Gaarne uitleg !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Gaarne uitleg !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 16:18

Tieleman (?), Martegaal (?), slof .. welke heb je allemaal en waar worden ze voor gebruikt? Wie kan mij dat uitleggen?
(misschien met een plaatje?)

Alvast bedankt!

p.s. wie is voor gebruik en wie tegen (argumenten?!)?
Laatst bijgewerkt door Danijelle op 29-01-03 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:19

thiedemann teugel en martingaal zijn hulpteugels. Kijk maar eens op de Divoza site. Daar staat ook een plaatje en ongeveer de werking.

Ook een slof is een hulpteugel.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:38

zijn hulpteugels ja, maar je moet ze niet zomaar gebruiken
kijk anders eens bij de zoekfunctie hier, levert je vast ook heel veel op

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:40

ik ben het met de hierboven genoemde reacties roerend eens!!!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 16:40

Ik wil ze ook niet gaan gebruiken hoor Haha!
Er rijden mensen wel met die dingen hier (= manege waar ik rij) en ik was gewoon nieuwsgierig.
Laatst bijgewerkt door Danijelle op 29-01-03 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:47

Ik rijd nu met Thiedemann, maar dat is niet van harte...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:52

Ik heb een martingaal nodig voor het springen. De meest onschuldige hulpteugel in mijn ogen.
Verder rij ik altijd zonder.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:59

Mits goed gebuikt... Maar zo is het met alle hulpteugels. Een paard kun je ook met een martingaal (die verkeerd gebruikt wordt) verknallen.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 17:00

Er reed eergisteren iemand met een slof en dat arme beest zat met zijn hoofd zowat tussen zijn knieeen...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 17:31

De Martingaal is bedoeld voor paarden, die de gewoonte hebben het hoofd omhoog te brengen, waardoor het contact met het paard verloren gaat. Bij een juiste hoofdhouding heeft de martingaal geen inwerking. Het paard houdt bij het juiste gebruik van de martingaal de benodigde halsvrijheid, wanneer deze te kort is gegespt worden echter de onderhalsspieren ontwikkeld
Afbeelding
Een Thiedemann-teugel is voor vele paarden en ruiters geschikt. De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is. De teugel is makkelijk in gebruik en bij juiste houding van het paard buiten gebruik.
Afbeelding
De slofteugel: Een teugel om het paardenhoofd naar beneden te dwingen, wanneer de slofteugel tussen de voorbenen wordt bevestigd. Hij kan ook onder het zweetblad bevestigd worden, waardoor een betere nageeflijkheid in hogere oprichting wordt verkregen. Wanneer de ruiter onvoldoende drijft en alleen het paard naar beneden trekt, dan wordt het paard kort in de hals en zal zich niet gaan ontspannen, bovendien zal de achterhand dan niet goed meer meekomen.
Afbeelding

Met vriendelijk dank aan Divoza Haha!

De enigste hulpteugel die ik (af en toe) gebruik is de Martingaal, omdat Dar, buiten, in de winter, als ze flink fris is, wel eens d'r hoofd omhoog gooit, in galop, en ik geen hersenschudding of gebroken neus wil Knipoog

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 17:33

Bedankt!