zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:06

Ik heb een Barnsby veelzijdigheidszadel en een County dressuurzadel.

Heb een rare vraag, maar als ik het Barnsby (overgenomen bij de koop van mijn paard, dus moet passen) gebruik, herken ik mijn paard niet meer.

Ik voel de bewegingen van het paard veel meer, zoveel dat het storend zit en ik absoluut niet mijn evenwicht kan bewaren. Mijn paard schommelt ahw, weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. Maar lichtrijden gaat afschuwelijk, lijkt alsof het zadel bij zijn schouders meer de beweging van mijn paard oppakt. Kan ook absoluut niet mijn benen stilhouden.

Hoe kan het dat ik het niet bij mijn dressuurzadel ervaar, dan lijkt het veel rustiger.

Het barnsby wil ik gaan gebruiken om te gaan springen, laatst weer eens op mijn paard gelegd. Voelde dus net zo aan als 2 jaar geleden en daardoor een ander zadel gekocht.

Is dit herkenbaar of heb ik iets bijzonders?


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:42

Waarschijnlijk ligt het zadel gewoon niet goed Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:09

Dat dacht ik ook, maar ligt wel goed op zijn rug en niet te ver naar voren.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:24

Kan ook aan jezelf liggen (niet zo raar bedoeld als dat er staat), maar ik ben de laatste 3 a 4 jaar alleen maar dressuurzadels gewend en als ik nu op een veelzijdigheidszadel rijd, moet ik ook erg wennen. Niet dat ik meer voel oid, maar ik moet weer even extra opletten en om mijn houding en zit denken. Het is dan even heel erg wennen en voelt heel anders.

Misschien kun je je instructrice of iemand anders eens vragen te kijken. Even kijken hoe het zadel ligt, wat voor en hoeveel verschil er in jouw houding is als je op het ene of andere zadel zit/ rijdt ed.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:58

russel schreef:
Heb een rare vraag, maar als ik het Barnsby (overgenomen bij de koop van mijn paard, dus moet passen) gebruik, herken ik mijn paard niet meer.

Dat het bij het paad zat wil niet per se zeggen dat het past.
Misschien is je paard wel gespierder of breeder geworden. Of juist smaller.

Kijk eens goed of het zadel goed recht ligt en niet al naar 1 kant zakt, of de schouder goed vrijligt, of de ruggegraat goed vrij ligt en... hoe is dat met gewicht erop, zet eens iemand anders erop en kijk dan nog eens. Want dan kan het opeens zijn dat het minder goed ligt dan zonder gewicht.

Wees er eerst zeker van dat het zadel goed ligt.
Als dat echt het geval is dan kan het dus inderdaad zijn dat je te veel aan het andere zadel gewend bent, dat dit jou niet voldoende steun geeft.
Zoals je het beschrijft lijkt het dus alsof het zadel teveel over de schouderbladen ligt en dan klopt het dat je meer beweging voelt, het meer voelt schommelen. Dus dan is het logisch dat het moeilijker is om je benen stiller te houden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:36

Kleintje, ik denk dat ik idd eens goed moet gaan kijken of het zadel goed past. Ik dacht ook dat het zadel over de schouders lag, maar dacht juist dat dat zo hoorde bij een VZH.

Het is een Barnsby zadel dat een beetje op springen is geent.

Ik ga het zadel eens goed onder de loep nemen en mijn zit is niet fantastisch, klopt een heel ernstig aandachtspuntje.

Kan het zo zijn dat iemand anders met het zelfde zadel op mijn paard geen probleem heeft. Dus ahw een zadel is ook weer heel persoonlijk?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:38

Een zadel is ook heel persoonlijk. Maar... met een veelzijdigheidszadel mag het wat over de schouderbladen liggen, maar het mag niet afklemmen, anders verliest het paard zijn bewegingsvrijheid.

Ik hoop dat je eruit komt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:58

Ik denk dat het ook aan je eigen gevoel ligt. De een vind een bepaald merk zadel gewoon beter en lekkerder zitten dan een ander. Ik zou gewoon het zadel gebruiken dat je zelf het prettigst vind.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers