Haflinger keer fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Haflinger keer fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 19:53

Ik heb laatst een kruising gezien tussen een haflinger en een fries. Een heel mooi paardje. Een haflinger met zwarte staart, manen en benen met een prachtige bles.

Mijn vrag is of iemand ervaring heeft met deze kruising. Is het resultaat meestal zo als hier boven? En zijn er risico's aan verbonden voor de merrie? (Haflinger)

Alvast bedankt.


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:04

Ik denk dat degene die deze kruising heeft gefokt verschrikkelijk mazzel heeft gehad datt er een leuk paardje uit gekomen is. Voor hetzelfde was het een paard geweest dat helemaal verkeerd gebouwd was.
Ik zou het risico op zo'n kruising niet durven nemen.
Verder denk ik zelf dat het risico voor een merrie altijd groter is als ze gedekt wordt door een paard wat veel groter is dan zijzelf, omdat het veulen naar verhouding te groot wordt voor de merrie.
Wat mij betreft een afrader dus.

Goedgekeurd onderschrift :)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:14

Ik ken ook zo'n kruising,
leek meer op een uit elkaar getrokken shetlander, echt een misbaksel.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:14

inderdaad wel een risico ja,daar is opzich nog niets mis mee maar er worden al zoveel (vooral pony)veulens gefokt die nergens heen kunnen. Steeds meer mensen willen immers een goeie sportpony kopen.

Maar als je gewoon een veulentje wil fokken die je zelf houdt zou ik wel eens iets durven uitproberen. Hangt er dus gewoon vanaf wat je ermee wil.

Wat gevaar betreft, dat hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je haflinger is...als ze vrij groot is kun je er misschien een kleine fries bij zoeken dan is er niet zo`n groot verschil.

groetjes! Party!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 20:24

Ik heb bij een fokker navraag gedaan over de grote van het veulen. Hij zei dat de botten van een veulen buigbaar zijn tot dat er zuurstof bij komt en dat de geboorte dus geen zeer groot risico is...

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:51

EN het veulen past zich aan aan de moeder. Dus neem je een fries van 1.65 kan die MAKKELIJK op een haf van 1.45 m. Zet je hem nou op een shet, dan wordt het een ander verhaal.
Verder ken ik zelf geen van zo'n kruising...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:02

Op Ameland heb ik geloof ik zo´n kruising gezien: Rambo
Een tijdje terug heeft hij ook op Bokt gestaan met foto´s omdat hij te koop stond.
Als je gaat zoeken op Rambo kom je hem waarschijnlijk wel tegen, doe anders eens een PB naar Jantina zij kent hem IRL.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:08

wow! ben wel nieuwsgierig naar dat paardje! lijkt me heel erg apart! Je kan zeker niet aan foto's komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:13

Afbeelding
Dit is het paardje dat ik bedoelde , maar het is een Fries x New Forest x Fjord.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 22:27

Zoiets was die haffries ook, maar dan donkerder en met een bles.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38659
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:10

Mystica schreef:
Ik heb bij een fokker navraag gedaan over de grote van het veulen. Hij zei dat de botten van een veulen buigbaar zijn tot dat er zuurstof bij komt en dat de geboorte dus geen zeer groot risico is...



Volgens mij is dit niet waar, een bot is een bot en wanneer komt er zuurstof bij? Verward Dat kan toch niet!

Wat wel waar is dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder en binnenlichaam van de merrie, het veulen zal niet groter groeien dan hij/zij eruit kan. Uitzonderingen nagelaten natuurlijk.

Ik heb eens, heel lang terug, een foto gezien van een Shetland x Arabier, ja ja Paps was de Arabier

Ben je een Bokker of een Jokker....


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:17

Wij hadden een kruising Fries X Fjord staan, echt een onwijs gaaf dier! Ook onder het zadel.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 00:58

Er komt pas zuurstof bij de botten als als het veulen uit de baarmoeder is. Als ze meteen al hard waren kom het veulen geen bocht maken om te draaien naar de baarmoederuitgang.


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 02:17

Een kennis van mij reed vroeger met een kruising Fries x volbloed Arabier. Wat een prachtige E pony vond ik dat. Beestje kon ook nog eens goed presteren ook. was 3x Z (spr. dres. en SGW)

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:26

Dan zou dus ook een fries moeten kunnen op mijn kwpn merrie????

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38659
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:53

Mystica schreef:
Er komt pas zuurstof bij de botten als als het veulen uit de baarmoeder is. Als ze meteen al hard waren kom het veulen geen bocht maken om te draaien naar de baarmoederuitgang.


Botjes zitten toch verpakt in vlees en huid! Daar komt geen zuurstof bij. Dat ze kunnen draaien komt door hun ruggewervel en gewrichten. Kijk maar eens in de boeken.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:36

Ik denk dat ze bedoelen dat het na de geboorte uithard, want idd zuurstof komt er alleen via het bloed bij.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 15:44

Dat bedoelde ik ook ja. En ik had het ook niet over het draaien van van de benen, maar van het veulen.

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:19

Ik ken niet de kruising Fries X Haf, maar wel de kruising KWPN'r X Haf. En daar was ook de haf de merrie en de KWPN'r de hengst. Dit was eigenlijk een foutje, hengst was losgrbroken. Het was wel een heel leuke pony geworden (D-E, ongeveer, ik weet de hoogte niet precies).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:33

Bij ons stond vorig jaar een kruising fries/haf op het land. Hij was gewoon zwart , wel wit op zijn hoofd, maar aan de bouw zag je wel dat het haf bloed in zich had, maar voorderest vond ik hem meer fries.

Persoonlijk zou ik het nooit doen zon kruising behalve als je het veulen voor jezelf wil houden. Een kruising heeft vaak veel minder kansen dan een pony met papier.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liaan en 69 bezoekers