bloedarmoede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 10:31

heeft iemand wel een gehoord over bloedarmoede bij paarden? wat krijgen ze dan?? hoe kan je het merken?? wat kan je eraan doen??

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:13

ze zijn dan erg loom en zien er moe uit, hebben geen weerstand.
je werkt ze en 30min nadien staan ze nog te blazen net of ze hebben een marathon gelopen.

Indien je bloedanalyse doet kan je zien dat er te weinig rode bloedlichaampjes zijn. Indien het aantal toch genoeg is kan het ook zijn dat ze gespiculeert zijn. Dit wil zeggen dat meerdere bloedlichaampjes aan elkaar plakken bij wijze van spreken en dat ze daardoor dus minder zuurstof kunnen transporteren. Dit ga je zien vooral bij paarden die continue op stal staan. Een paard dat regelmatig in de weide komt gaat dit niet zo vlug voorhebben. Het best is dat een paard zich toch eens om de 3 dagen lekker kan uitleven. Het ruggemerg gaat dan de aanmaak van nieuwe rode bloedlichaampjes aansturen en er nieuwe maken.

Indien je paard er aan leid dan is het best om iets te geven met ijzer in.(vitaminen preparaat met ijzer)

indien je meer wil weten mag je altijd pb'en

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:52

mij pony heeft nu ook bloedarmoede bleek uit bloedonderzoek. hij krijgt nu een drankje met verhoogt ijzer en vitamine b en maxh. Hij is heel erg sloom, heeft t steeds koud,valt erg af en zit slecht in zijn vacht.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:28

Chantal20 je moet het zo zien, je pony zit in een neerwaartse spiraal beweging wat zijn conditie enz betreft. Het enige wat ik weet dat kan helpen is Cavalor Resist. Een maand van dit product doet wonderen. Na 14 dagen moet je al stijl verbetering zien.

veel succes

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:51

Brandnetel voeren. Zit veel ijzer in

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:00

Inderdaad Unifer B, maar ik denk dat de hoeveelheid te klein is om de negatieve cyclus te doorbreken. Dit zou ik zeker doen nadien, regelmatig wat brandnetel voeren. Als onderhoud.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:27

JeanPaul schreef:
Inderdaad Unifer B, maar ik denk dat de hoeveelheid te klein is om de negatieve cyclus te doorbreken. Dit zou ik zeker doen nadien, regelmatig wat brandnetel voeren. Als onderhoud.


Dat bedoel ik ook. Dan voor de aanvulling