onderhoud leren zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

onderhoud leren zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 21:05

we hebben nog niet zo lang een leren zadel. Hoe kan ik dat het beste onderhouden en hoe vaak?
Welke spullen gebruiken jullie voor het onderhoud en wat moet je juist niet gebruiken.


Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:17

Hey,
Ik vet mijn zadel in wanneer het stug aanvoeld.
Dat is meestal ong. na het half jaar.
Teminste als je er zuinig op bent.
Ik raad zadelzeep af omdat daar mijn zadel is van kapot gegaan.
Verder gewoon goed invetten met een stoffedoek waar verder geen stof zelf afgaat.
Je kunt ook gekleurde vet kopen (zwart,bruin).
Ik heb meestal zwart dat dekt het beste.
Als ik meer tips heb dan zeg ik het je wel.
Doei,
[naam]
(een zadelhoes beschermt je zadel tegen uitdrogen waneer je m niet gebruikt Knipoog)

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:20

Ik heb lederdressing. Dat reinigt, verzorgt en beschermd. En is kleurloos (wel zo fijn met een lichte rijbroek)
Er staat op hoe je het moet gebruiken, ik doe éen keer in de zoveel tijd, afhankelijk van hoe intensief ik het zadel gebruik, of het wat droog wordt, of vies wordt. Gemiddeld 1x in de 1 a 2 maanden. Het hoofdstel zet ik soms ook in de lederolie. Vooral als het uitdroogt doordat het nat is geregend of lange tijd op een droge plaats heeft gelegen. Hier wordt het leer soepel van, zodat het niet gaat scheuren. Je kan er ook de binnenkant van je stijgbeugels en zadel mee doen, de ruwe kant van het leer.
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je stiksels niet (te) nat worden, dan vergaan ze eerder.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:34

voor een wedstrijd of na een buitenrit, of een les in een stoffige bak, haal ik er een sponsje met zadelzeep over
en af en toe maak ik hele het zadel grondig schoon, en vet het dik in, 2 dagen laten liggen en opboenen...
(doe ik natuurlijk wel, als ik een paar dagen niet rij)
neem dan gelijk hoofdstel en halsters enzo mee...
mmmm... 3x per jaar gebeurt dat...
af en toe vet ik de delen die meer te lijden hebben dunnetjes in...

Mijn zadel ziet er na een jaar nog prima uit!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:06

De ruitersportzaak waar ik mijn zadel heb gekocht heeft me aan geraden, het zo'n twee keer in de week schoon te maken (zadelzeep) en eens per maand in te vetten/olieen.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 08:56

maar waarmee vetten/oliën jullie in?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:38

Voor de bovenkant van mijn zadel gebruik ik Lederdressing, voor de binnenkant gebruik ik was. (bijenwas is het geloof ik)
Verder neem ik mijn zadel bij heel vochtig weer mee naar huis, in de zomer hangt het op stal.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:51

Altijd je zadel invetten. Olie trekt door het leer in de vulling, en maakt daar een klont van de vulling. Niet comfi dus.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:22

schoonmaken met zadelzeep (carr, day & martin potje of spray soap) (in principe 1 keer in de week)
invetten met lederdressing en soms balsem (om de paar weken)
singelstoten met olie (om de paar weken)

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 13:23

en hoe hou je de zit schoon zonder je broek vies te maken?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:30

lederdressing of kleurloze balsem en een nacht laten intrekken. Nooit problemen, ook niet met mijn witte rijbroek.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:12

wordt de zit dan niet glad als je die behandeld?

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:27

ik vind stubben hamanol ook handig, schijnt ook niet af te laten (heb het nog niet getest op een witte rijborek)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:18

winnetoe, niet dat ik gemerkt heb. Ik heb sinds een tijd een rijbroek met leren zitvlak, en dat is helemaal geweldig. Germie, hamanol is idd fijn, ik gebruik het vaak voor mijn singel, hoofdstel ed

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:46

Als je een nieuw zadel hebt (dus niet tweedehands) is het leer vaak stugger, dan kun je het beter vaker vetten (eerste half jaar)

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 21:08

Heb ik toch wat meegemaakt met het nieuwe zadel:
in de winkel vroeg ik naar zwart leervet om het zadel op lichte plekken bij te kunnen kleuren. Er werd me zwarte schoenpoets aangeraden. Tja, ik als leek nam dat aan. Thuis aan de slag gegaan en het zadel (gelukkig alleen maar onder de zweetbladen) gepoetst met schoenpoets.
Onder het rijden werd je compleet gestoord. Het schuurde en kraakte verschrikkelijk. Het leer was vreselijk stug geworden. Boos!
Terug naar de winkel. Bleek een misverstand, ze dacht dat het voor laarzen was. (heb niet eens leren laarzen) Frusty
Ik heb toen glycerine spray soap en lederbalsum met bijenwas gekocht.
Thuis het zadel grondig schoongemaakt met zadelzeep. Dat was een behoorlijk karwei om die schoenpoets eraf te krijgen. Daarna met de glycerine spray nabehandeld. Toen het zadel helemaal droog en opgewreven was heb ik het met de lederbalsum nabehandeld. Nu heb ik een prachtig mooi glanzend en soepel zadel. En ben uren verder. Verdrietig
Ik wil het zadel nu iedere maand deze behandeling geven. Alleen de zadelzeep kan ik weglaten. De glycerine zeep spray is voldoende.


Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:31

Winnetoe schreef:
en hoe hou je de zit schoon zonder je broek vies te maken?


Als je ingevet hebt even laten intrekken en dan met een handoek er over heen vegen.
Als je je broek niet vies wilt hebben moet je gewoon ongekleure zadelvet kopen.
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Liesringo, Marjelle1992, YandexBot en 91 bezoekers