthousiasme en heeft dan weer even nodig dat hij eraan herinnerd wordt wat zijn plaats is (net als Kawa zegt: elk paard vraagt zijn eigen aanpak).
Zelf zou ik niet snel kiezen voor een oplossing als omkeren en dan na de stal de andere kant op rijden. Ik denk dat je dan heel snel niet verder komt dan 100m linksaf en 100m rechtsaf.
Ik denk dat je het tot nu toe vrij goed hebt proberen op te lossen. Wat vaak zo is met paarden is dat je 'gewoon' vaak iets moet doen, dan gaat het vanzelf beter. In jou geval zou ik dus gewoon zo doorgaan, regelmatig buitenritten blijven maken en vooral niet opgeven! (tenminste zolang je zelf niet bang bent en er nog vertrouwen in hebt dat je aan boord blijft).

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:26

Riccardo heeft dat ook eens geflikt!

Ik wilde gaan buiten rijden en ik kwam op stal wilde ze net gaan voeren, dus ik vlug ric uit stal halen, lekker ritje met volle pens is niet goed.
Dus moet hij maar eten als hij terug is.

eenmaal op de buitenrit(en het was best fris buiten)...
schrikt hij meer dan normaal en binnen een sec sta je met je neus de andere kant op de koekeloeren!
en inderdaad om niks eigenlijk.
Hij rent niet weg of zo.
Maar het is inderdaad erg irri..

Ik denk zelf dat hij het deed uit narrigheid omdat ik hem van zijn voer afhaalde.

Hoe dat bij sya zit weet ik niet, maar het lijkt me inderdaad erg vervelend.

ik ga wel eens met andere buiten rijden en dan gaat er wel eens een kwpner mee die dat ook doet! is niet zo fijn als je er achter loopt hij hij draaid ineens om. (ook om niks)..
die loopt ook steeds achter uit weet je wel.

Hoe los je dat op?
Ik heb eerlijk gezegt geen idee, want als ric het doet(razend snel) je bent altijd te laat met reageren, en boven dien moet je in het zadel blijven zitten en daar heb ik het dan druk zat mee.
Ik gaf hem ook op zijn kop, maar dan ben je meestal al te laat.
Ingrijpen op het juiste moment, maar wanneer is dat?(als het gebeurt, maar dat gaat zo snel)
nou is het in stap nog niet zo heel erg, maar in een snelle draf of galop lekker zeg!!!
En als ze eenmaal eigenwijs zijn, moet je van goede huize komen!

Tot hier en niet verder houding...hoe los je dat op..........?????????

Misschien gaat het vanzelf over, ik hoop het voor je..

succes in ieder geval..

Monique

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 14:33

ik ben idd nog niet bang alleen ik heb er gewoon weinig zin meer in eigenlijk.
zoals runningkawa het zegt ze doet het wel iederekeer op andere plekken, soms als ze iets eng vind (terwijl het ervoor nooit een probleem is geweest).
maar soms ook om mij in de maling te nemen zoals ik al zei zodra ik even niet oplet ik zeg even hoi tegen iemand en ze is weg...
ze doet het ook niet vooraan het erf omdat ze er niet af wil nee ze doet het gewoon zodra ik een stuk verder ben bij het eerste stuk weet ik meestal wel waar ze het doet dus sluit ik haar op. Maar daarna weet ik het niet...

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:34

Ik ken ook een paard dat soms ineens omdraait en keihard, echt keihard in rengalop naar stal rent. Het lijkt voor haar wel een paniekaanval. Haar terugkrijgen op je zit of met de teugel lukt echt niet. Keihard tegen haar schreeuwen 'ho' wil nog wel eens helpen maar het is levensgevaarlijk want ze moet de weg over om bij stal te komen. Ze schijnt vroeger mishandelt te zijn. Er is één iemand die ze nu goed vertrouwt en daar doet ze het niet meer bij maar zij wil toch een bijrijder... heel moeilijk als je de oorzaak ook niet weet. Lips are sealed

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 14:40

tinkernikky schreef:
Riccardo heeft dat ook eens geflikt!


Ik denk zelf dat hij het deed uit narrigheid omdat ik hem van zijn voer afhaalde.

Hoe dat bij sya zit weet ik niet, maar het lijkt me inderdaad erg vervelend.

ik ga wel eens met andere buiten rijden en dan gaat er wel eens een kwpner mee die dat ook doet! is niet zo fijn als je er achter loopt hij hij draaid ineens om. (ook om niks)..
die loopt ook steeds achter uit weet je wel.

Hoe los je dat op?
Ik heb eerlijk gezegt geen idee, want als ric het doet(razend snel) je bent altijd te laat met reageren, en boven dien moet je in het zadel blijven zitten en daar heb ik het dan druk zat mee.
Ik gaf hem ook op zijn kop, maar dan ben je meestal al te laat.
Ingrijpen op het juiste moment, maar wanneer is dat?(als het gebeurt, maar dat gaat zo snel)
nou is het in stap nog niet zo heel erg, maar in een snelle draf of galop lekker zeg!!!
En als ze eenmaal eigenwijs zijn, moet je van goede huize komen!

Tot hier en niet verder houding...hoe los je dat op..........?????????

Misschien gaat het vanzelf over, ik hoop het voor je..

succes in ieder geval..

Monique


dankje, om het eten zal het niet gaan denk ik sya doet het ook echt iederekeer.
maar het gaat idd echt heel snel soms gaat ze ook bijna op der muil op het asvalt omdat ze zonodig moet omdraaien .

Jel: ze rent niet terug die van mij ze draait gewoon om en wil wel terug maar dat lukt haar niet!
het is denk ik ook niet het vertrouwen ze heeft het altijd gewoon gedaan en nu ineens niet. Ik denk ook wel dat ik kan zeggen dat ze mij vertouwt want als ik aan het wandelen ben met der dan zou ze nooit een meter bij me vandaan lopen ze blijft bij me omdat ze me (denk ik) vertouwt.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:27

Hoi ik heb dat probleem buiten ook de laaste tijd om draaien en in volle galop naar huis.Balou pakt alleen het bit ook nog eens vast daar sta je dan met je goede gedrag. Ben nu alleen nog in de bak aan het rijden en heb 2x per week les dat gaat tot nu toe goed.