Daihatsu Feroza + trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Daihatsu Feroza + trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:18

Heeft iemand ervaring met het trekken van een trailer met een Feroza? Ik zit dan te denken aan een 1.5 paards trailertje, met mijn paardje van ongeveer 1.60 (wat weegt zoiets? Hij is niet echt heel dik of dun.. precies goed volgens de dierenarts).

Volgens mee weegt die Feroza zelf zo'n 1250 kg, welke trailer zou deze op een B rijbewijs mogen trekken(dus trailergewicht + laadvermogen < gewicht Feroza, tot zover ik weet).

Ik ben eigenlijk zowieso van plan om mijn E rijbewijs deze zomer ergens te halen, maargoed...

Verbruik ed heb ik inmiddels al gevonden ;) Helaas wel een stuk hoger dan mijn huidige auto *slik*


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:26

Die Feroza's vind ik zo prut...
Mijn moeder had ook altijd een Ferozaatje, ze heeft hem voor een paar jaar terug ingeruild voor een Pajero Pinin, een wat groter en zwaarder jeepje. Met allebei heb ik tijdenlang met trailer gereden.
Vorig jaar heb ik voor mijzelf een grote Pickup achtige wagen gekocht en toen die voor een paar maanden terug in de garage stond voor een beurt moest ik weer een met mijn moeders wagen.
Was echt schrikken! Eingelijk hardstikke gevaarlijk! Terwijl het gewoon volgens de wet is toegestaan... 1 windvlaag en je voelt de hele combinatie uitwijken. En dan te bedenken dat ik zo ook naar Almelo ben gereden met 2 paarden van 1.80 Frusty

Ik zou dan persoonlijk eerder een busje kopen als je toch E wilt halen.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:38

Tsja, budget is het probleem he Lachen Aangezien ik voor mijn dagelijks werk behoorlijk wat heen en weer rijd, zie ik een busje niet zo erg zitten, maar ik heb er ook wel aan gedacht.

2 paarden van 1.80 + trailer is volgens mij wel iets meer dan 1500kg? Of mag die Pinin weer meer trekken?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:43

Ik rijd in veel verschillende busjes, die zijn toch echt comfortabeler dan een Feroza. Als je veel kms maakt kan je ook een diesel overwegen.

2 paarden mag officieel niet achter een Pinin nee,
maar 1 wel en ook dan voel je je echt niet lekker met zo'n combinatie.
Ik vind het persoonlijk meer kapsters wagentjes als wagens om een trailer mee te trekken.
No Hard Feelings tegen de eigenaars van zulke wagentjes! (Sorry Mam! Haha! )

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:46

Ha ha... ik ben toch echt geen kapster hoor Tong uitsteken

Najah, gelukkig hoef ik nu nog geen beslissing te maken wat betreft een auto... ik ga nu toch nog nergens met hem naartoe Knipoog

Het voordeel van een bus is dat je hem makkelijk op grijs kenteken kan laten zetten en dat je ook nog eens kan gaan kamperen ofzo... Ik vind zelf de Hyundai H200 wel wat hebben...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:56

H200 ben ik ook van gecharmeerd, ook lekker veel opties!
Wij hebben ze hier ook rijden met lichtmetalen velgen Cool

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 11:13

En de prijs voor tweedehands begint al aardig te zakken. Gewoon dubbele kabine, dan kun je ook nog eens iemand mee nemen.. En ik geloof dat die 2.5 diesel uitvoering zo'n 2000kg mag trekken. Da's best netjes, toch?

Maarja... het blijft een bus Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:25

Dit is anders zowat een MPV! Cool Kwijl

Hyundai H 200 2.5 TD 9-persoons
Brandstof: Diesel
Aantal deuren: 3
Transmissie: 5
Kleur: Blauw metallic
Kilometer Stand: 38256
Bouwjaar: 29-12-1999
BTW aftrekbaar: Ja
Prijs: € 15.495

Opties/accessoires:
Getint glas, Elektrische ramen, Centrale deurvergrendeling
BTW aftrekbaar

bijzonderheden:
Zeer mooie H200 2.5TD 9-seater luxe. Prijs incl. BTW.


Afbeelding

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 11:47

Ja.... voor 16.000 euro! Hallo Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:59

Ben je wel eens met een Hyundai bus naar de Franse Alpen gereden?? }> Liever met een Toyota Hi-Ace of een Volkswagen Transporter hoor. Die zijn nog net ff comfortabeler. Op een Opel Manvano, die heeft ook lekker veel ruimte voorin.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 12:29

Tsja, maar deze is weer ietsiepietsjes goedkoper Knipoog

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:07

Busjes rijden uitstekend hoor, vaak beter dan een personenauto en zeker als een terreinauto, tenzij je een Discovery of Range Rover neemt.
Wil je echt een terreinauto, dan weet ik nog wel enkele Range Rovers te koop, 1975, V8 voor 2000 euro. Fatsoenlijke auto's, belastingvrij en 3500kg trekgewicht. Wil je hier niet aan, ga dan kijken voor een Mercedes Sprinter 312.
Ga altijd voor een trekauto met een zo groot mogelijke motor zodat je voldoende reserve hebt. Bezunig je hierop, dan bezuinig je eigenlijk op het leven van je paard (en jezelf)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:40

Wij hebben wel een feroza
En die bevalt ons super.
Hij heeft ons op elke blubberig terrein of natte kleigrond van het concours terrein afgehaald.

De auto zelf weegt 1210, maar mag 1500 kg trekken.
En wij begruiken hem ook met een 1,5 paards trailer.

En wij hebben nog nooit last gehad van een slingerende combinatie, ook niet toen wij op een natte weg een noodstop moesten maken, of met harde wind.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:18

Tja, we kunnen hier dan wel met zijn allen gaan lopen katten op lichte terreinauto''s zoals de suzukis en de daiatsus, maar feit blijft, dat het nog altijd beter geschikt is om een trailer te trekken dan de Opel Vectra van papa, of de Golf TD...

Ik hoorde laatst overigens dat je met een 2paardstrailer met paarden erin, een VW transporter al heel makkelijk uit verband trekt...
Zijn die busjes wel werkelijk zo sterk?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:23

He hallo
Ik heb ook een feroza, helaas staat hij nog bij de politie, maar volgende week krijg ik hem terug Haha! (lang verhaal)
Ik ben er 2x mee op wedstrijd geweest, hij kan makkelijk een 1,5 paards trailer trekken maar meer ook niet.
Groetjes

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:32

Dees schreef:
Tja, we kunnen hier dan wel met zijn allen gaan lopen katten op lichte terreinauto''s zoals de suzukis en de daiatsus, maar feit blijft, dat het nog altijd beter geschikt is om een trailer te trekken dan de Opel Vectra van papa, of de Golf TD...

Ik hoorde laatst overigens dat je met een 2paardstrailer met paarden erin, een VW transporter al heel makkelijk uit verband trekt...
Zijn die busjes wel werkelijk zo sterk?


Ik ben nog steeds van mening dat je een twee-paardstrailer met twee paarden erin alleen moet gaan trekken met een 6-cilinder. Dus: de Pajero's, Landcruisers en de Patrols. Daarmee vallen alle "lichte terreinwagens" alsmede de busjes dus af. Ook de VW transporters met een 2.5 liter motor. Ik rijd zelf in een Toyota Hi-Lux en die mag 2000 kilo trekken, maar daar hang ik zeker geen 2-paards met 2 paarden erin achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:36

Pava
Heel simpel
Achter een feroza mag wettelijk ook helemaal geen 2 paard trailer.
Niet eens alle 1,5 paard trailers mogen er achter.

Nu moet ik ff cijfers uit mijn blote kop geef, oei oei
Maar onze 1,5 trailer hebben we ook terug laten keuren naar 1200 kg, omdat hij dus 1600 of 1800 kg mocht hebben (dat weet ik dus ff niet precies)

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:13

RK: ik doelde eigenlijk ook alleen maar op de busjes. Met de Feroza heb ik helemaal geen ervaring.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:36

Hoezo mag er geen twee paard strailer achter een Feroza? Ik heb zelf een Feroza, deze mag volgens de RDW 1500 Kg trekken. Mijn trailer weegt 535 kg en mag maximaal dus met paard 1300Kg wegen. Er kan dan dus een paard op van 965 kg. Mijn paard is gewogen op 450kg. Dus in mijn geval kan het prima. (met E rijbewijs dan)

Voor je B rijbewijs zou het maximaal massa van de trailer (gewicht + lading) dus niet meer dan 1250Kg mogen zijn. Ik denk dat het moeilijk is zo'n trailer te vinden. Het is mij in ieder geval niet gelukt, dus toch maar mijn E gehaald.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 17:55

Het gekat vind ik nietzo erg... Ik wil juist de verschillende meningen horen. Ikzelf zou ook liever een dikke Patrol of een Landrover hebben, maar heel simpel gezegd heb ik daar de centen niet voor.

ikke: Op zich heb ik wel interesse in een Landrover, maar een V8 vind ik echt te veel zuipen. Op gas, tsja dan vraag ikme meer af hoeveel problemen ik ga krijgen met tanken in het buitenland ed, en bovendien zie ik een oudere auto niet zo zitten. Ik ben zelf nl. helemaal niet handig met autos, dus zal ik al snel voor kleine reparaties naar een garage moeten. En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering :-/

Een Feroza mag 1500 kg trekken. Zelf zou ik liever niet meer dan 1300 erachter hangen. Dat is ook prima, aangezien ik maar 1 paardje heb Lachen

Ik ga nu ook niet echt iedere week ergens naar toe, dus het gaat me er om dat ik een auto heb de gewoon lekker rijd en makkelijk is in hetdagelijk gebruik, maar die ook nog een trailertje kan trekken.

Ter vergelijking, ik heb nu een Nissan Sunny van december 95... Erg saaie auto, maar hij heeft echt ooit wat, is relatief vrij zuinig, en de achterbak is groot genoeg om al mijn paardezooi in te gooien.

Feroza vind ik er stoer genoeg uitzien... hij is niet zo groot, wat aangezien ik midden in Amsterdam woon toch best een afweging is, niet te zwaar (wegenbelasting + verzekering), en hij mag het gewicht trekken wat ik nodig heb, en eventueel nog iets meer. Atec doet een trailer met een eigen gewicht van 550 ofzo, en een laadvermogen van dus ook 550 oid. Dat lijkt me alleen een beetje krap...

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:50

Een V8 zuipt niet op LPG. Bedenk dat je met een diesel 1:12 moet rijden om op dezelfde brandstofkosten uit te komen als met een V8 met LPG die 1:5 loopt. Een goed afgestelde motor loopt zuiniger.
Tanken in het buitenland is heel afhankelijk van waar je naartoe gaat.
Op een oude Land Rover betaal je geen belasting en voor 200 euro per jaar ben je all-risk verzekerd, dat zijn de kosten dus ook niet. Het barst rond A'dam van de LRCH-leden en goede, niet te dure garages, die weten waar ze over praten.
Je mag wel eens proef komen rijden, dan weet ik zeker dat je in no-time om bent. Als je nog heel even wacht, dan kun je er drie tegelijk komen uitproberen, allemaal V8's.
Voor de echte V8-haters heb ik ook nog wel tips, kijk hier eens: http://www.btinternet.com/%7Elands.end4 ... h-top.html

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:52

Ik heb zelf een Feroza een heerlijk autotje, ik scheur er lekker in.
Je kan er zoals hier boven is gezegd een 1,5 paards trailer mee trekken. Aangezien wij een 2-paards trailer hebben gebruiken wij hier altijd de Nissan Patrol van mijn ouders voor, ik denk dat die voor zulke dingen iets stabieler zijn, maar ik weet dan ook niks van een 1,5 paards trailer.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:06

wat vinden jullie van de combinatie nissan terrano 2.7td en een dubbele trailer. Kan dat of niet?

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:29

Ik neem aan dat jullie ook liggende gelden hebben?
Het aantal cilinders is niet maatgevend voor het comfort waarmee de paarden in de trailer staan.
Een volkswagen passaat mag ook 2000 kg trekken en dat gaat prima, je moet toch rustig rijden met de paarden op de trailer, dus over vermogen hoef je het niet te hebben. Wel over de manier van rijden.
Het is wel zo dat de meeste terreinauto's een zelfdragend frame hebben en daar zit de trekhaak aan vast. Dat geeft extra stevigheid.
Nissan terrano mag geloof ik 2800kg trekken, geen probleem dus.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:54

Pava"]
[quote="Dees schreef:
Tja, we kunnen hier dan wel met zijn allen gaan lopen katten op lichte terreinauto''s zoals de suzukis en de daiatsus, maar feit blijft, dat het nog altijd beter geschikt is om een trailer te trekken dan de Opel Vectra van papa, of de Golf TD...

Ik hoorde laatst overigens dat je met een 2paardstrailer met paarden erin, een VW transporter al heel makkelijk uit verband trekt...
Zijn die busjes wel werkelijk zo sterk?


Ik ben nog steeds van mening dat je een twee-paardstrailer met twee paarden erin alleen moet gaan trekken met een 6-cilinder. Dus: de Pajero's, Landcruisers en de Patrols. Daarmee vallen alle "lichte terreinwagens" alsmede de busjes dus af. Ook de VW transporters met een 2.5 liter motor. Ik rijd zelf in een Toyota Hi-Lux en die mag 2000 kilo trekken, maar daar hang ik zeker geen 2-paards met 2 paarden erin achter.
[/quote]

Maar wat dachtje van de Daihatsu Rocky?
De mag toevallig wel meer trekken dan een Toyota Landcruiser of Mitsubishi Pajero. En is nog de goedkoopste van de 3 ook!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers