Kenmerken van bevolkingsgroepen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Kenmerken van bevolkingsgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 09:39

Voor een project waar ik mee bezig ben, ben ik op zoek naar (uiterlijke) kenmerken die bij een bepaalde bevolkingsgroep vaker voor komen dan bij een andere. Ik ben even inspiratieloos, dus ik roep even jullie hulp in Haha! Je weet nooit...

Bepaalde ziekten en aandoeningen komen bij sommige bevolkingsgroepen vaker voor dan bij andere, ik ben bezig met een voorlichtingsproject over dit soort aandoeningen.
Ik ben nu een tekst aan het schrijven over populatiegenetica en daarvoor ben ik op zoek naar 'onschuldige' voorbeelden om het e.e.a. makkelijker bespreekbaar te maken (Het ligt vrij gevoelig om zomaar te stellen dat ziekte X vaker voorkomt onder bevolkingsgroep Y, dat moet je een beetje inkleden)

Nou ja vaag verhaal, een klein voorbeeldje:
Ziekte X komt onder Y vaker voor dan gemiddeld, net zoals Scandinaviërs vaker blond haar hebben.

Het hoeven geen keiharde wetenschappelijk bewezen feiten te zijn (liefst wel natuurlijk Haha! ), maar gewoon dingen waar iedereen zich wel wat kan voorstellen.

Nulla tenaci invia est via


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:44

Toen ik ooit een operatie moest ondergaan, vertelde de chirurg (die al 25 jaar in het vak zat) dat mensen met rood haar langer blijven bloeden als ze een wond hebben, vaker complicaties oplopen en relatief minder mooie littekens maken. Geen idee of het waar is, ik zal het eens navragen bij de roodharigen in mijn vriendenkring. Of doel je echt op ‘etnische’ bevolkingsgroepen?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:47

Kwam albinisme niet vaker voor in het oostblok? Geloof dat ik ooit een docu heb gezien in Rusland waar er vaker albinisme voorkwam...

Ik dacht eigenlijk gelijk aan de sikkelcelanemie, maar dit voorbeeld ligt wel behoorlijk voor de hand en daar was jij waarschijnlijk ook al opgekomen.

Verder ben ik ook even inspiratieloos, wie weet schieten er later nog wat voorbeeldjes te binnen.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:56

En het verhaal dat sommige Afrikaanse volkeren een enzym missen om lactose af te breken? Daarom heeft het ook geen zin om melkpoeder naar ontwikkelingslanden te sturen, men wordt er alleen maar ziek van. Althans, dat verhaal is mij vroeger op school verschillende keren verteld.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:57

ik gooi er een paar vooroordelen tegen aan...wellicht hebben ze een kern van waarheid, en anders herkent iedereen ze wel...

rood haar, blanke huid bij ieren...
blond haar bij scandinaviers
een zeer rechte neus bij sommige volkeren rond de middellandse zee
noord europese vrouwen schijnen gemiddeld bredere heupen te hebben
massai: verhoudingsgewijs erg lang
bosjesmannen: erg klein

zoiets?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 10:02

Ja Anya, dat soort dingen bedoel ik! Je zou het vooroordelen kunnen noemen, maar ze zijn niet beladen, negatief etc., gewoon onschuldige dingen waarmee je iets kunt verduidelijken zonder gelijk mensen voor het hoofd te stoten.

Ik ben niet op zoek naar ziektes en aandoeningen hoor, ik heb al een mooi lijstje waar dit project zich op gaat richten (o.a. sikkelcelanemie idd), maar briljante ingevingen Haha! op dat gebied zijn ook nooit verkeerd natuurlijk.

Nulla tenaci invia est via

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:04

Karin schreef:
En het verhaal dat sommige Afrikaanse volkeren een enzym missen om lactose af te breken? Daarom heeft het ook geen zin om melkpoeder naar ontwikkelingslanden te sturen, men wordt er alleen maar ziek van. Althans, dat verhaal is mij vroeger op school verschillende keren verteld.


Zoiets is er ook met het chinese ras, ik geloof dat zij ook iets missen wat de alcoholafbraak remt. Chinezen kunnen om die reden ook minder goed tegen drank. Het irrirteert mij dat ik niet meer exact weet wat het nou was... Scheve mond ik kom er later nog wel op.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 10:07

Minder aanmaak van alcoholdehydrogenase dacht ik...
*heeft ergens de klok horen luiden...*

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:09

Karin schreef:
En het verhaal dat sommige Afrikaanse volkeren een enzym missen om lactose af te breken? Daarom heeft het ook geen zin om melkpoeder naar ontwikkelingslanden te sturen, men wordt er alleen maar ziek van. Althans, dat verhaal is mij vroeger op school verschillende keren verteld.
heb ik ook wel eens van gehoord, noordafrikanen. germaanse volk groter en sterker dan het mediterane (reden waarom de romeinen toch wel beetje bang werden toen ze duitsland binnenvielen). schiet me straks vast veel meer te binnen.

Amor Vincit Omnia

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:10

chinezen zweten ook minder, en zijn veel lichter behaard.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:10

chinezen zijn niet behaard op de borst.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:11

Karin schreef:
En het verhaal dat sommige Afrikaanse volkeren een enzym missen om lactose af te breken? Daarom heeft het ook geen zin om melkpoeder naar ontwikkelingslanden te sturen, men wordt er alleen maar ziek van. Althans, dat verhaal is mij vroeger op school verschillende keren verteld.

Ik geloof dat alle volwassenen moeite hebben met afbraak van lactose.
Dit omdat het eigenlijk eten is van een jong dier/mensje.
Maar omdat wij het nog willen eten als we volwassen zijn, wat volgens de natuur niet hoort.
Als je veel last van je darmen hebt, stop maar eens met melkproducten, bijna succes verzekerd Lachen

Sorry oftopic Lachen

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:10

Ik ben wel benieuwd of negroide mensen inderdaad een grotere banketstaaf hebben Haha! (komt de boktcensuur even mooi uit, hoef ik geen alternatief te verzinnen) Knipoog

Of, als dat je te controversieel is, het kroeshaar van Creoolse mensen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:19

Percy schreef:
Ik ben wel benieuwd of negroide mensen inderdaad een grotere banketstaaf hebben Haha!


En dikkere lippen. Haha!

Ik heb drie maanden stage gelopen op Aruba en daar viel me op dat veel vrouwen een normaal bovenlichaam hebben, maar rond hun buik en heupen ècht rond zijn. En dan ook rondom heel rond, zeg maar een soort champignonvorm. Ook bij Surinamers zie je dat veel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:21

Anya schreef:
noord europese vrouwen schijnen gemiddeld bredere heupen te hebben


En dan vooral de Nederlandse vrouwen. Daar wordt veel over geklaagd door juryleden bij missverkiezingen, heb ik een paar keer gelezen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:28

Aziaten (Japanners/Chinezen) schijnen een kleine banketstaaf te hebben Tong uitsteken
Braziliaanse vrouwen een rond achterwerk Pling

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:32

ik dacht meteen aan sickle cell disease, maar die had je al.
Verder het uitstekende achterwerk van zuidafrikaanse vrouwen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:38

Aziatische vrouwen zijn ook altijd 'plat' Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:51

Mwoah… ik ben onder de backpackers in Australië toch een hoop Japanse en Koreaanse meiden tegengekomen die wat wat meer ‘van voren’ hadden. Vaak waren ze dan ook wel wat steviger gebouwd.

Maar idd, de grote meerderheid...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:03

Het schijnt dat de haarstructuur van aziaten anders is dan van westerlingen (niet creools), ik heb ooit eens ergens horen zeggen dat de dwarsdoorsne bij aziaten rond is en bij westerlingen ovaal.
Eskimo's schijnen beter tegen de kou te kunnen Haha!.

Simon
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:28

In westerse landen komt veel vaker osteroperosche voor!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:32

Simon schreef:
osteroperosche


Hoe zegt u?! Verward

Osteoporose bedoel je denk ik? Of in gewoon Nederlands: botontkalking?
Klopt, maar een lijstje van ziekten en aandoeningen heb ik al Haha!

Staan goede voorbeelden tussen! Ga zo door!

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:36

Hs Hn ipv Hn Hn gen bij donkere mensen tegen malaria. (Hs Hs is sikkelcelanemie).

Dat kwam meteen bij mij op, maar is niet echt een uiterlijk kenmerk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:36

Lielle schreef:
ik dacht meteen aan sickle cell disease, maar die had je al.


daar moest ik ook gelijk aan denken, dat komt toch het meest voor bij donkere mensen?
oh ja en die mensen kunnen idd geen malaria krijgen volgens mij....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:41


Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Afanaisa91, Alocasia, Astrid_Brann, BETUWE, Brandje_04, brennie85, Dennenboom, Ghazella, GrapeshotBot, Hootje, ingvdh, Inney, Lieuwkje_90, lizy29, maj0, Mars, meintje, mingming, Phen, pluklief, TessaxQuincy, Wpaard en 78 bezoekers