schimmel/mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

schimmel/mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 22:39

Ik ontdekte gisteren een rare plek op Jordy's achterbeen, hij heeft aan de voorkant van zijn voet, een cm of 5 boven de kroonrand, een plek met allemaal harde stukjes in zijn sokken. Ik was zijn benen aan het afspuiten, en dacht in eerste instantie dat het modderklontjes waren. Toen ik ze er uit wilde plukken, kwamen er dus plukjes haar mee, net als bij schimmel.
Het is zijn zeg maar harde bolletjes (soort korstjes of verhoornde huid) met een plukje eraan. De huid eronder is niet open, maar wel geïrriteerd, een beetje rood.

Ik vind het alleen zo'n vreemde plaats voor schimmel, en ook voor mok. Ook ziet mok er naar mijn weten niet zo uit, of is mok een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen? Ik dacht altijd dat er maar 2 soorten bestonden namelijk.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:57

Dit kan een soort van mok zijn hoor, er zijn vele soorten mok (mok = beenaandoening :S ) Snow heeft ook ene poosje dit soort plekjes gehad, maar dan ana de zijkant van zn achterhoeven net boven de kroonrand ook jah. Heb het gewoon steeds uitgekamt daar en er kwam idd ook plukjes los. Verder niets aangedaan, vond het onschuldig. Het is nu wel weg, maar waste het toen ook regelmatig met betadine vanwege de mok in zn kootholte!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:36

Misschien heeft hij zich een keer geraakt? En is dat aan het helen. Het kan ook best een mokplekje zijn.
Ik zou het droog houden (na wassen/afspuiten afdrogen) zodat die dunne huid weer goed kan worden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:28

Gam kreeg ook mok n.a.v. een plekje.
goed ontsmetten lijkt me.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 15:27

Mok hoeft niet perse alleen bij de koot te zitten, een pony bij ons op stal had het vanaf d'r achterbeen tot aan de flank.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:26

Jip heeft mok en dat zit bij hem op de 'traditionele' plaats in de kootholte, maar ook op dezelfde plaats die jij beschrijft op beide achterbenen. Omdat het bij hem niet overging, hebben we de dierenarts laten komen en die constateerde dat het mok is, maar ook nog eens geïnfecteerd met een mijt, wat de reden was dat het niet overgaat. Nu hebben we de korsten moeten 'losweken' met vaseline en daarna gaan smeren met een zalfje tegen de mijten (optiderm). En nu gaat hij met sprongen vooruit. Ik heb wel ook de plekken geschoren, want door al die lange haren (hij is een haflinger) bevorderde dat ook niet echt de genezing.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:12

Had vorige week hetzelfde probleem. Heb iedere dag de korstjes eraf gekrapt met betadine zalf en heb er daarna mokzalf opgesmeerd. Heb het 1 maal per dag gedaan en na een dag of 5 was het dicht. Als er geen korstjes meer opkomen moet je het een paar dagen wat vet houden tot het haar daar weer goed groeit. Heb je geen mokzalf dan kan je ook zinkzalf gebruiken of tea tree olie. Succes ermee!

ChefsSpecial

Berichten: 2683
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

Ik rijd op een tinker, die heel veel last heeft van zijn benen... Het lijkt af en toe wel schurft. Ik dacht dat dit mijt was, maar blijkt dat ze dan geen jeuk hebben en hij vergaat van de jeuk... Komt die bekend voor bij iemand?

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:12

Als het mok is helpt een wormenspuit met ivermectine vaak ook goed. De mijten die de mok veroorzaken gaan dood door de ivermectine. Een vriendin van mij had dit gelezen op het internet toen haar paardje mok bleek te hebben, heeft heel goed gewerkt.

ElineV
Berichten: 57
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:55

denise04 schreef:
Ik rijd op een tinker, die heel veel last heeft van zijn benen... Het lijkt af en toe wel schurft. Ik dacht dat dit mijt was, maar blijkt dat ze dan geen jeuk hebben en hij vergaat van de jeuk... Komt die bekend voor bij iemand?

nou...mijn tinker verging van de jeuk en dat was wel degelijk schurftmijt..
mijn advies; kijk goed onder zijn sokken naar mok of andere zooi en doe er wel iets aan (da laten komen); niets zo erg als jeuk.