in-uitje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

in-uitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 16:10

Ik dacht altijd dat dit een dubbelsprong met een galopsprong er tussen was. Maar ik hoorde dus dat dit niet zo was.
Maar het blijkt een hele goede oefening voor je pony te zijn.
Weten jullie misschien hoe het zit met de afstand van de sprongen?

Verder was ik benieuwd of jullie nog leuke ideenen hadden voor het springen. Meestal zetten we nu een dubbelsprong en een stijltje neer. Maar dat doet hij nu echt super.
Misschien nog andere ideenen en goede oefeningen ?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:36

in-uitje is twee hindernissen zo dicht op elkaar dat er geen galopsprong meer tussen past. De afstand weet ik niet precies, maar er staat me iets bij van de hoogte van de betreffende hindernissen op de grond (dus twee hindernissen van 60 cm is een tussenafstand van 1.20 Verward )

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:48

Vorige week hadden we 9 balken op galopafstand van elkaar, waarvan de laatste 3 opgehoogt waren. Dus een soort in/uitje van 9 balken. Goeie oefening om lengte in het paard te krijgen, zijn ruggebruik te oefenen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:22

voor een paard is een in-uitje 3-3.50 meter. 7-7.5 meter is een dubbel, 10.5 meter ook nog (zit een galopsprong meer ertussen).
Met 3 galopsprongen is het geen dubbel meer maar een lijntje.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:23

germie's right.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:06

Is heel goed voor het ruggebruik. Maar kan in het begin wel heel zwaar zijn, dus wel opbouwen, niet meteen teveel en te hoog!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 08:32

als je het nooit gedaan hebt, leg dan eerst eens 3 balken op 3-3.5 meter (de eerste keer perfect passend voor het paard). En ga daar in galop overheen. Dan de achterste ophogen tot een kruisje. Dan de middelste, dan de eerste. Probeer goed het paard onder controle te houden, probeer niet voor het paard uit te 'springen'. Dat zie je nogal eens als je weinig ervaring hebt. Het paaard moet leren naar jou te luisteren, en rustig te blijven. Versnellen in een in-uitje betekent dat het ergens misgaat.
Hoogte is niet belangrijk, 40 cm is eerst meer dan genoeg.

Maar niet alleen in-uitjes springen is belangrijk, probeer ook dubbels, rechte lijnen, en gebroken lijnen te gaan oefenen. Dit hoeft niet allemaal in 1 keer, maar niet telkens hetzelfde doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:15

In mijn les beginnen we vaak zoals Germie beschrijft, dus met drie balken op galopafstand op de grond. Meestal gaat dan eerst de middelste omhoog tot een kruisje, dan de achterste en daarna de voorste.
Ik vind het heel erg prettig rijden, Duvel leert zo zixht niet lang te maken bove een sprong, want dan komt hij niet uit bij de volgende.
Ik moet zeggen, hij pakt dat ook aardig braaf op.
Uiteraard rijden we niet alleen maar in-uitjes, ook dubbels en losse sprongen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:53

Voor een pony doe ik altijd een tussenlengte van 2,5 - 3meter. Hoogte maximaal 60 cm. Ook leuk (en goed!) is een hele rij achter elkaar. Ik heb er eens 25 achter elkaar gesprongen, echt leuk om te doen, en super voor de rug van je pony/paard.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:05

Lijkt me ook leuk om zoiets een keer met Knilles te doen.. Gewoon voor de gein..
K zie t al voor me Haha!

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:01

nou ik kan voorlopig niet springen met mijn pony die graag springt en hoog!! eerst moet ze maar helemaal op geknapt zijn van haar beesbeschadiging, en dan nog een tijsje niet dus dat zal wel 4 a 5 maanden duren voordat ik weer door de lucht zweef met ambertje. en dan is het ook nog niet zo hoog. (halve meter is hog genoeg voor dan)